Odpovědnost cestovní kanceláře
Vzhledem k tomu, že nelze vyloučit porušení závazků vyplývajících z cestovní smlouvy ze strany cestovních kanceláří , je dobré znát práva zákazníka v těchto případech a zejména se seznámit se lhůtou, ve které musí zákazník svá práva u cestovní kanceláře uplatnit.
K uvedené problematice uvádí komentář občanského zákoníku C.H. Beck že, „Obecným důsledkem platného závazkového vztahu je osobní odpovědnost účastníků smlouvy za splnění závazků z ní vyplývajících. Pro oblast cestovní smlouvy zákon výslovně zdůrazňuje tento aspekt v ustanovení §825i tím, že cestovní kancelář odpovídá za porušení závazků vyplývajících z uzavřené cestovní smlouvy, a to bez ohledu na to, zda tyto závazky mají být splněny cestovní kanceláří nebo jinými dodavateli služeb cestovního ruchu poskytovaných v rámci zájezdu.“ (Jehlička, Švestka, Škárová a kolektiv, Občanský zákoník: komentář, Praha, c.H. Beck, 2002, str. 1111).
Občanský zákoník tak výslovně stanoví, že cestovní kancelář odpovídá zákazníkovi za porušení závazků vyplývajících z uzavřené cestovní smlouvy bez ohledu na to, zda tyto závazky mají být splněny cestovní kanceláří nebo jinými dodavateli služeb cestovního ruchu poskytovaných v rámci zájezdu.
Nesplní-li cestovní kancelář své povinnosti vyplývající z cestovní smlouvy nebo občanského zákoníku řádně a včas, musí zákazník uplatnit své právo u cestovní kanceláře bez zbytečného odkladu, nejpozději však do 3 měsíců od skončení zájezdu, nebo v případě, že se zájezd neuskutečnil, ode dne, kdy měl být zájezd ukončen podle cestovní smlouvy, jinak právo zaniká.
Je-li uzavření cestovní smlouvy zprostředkováno jinou cestovní kanceláří nebo cestovní agenturou, je lhůta zachována, i pokud tak zákazník učinil řádně a včas u zprostředkující cestovní kanceláře nebo cestovní agentury.
Cestovní kancelář se může odpovědnosti za škodu způsobenou odstoupením od cestovní smlouvy podle § 852g odst. 2 občanského zákoníku (odstoupení od cestovní smlouvy z důvodu zrušení zájezdu před jeho zahájením) zprostit jen tehdy, prokáže-li, že ke zrušení zájezdu došlo:
a) v souladu s § 852b odst. 3 písm. e) (realizace zájezdu byla podmíněna dosažením minimálního počtu zákazníků a tato podmínka nebyla naplněna), nebo
b) v důsledku neodvratitelné události, které nemohla cestovní kancelář zabránit ani při vynaložení veškerého úsilí, které lze požadovat.
Cestovní kancelář se může odpovědnosti za škodu způsobenou porušením právní povinnosti zprostit jen tehdy, prokáže-li, že tuto škodu nezavinila ona ani jiní dodavatelé služeb cestovního ruchu poskytovaných v rámci zájezdu a škoda byla způsobena:
a) zákazníkem,
b) třetí osobou, která není spojena s poskytováním zájezdu, pokud tuto skutečnost nebylo možné předpokládat nebo byla nevyhnutelná, nebo
c) neodvratitelnou událostí, které nemohlo být zabráněno ani při vynaložení veškerého úsilí, které lze požadovat.
© EPRAVO.CZ – Sbírka zákonů, judikatura, právo | www.epravo.cz