Odstoupení od cestovní smlouvy, odstupné a vrácení plnění
Zákazník může před zahájením zájezdu od cestovní smlouvy odstoupit. Toto právo může zákazník využít bez jakéhokoliv omezení, a to i bez uvedení důvodu vždy před zahájením zájezdu. Naproti tomu cestovní kancelář může před zahájením zájezdu od cestovní smlouvy odstoupit jen ze dvou taxativně v občanském zákoníku vyjmenovaných důvodů, a to z důvodu zrušení zájezdu nebo z důvodu porušení povinností zákazníkem.
Zákazník může před zahájením zájezdu od cestovní smlouvy odstoupit. Toto právo může zákazník využít bez jakéhokoliv omezení, a to i bez uvedení důvodu vždy před zahájením zájezdu. Naproti tomu cestovní kancelář může před zahájením zájezdu od cestovní smlouvy odstoupit jen ze dvou taxativně v občanském zákoníku vyjmenovaných důvodů, a to z důvodu zrušení zájezdu nebo z důvodu porušení povinností zákazníkem.
Pokud zákazník od uzavřené cestovní smlouvy odstoupí z důvodu změny cestovní smlouvy v důsledku objektivních důvodů nebo odstoupila-li cestovní kancelář od cestovní smlouvy z důvodu zrušení zájezdu před jeho zahájením, má zákazník právo požadovat, aby mu cestovní kancelář na základě nové cestovní smlouvy poskytla jiný zájezd nejméně v kvalitě odpovídající původní cestovní smlouvě, může-li cestovní kancelář takový zájezd nabídnout. Při uzavření takovéto nové cestovní smlouvy se platby uskutečněné na základě původní cestovní smlouvy považují za platby podle nové cestovní smlouvy. Je-li cena nového zájezdu nižší než již uskutečněné platby podle předchozí věty, je cestovní kancelář povinna tento rozdíl bez zbytečného odkladu zákazníkovi vrátit.
Velmi důležitým ustanovením z pohledu zákazníka je ustanovení §852g odst. 4 občanského zákoníku (zákon č. 40/1964 Sb. ), který stanoví, že zruší-li cestovní kancelář zájezd ve lhůtě kratší než 20 dnů před termínem jeho zahájení, je povinna uhradit zákazníkovi pokutu ve výši 10 % z ceny zájezdu. V souvislosti s tímto ustanovením je třeba uvést, že právo na úhradu pokuty vzniká zákazníkovi bez ohledu na další úkony smluvních stran. Cestovní kancelář se může zprostit povinnosti zaplatit pokutu jen tehdy, prokáže-li, že ke zrušení zájezdu došlo a) v souladu s § 852b odst. 3 písm. e) občanského zákoníku (realizace zájezdu byla podmíněna dosažením minimálního počtu zákazníků a tato podmínka nebyla naplněna), b) v důsledku neodvratitelné události, které nemohla zabránit ani při vynaložení veškerého úsilí, které lze na ni rozumně požadovat.
Není-li důvodem odstoupení zákazníka porušení povinnosti cestovní kanceláře stanovené cestovní smlouvou nebo občanským zákoníkem nebo odstoupí-li cestovní kancelář od cestovní smlouvy před zahájením zájezdu z důvodu porušení povinnosti zákazníkem, je zákazník povinen zaplatit cestovní kanceláři odstupné ve výši stanovené podle §852b odst. 2 písm. b) občanského zákoníku (odstupné dohodnuté v cestovní smlouvě) a cestovní kancelář je povinna vrátit zákazníkovi vše, co od něho obdržela na úhradu ceny zájezdu podle zrušené cestovní smlouvy.
Je-li důvodem odstoupení zákazníka od cestovní smlouvy porušení povinnosti cestovní kanceláře stanovené cestovní smlouvou nebo občanským zákoníkem nebo nedojde-li k uzavření nové cestovní smlouvy podle §852g odst. 2 občanského zákoníku (odstoupení z důvodu zrušení zájezdu), je cestovní kancelář povinna bez zbytečného odkladu vrátit zákazníkovi vše, co od něho obdržela na úhradu ceny zájezdu podle zrušené cestovní smlouvy, aniž by byl zákazník povinen platit cestovní kanceláři odstupné. Právo zákazníka na náhradu škody tím není dotčeno.
Z uvedeného plyne, že zákazník by se měl při uzavírání cestování smlouvy zaměřit mimo jiné i na výši odstupného, které by byl povinen uhradit v případě naplnění ustanovení §852h občanského zákoníku.
© EPRAVO.CZ – Sbírka zákonů, judikatura, právo | www.epravo.cz