Nový pracovně-právní režim pro úředníky územních samosprávných celků
Státní zaměstnanci si musejí na plné uvedení služebního zákona č. 218/2002 Sb. v praktický život počkat až do r. 2004. Avšak už 1. ledna 2003 nabude plné účinnosti zákon č. 312/2002 Sb. , o úřednících územních samosprávných celků. U územních samosprávných celků budou pracovat dvě kategorie zaměstnanců.
Státní zaměstnanci si musejí na plné uvedení služebního zákona č. 218/2002 Sb. v praktický život počkat až do r. 2004. Avšak už 1. ledna 2003 nabude plné účinnosti zákon č. 312/2002 Sb. , o úřednících územních samosprávných celků. U územních samosprávných celků budou pracovat dvě kategorie zaměstnanců. Jednak úředníci, na které se bude vztahovat nový zákon (a zákoník práce a ostatní pracovně-právní předpisy jen podpůrně). Podle obecné úpravy v zákoníku práce se bude postupovat pouze, pokud některou otázku neupravuje speciálně zákon o úřednících.Speciální úprava pracovního poměru se týká se zejména:
· doby trvání pracovního poměru,
· převedení na jinou práci,
· odvolání z funkce,
· dalšího odstupného,
· pracovní pohotovosti,
· základních povinností zaměstnance (úředníka).
Na ostatní zaměstnance územních celků (zařazené v jeho organizačních složkách, nebo zařazené jen v jeho zvláštních orgánech, nebo vykonávající výhradně práce pomocné, servisní a manuální resp. výkon takových prací řídící) se nadále bude v plném rozsahu vztahovat zákoník práce.
Úředníkem je pouze ten zaměstnanec, který se podílí na výkonu správních činností, tedy plní v rámci svých pracovních povinností úkoly v samostatné nebo přenesené působnosti územního samosprávného celku podle zvláštních právních předpisů. Takový zaměstnanec se zabývá např. rozhodováním, kontrolou, dozorem, dohledem, legislativou, statistikou, plánováním, krizovým řízením, ochranou utajovaných skutečností apod. Takový úředník je zařazen u obecního úřadu, městského úřadu, magistrátu statutárního města, magistrátu územně členěného statutárního města, úřadu městského obvodu nebo úřadu městské části územně členěného statutárního města, krajského úřadu, Magistrátu hlavního města Prahy nebo úřadu městské části hlavního města Prahy. K výkonu správní činnosti zařazuje zaměstnance v souladu s druhem práce sjednaným v pracovní smlouvě vedoucí příslušného úřadu.
Úředníkem se může stát fyzická osoba, která je státním občanem České republiky, (popřípadě fyzická osoba, která je cizím státním občanem a má v ČR trvalý pobyt), dosáhla věku 18 let, je způsobilá k právním úkonům, je bezúhonná, ovládá jednací jazyk a splňuje další předpoklady pro výkon správních činností stanovené zvláštním právním předpisem. (Za bezúhonnou se nepovažuje fyzická osoba, která byla pravomocně odsouzena pro trestný čin spáchaný úmyslně, nebo pro trestný čin spáchaný z nedbalosti za jednání související s výkonem veřejné správy, pokud se podle zákona na tuto osobu nehledí, jakoby nebyla odsouzena.)
Fyzické osoby, které budou ke dni 1. ledna 2003 zaměstnanci územního samosprávného celku a budou vykonávat správní činnosti a splňovat stanovené předpoklady, získají postavení úředníka podle nového zákona.
Vedoucí úřadů a vedoucí úředníci musejí rovněž splňovat další předpoklady stanovené tzv. lustračním zákonem (č. 451/1991 Sb. , v platném znění). Stávající zaměstnanci, kteří získají postavení vedoucího úředníka nebo vedoucího úřadu se musejí prokázat negativním lustračním osvědčením do 30. června 2003. Vedoucí úřadu pak musí splňovat předpoklady jako ostatní úředníci resp. vedoucí úředníci a mít nejméně tříletou praxi jako vedoucí zaměstnanec nebo při výkonu správních činností k územnímu samosprávnému celku nebo při výkonu státní správy v pracovním nebo služebním poměru ke státu nebo ve funkci člena zastupitelstva územního samosprávného celku dlouhodobě uvolněného pro výkon této funkce, přičemž délka praxe musí být splněna v průběhu 8 let bezprostředně předcházejících jmenování do funkce.
Richard W. FETTER
právník
© EPRAVO.CZ – Sbírka zákonů, judikatura, právo | www.epravo.cz