Nucený výkup účastnických cenných papírů (squeeze-out)
Dne 3. června 2005 nabylo účinnosti ustanovení novely Obchodního zákoníku (vyšla pod č. 216/2005), které zavedlo institut tzv. „squeeze-outu“, tj. možnost vykoupení minoritních akcionářů akciové společnosti akcionářem majoritním majícím alespoň 90% účast na společnosti bez souhlasu těchto minoritních akcionářů. Za přechod akcií na hlavního akcionáře náleží minoritním akcionářům přiměřená kompenzace.
Zavedením tohoto institutu došlo k implementaci třinácté směrnice EU z 21. dubna 2004 o nabídkách převzetí (takeover bids). Současná právní úprava však v mnoha ohledech straní většinovému akcionáři, což bylo důvodem pro její novelizaci. Novela obsažená v zákoně o finančních konglomerátech zavádí účast Komise pro cenné papíry, která bude squeeze-out schvalovat, a dále povinnost majoritního akcionáře složit předem potřebné finanční prostředky pro výplatu kompenzace bance či obchodníkovi s cennými papíry a tuto skutečnost doložit valné hromadě schvalující squeeze-out. Tento návrh byl pozitivně přijat i Senátem, který se snažil upřesnit časový okamžik aplikace novely v případech, kdy proces squeeze-out byl již zahájen (novela by se použila v případech, kdy již byla svolána valná hromada, pokud by se tato uskutečnila do 40 dnů ode dne účinnosti novely). Senátní návrh však nebyl Poslaneckou sněmovnou schválen, a novela ve sněmovní verzi tak nabude účinnosti bez jakýchkoliv přechodných ustan ovení, což skrývá značnou nejistotu při určení časového okamžiku její aplikace. Účinnost novely je stanovena na den vyhlášení, k němuž by mělo dojít koncem září 2005.
V této souvislosti vyvstala rovněž otázka, jak budou příjmy menšinového akcionáře poskytnuté hlavním akcionářem v souvislosti s uplatněním práva na výkup účastnických cenných papírů zdaňovány. Ministerstvo financí proto vydalo na svých internetových stránkách sdělení, ve kterém uvádí, že lze z daňového pohledu a s využitím ustanovení § 2 odst. 7 zákona, o správě daní a poplatků, posuzovat tyto příjmy analogicky jako příjmy z prodeje cenných papírů. V praxi to znamená, že tyto příjmy budou osvobozeny dle § 4 odst. 1 písm. w) zákona o daních z příjmů, a to za předpokladu, že budou splněny podmínky pro osvobození takového příjmu od daně z příjmů fyzických osob.
Zdroj: KPMG
© EPRAVO.CZ – Sbírka zákonů, judikatura, právo | www.epravo.cz