Omezení nekolidujícího zaměstnání
Nekolidující zaměstnání uchazečů o zaměstnání už nebude povoleno v režimu dohody o provedení práce.
Ještě 3 měsíce lze užívat dosavadních výhod neplatit pojistné
Avšak již od 29. července 2017 nebude možno vykonávat uvedené tzv. nekolidující zaměstnání na dohodu o provedení práce. Nicméně, kdo z uchazečů o zaměstnání stihne (stihl) uzavřít dohodu o provedení práce do 28. července 2017, může na jejím základě vykonávat pracovní činnost a být veden v evidenci uchazečů o zaměstnání ještě 3 měsíce, neboť podle přechodného ustanovení novely (zákona č. 206/2017 Sb. ), a to čl. II 1. výkon činnosti na základě dohody o provedení práce, kterou uchazeč o zaměstnání uzavřel v souběhu s vedením v evidenci uchazečů o zaměstnání do dne nabytí účinnosti tohoto zákona (29. 7. 2017), nebrání po dobu 3 měsíců ode dne nabytí účinnosti tohoto zákona vedení uchazeče o zaměstnání v evidenci uchazečů o zaměstnání.
Dohoda o provedení práce je resp. byla v praxi pro nekolidující zaměstnání logicky s ohledem na své výhody a flexibilitu pro oba její účastníky, jak zaměstnance, tak zaměstnavatele, nejužívanějším pracovně-právním vztahem. Nicméně nově budou muset uchazeči o zaměstnání přejít do, na straně jedné pro ně z hlediska pojistných odvodů a na straně druhé pro zaměstnavatele z hlediska celkových nákladů na pracovní sílu, mnohem méně výhodných forem zaměstnání. Pokud to ovšem zaměstnavatel vůbec umožní. Náklady na zaměstnance dosud pracujícího na dohodu o provedení práce vzrostou, takže možná vůbec poklesne zájem zaměstnavatelů zaměstnávat uchazeče o zaměstnání v nekolidujícím zaměstnání. Důvodová zpráva k návrhu příslušného zákona k uvedené změně uvádí, že nekolidující zaměstnání by mělo být pouze prvním krokem uchazečů o zaměstnání v jejich trvalém uplatnění na trhu práce, nikoliv však řešením dlouhodobým nebo trvalým. Ze statistických údajů však vyplývá, že se počet uchazečů o zaměstnání vykonávajících nekolidující zaměstnání rok od roku zvyšuje, přičemž zaměstnanci činní na základě dohody o provedení práce nejsou účastni nemocenského pojištění. Jedná se proto podle navrhovatelů zákona o výkon zaměstnání, které poskytuje zaměstnanci „oslabenou ochranu“. Rovněž bylo zaznamenáno, že nekolidující zaměstnání na základě dohody o provedení práce je vykonáváno v cca 95 % případů a dlouhodobě, mnohdy i po dobu 3 a více let, z čehož lze dovodit, že tento způsob výkonu nekolidujícího zaměstnání nesměřuje k vytvoření podmínek, proto, aby se uchazeč o zaměstnání trvale uplatnil na trhu práce.
Nemocenské pojištění z dohody o provedení práce totiž vzniká až od příjmu 10 001 Kč za měsíc. Z odměny z dohody o provedení práce se pojistné odvody platí až od 10 001 Kč měsíčního výdělku. Z dohody o provedení práce budou tedy muset přejít uchazeči o zaměstnání na pracovní poměr, což jim asi zaměstnavatelé s ohledem na praktické komplikace a rigiditu tohoto pracovně-právního vztahu, jakož i na zvýšení nákladů na pracovní sílu, které by jim to přineslo, neumožní, takže nejspíš na druhou z dohod o pracích konaných mimo pracovní poměr, a to dohodu o pracovní činnosti, která je podrobena pojistným odvodům (stejně jako pracovní poměr) už od výdělku 2500 Kč měsíčně; také od této výše příjmu je zaměstnanec nemocensky pojištěn.
© EPRAVO.CZ – Sbírka zákonů, judikatura, právo | www.epravo.cz