Nový ochranný štít pro spotřebitele?
Od účinnosti novelizace zákona o ochraně spotřebitele bude nezbytné reflektovat pravidla ochrany spotřebitele i v digitálním světě. Pokud bude návrh zákona schválen ve stávající podobě, pravidla chránící spotřebitele se budou rovněž vztahovat na nabízení a poskytování digitálního obsahu a digitálních služeb, a to i v případě, že za ně spotřebitel „platí“ svými osobními údaji. Za porušení nových povinností bude hrozit pokuta až do výše 50.000.000,- Kč nebo 4 % ročního obratu. Novela zpracovává požadavky práva Evropské unie.
Další nová pravidla se věnují klamavému zobrazování produktů v online prostoru. Při vyhledávání dle konkrétních aspektů (například typu a vlastností produktu) nebude možné, aby se jako první zobrazovaly produkty či služby na základě reklamy. Objevit se mohou pouze, pokud budou jako placený výsledek jednoznačně označeny. To znamená, že pokud budete hledat například červený stůl, pokud prodávající zaplatí za to, aby se objevil na první straně výsledků vyhledávání, výsledek bude muset být jako reklama označen.
Obecně by mělo stát standardem sdílet se spotřebitelem parametry, na základě, kterých byly výsledky jeho vyhledávání seřazeny, a to včetně váhy těchto parametrů. Typicky tato úprava míří na situace, ve kterých prodejce zaplatil umístění na horních příčkách výsledků vyhledávání, a to přestože produkt nebo služba nesplňuje zadané podmínky. Za platbu se v tomto případě považuje nejen přímá finanční transakce, ale jakékoliv jiné finanční výhody, například větší provize z provedené transakce.
Další novinkou je také klamavé hodnocení pomocí falešné recenze. Prodejce bude muset zajistit, aby recenze pocházely od zákazníků, kteří si produkt nebo službu skutečně zakoupili. Podobně se nová úprava věnuje také slevám. Informace o slevě musí obsahovat nejnižší cenu výrobku za posledních třicet dnů před poskytnutím slevy.
Pokud bude právo spotřebitele porušeno nebo jen ohroženo nekalou obchodní praktikou, spotřebitel bude moci požadovat až náhradu škody. Nekalou obchodní praktikou může být například jednání obsahující věcně nesprávné nebo nepravdivé informace, bez kterých by spotřebitel dané zboží nebo službu nekoupil.
Novelizovaný předpis bude také mnohem striktněji upravovat, jaká ujednání jsou ve smlouvách se spotřebiteli zakázána, jejich konkrétní výčet pak poskytuje ve své příloze. Zakázána budou například ujednání, která ukládají nepřiměřené sankce za porušení povinností, umožňující podnikateli odstoupit od smlouvy bez důvodu, byť to stejné neumožňují spotřebiteli nebo dovolí podnikateli určit, kdy je plnění v souladu se smlouvou.
Evropská právní úprava vyžaduje, aby za porušení povinností daných tímto předpisem byly uloženy dostatečně odrazující sankce. Za porušení by se pokuta mohla pohybovat až ve výši 4 % z celkového ročního obratu prodávajícího nebo až 50.000.000, - Kč v případě, že obrat nelze zjistit.
Nově transponované evropské předpisy reflektují snahu o zlepšení postavení spotřebitele v online světě, míra ochrany spotřebitele v online prostředí by měla být shodná s mírou ochrany práv spotřebitelů v realitě. Vládní návrh novelizace postavení spotřebitele v současné době stále čeká na první čtení ve Sněmovně. I když schválení návrhu do konce volebního období je nejisté, jedná se o transpozici evropské legislativy a z tohoto důvodu se změny přijmou dříve či později v obdobném znění.
JUDr. Jan Metelka, LL.M.
Associate
Mgr. Eva Prudilová
Junior Associate
Panská 854/2
110 00 Praha 1
Tel.: +420 222 817 111
e-mail: prague@dlapiper.com
© EPRAVO.CZ – Sbírka zákonů, judikatura, právo | www.epravo.cz