Nový evropský regulační rámec pro elektronické komunikace – část III.
Zpřístupnění místního okruhu by mělo doplnit stávající ustanovení v zákonech Společenství (v právních předpisech EU), která podporováním hospodářské soutěže v této oblasti zaručují univerzální služby, cenově dostupný přístup k síti pro všechny občany a ekonomickou účinnost a přinášejí uživatelům maximální užitek
Nový evropský regulační rámec pro elektronické komunikace – část III.
Zpřístupnění místního okruhu by mělo doplnit stávající ustanovení v zákonech Společenství (v právních předpisech EU), která podporováním hospodářské soutěže v této oblasti zaručují univerzální služby, cenově dostupný přístup k síti pro všechny občany a ekonomickou účinnost a přinášejí uživatelům maximální užitek
Místní okruh (místní smyčka) je fyzická kovová kroucená dvojlinka ve veřejné pevné telefonní síti spojující koncový bod sítě v uživatelově objektu s hlavním distribučním rámcem nebo jiným podobným zařízením. Síť místního přístupu, jak říká pátá zpráva Komise o provádění telekomunikačního regulačního programu, zůstává jedním z nejméně konkurenčních segmentů liberalizovaného trhu s komunikacemi. Noví účastníci trhu nedisponují rozsáhlými alternativními síťovými infrastrukturami a při použití tradičních technologií nejsou schopni se vyrovnat cenám ani pokrytí nabízenými provozovateli, kteří značnou měrou ovládají trh s pevnými telefonními sítěmi. Taková situace pramení z toho, že tito provozovatelé budovali své kabelové infrastruktury po značnou dobu, kdy byli chráněni výlučnými právy a tudíž byli schopni investice financovat z příjmů plynoucích jim z monopolního postavení. Pro nového účastníka trhu by nebylo ekonomicky únosné v rozumném časovém horizontu duplikovat stávající kovovou infrastrukturu místního přístupu a že alternativní infrastruktury jako kabelová televize, družice či bezdrátové místní okruhy prozatím nenabízejí stejnou funkčnost ani hustotu pokrytí, ačkoli situace se v různých členských státech může lišit.
Schéma místní smyčky (zdroj: www.earchiv.cz)
Volný přístup do místního okruhu má umožnit novým účastníkům trhu konkurovat zavedeným provozovatelům v poskytování služeb vysokorychlostního přenosu dat pro trvalý přístup k internetu a pro multimediální aplikace založené na technologii digitálních účastnických linek (digital subscriber line - DSL) stejně jako hlasových telefonních služeb. Rozumný požadavek volného přístupu v sobě zahrnuje to, že tento přístup je nezbytný pro poskytování služeb příjemce a že odmítnutí tohoto požadavku by bránilo, omezovalo nebo poškozovalo hospodářskou soutěž v tomto sektoru. Toto nařízení předepisuje volný přístup ke kovovým místním okruhům pouze v případě tzv. oznámených provozovatelů, kteří byli vnitrostátními regulativními orgány označeni za společnosti s výraznou tržní silou na trhu s veřejnými pevnými telefonními sítěmi, a to podle příslušných ustanovení Společenství.
Oznámení provozovatelé mají povinnost od 31. prosince 2000 vyhovět rozumným požadavkům příjemců na volný přístup do svého místního okruhu a k připojeným zařízením, a to za průhledných, spravedlivých a nediskriminujících podmínek. Žádosti lze odmítnout pouze na základě objektivních kritérií týkajících se technické uskutečnitelnosti nebo nutnosti zachovat celistvost sítě. Vnitrostátní regulativní orgán má povinnost zajistit, že cena za volný přístup do místního okruhu nebude bránit spravedlivé a udržitelné hospodářské soutěži. V příloze tohoto nařízení je obsažen minimální seznam položek, které musejí být zahrnuty v referenční nabídce volného přístupu do místního okruhu pro zveřejnění oznámenými provozovateli
2.10. Rozhodnutí o rádiovém spektru
Cílem tohoto rozhodnutí je vytvořit v rámci Evropské unie právní rámec pro zajištění koordinace politických přístupů, a případně pro harmonizaci podmínek týkajících se dostupnosti a efektivního využití rádiového spektra nezbytných pro vytvoření a fungování vnitřního trhu v některých oblastech jako jsou elektronické komunikace, doprava, výzkum a vývoj (čl. 1 nařízení). Pro účely tohoto rozhodnutí zahrnuje rádiové spektrum rádiové vlny v rozsahu kmitočtů mezi 9 kHz a 3000 GHz (rádiové vlny jsou elektromagnetické vlny šířené v prostoru bez umělého vedení).
Členské státy jsou povinny zajistit, aby jejich národní kmitočtová tabulka a informace o právech, podmínkách, postupech a poplatcích týkajících se využívání rádiového spektra byly zveřejňovány, budou-li relevantní pro splnění cíle stanoveného v článku 1 tohoto rozhodnutí.
2.11. Doporučení o relevantních trzích
Toto doporučení vymezuje oblasti (relevantní trhy), které posoudí národní regulátor a rozhodne, zda je v nich zapotřební specifická sektorová regulace, nebo nikoli.
Jedná se o následujících 18 relevantních trhů[1]:
Maloobchodní trhy (Retail level):
1) Přístup k veřejné telefonní síti v pevném místě pro rezidenční účastníky.
2) Přístup k veřejné telefonní síti v pevném místě pro nerezidenční účastníky.
3) Veřejně dostupné místní a/nebo dálkové (vnitrostátní) telefonní služby poskytované v pevném místě pro rezidenční účastníky.
4) Veřejně dostupné mezinárodní telefonní služby poskytované v pevném místě pro rezidenční účastníky.
5) Veřejně dostupné místní a/nebo dálkové (vnitrostátní) telefonní služby poskytované v pevném místě pro nerezidenční účastníky.
6) Veřejně dostupné mezinárodní telefonní služby poskytované v pevném místě pro nerezidenční účastníky.
7) Minimální rozsah pronajatých okruhů.
Velkoobchodní úroveň (Wholesale level):
8) Původ volání v pevné veřejné telefonní síti, které zahrnuje přenos signálů zobrazených konsistentním způsobem s určenými územními hranicemi trhů pro transitní služby a ukončení volání ve veřejné telefonní síti poskytované v pevném místě.
9) Ukončení volání v individuálních veřejných telefonních sítích poskytovaných v pevném místě.
10) Tranzitní služby v pevné veřejné telefonní síti
11) Velkoobchodní zpřístupnění účastnických vedení[2][1] (včetně sdíleného přístupu) k metalickým vedením a úsekům účastnického vedení[3][2] za účelem poskytování širokopásmových a hlasových služeb.
12) Velkoobchodní širokopásmový přístup. Tento trh pokrývá přístup k datovému toku dominantního operátora.
13) Velkoobchodní koncové segmenty pronajatých okruhů.
14) Velkoobchodní trunkové segmenty pronajatých okruhů.
15) Přístup a ve veřejných mobilních telefonních sítích.
16) Ukončení volání v individuálních mobilních sítích.
17) Vnitrostátní trh pro mezinárodní roamingové služby ve veřejných mobilních telefonních sítích.
18) Vysílací přenosové služby pro dodávání obsahu vysílání koncovým účastníkům.
© EPRAVO.CZ – Sbírka zákonů, judikatura, právo | www.epravo.cz