P2B nařízení a novela zákona o některých službách informační společnosti: pravidla pro fungování online platforem
Již skoro tři roky je v účinnosti evropské nařízení 2019/1150 o podpoře spravedlnosti a transparentnosti pro podnikatelské uživatele online zprostředkovatelských služeb (P2B nařízení). Mezi online zprostředkovatelské služby (online platformy) patří například Amazon Marketplace a Ebay nebo obchody s aplikacemi jako Google Play nebo App Store. Nařízení upravuje pravidla, kterými se řídí vztah mezi online zprostředkovatelskými službami a podnikatelskými uživateli (podnikateli), kteří svým zákazníkům nabízejí služby jejich prostřednictvím. Upravuje také některá pravidla pro internetové vyhledávače, jako např. Google Search nebo Seznam.
Jeho účelem je reagovat na závislé postavení podnikatelů ve vztahu k online zprostředkovatelským službám a internetovým vyhledávačům a zamezit zneužití závislého postavení.
V tomto článku se zaměříme na to, jaké povinnosti vyplývají z nařízení P2B pro online zprostředkovatelské služby a internetové vyhledávače a jaká práva mají podnikatelé, kteří je využívají. Zároveň představíme, co přináší zákon, který P2B nařízení zapracovává do českého práva.
Podmínky online platforem
Online platformy jsou podle P2B nařízení povinny fungovat na základě podmínek, které budou napsané jasně a srozumitelně a budou podnikatelům snadno přístupné ve všech fázích obchodního vztahu, včetně fáze předsmluvní. Pokud se online platforma rozhodne své podmínky změnit, musí dotčeným podnikatelům navržené změny podmínek oznámit na trvalém nosiči (např. e-mailem) a dát jim přiměřenou lhůtu (minimálně 15 dnů) na to, aby se mohli novým podmínkám přizpůsobit, nebo smlouvu s online platformou ukončit.
Součástí podmínek online platforem i internetových vyhledávačů musí být mimo jiné hlavní parametry, které určují „pořadí“ jednotlivých podnikatelů. Pořadím se přitom rozumí relativní důležitost, kterou online platformy připisují zboží nebo službám, které podnikatelé nabízejí prostřednictvím online platforem nebo relevantnost, kterou internetové vyhledávače připisují výsledkům vyhledávání. V praxi se uvedené projeví v pořadí, v jakém jsou zboží a služby podnikatelů prezentovány v rámci online platforem nebo ve výsledcích internetových vyhledávačů.
Z popisu „pořadí“ musí být pochopitelné, zda a případně jak mechanismus určování „pořadí“ zohledňuje zejména vlastnosti nabízeného zboží nebo služeb a relevantnost těchto vlastností pro spotřebitele či případnou přímou nebo nepřímou úhradu zaplacenou podnikateli. Online platformy a internetové vyhledávače však nejsou povinny zveřejňovat algoritmy určování „pořadí.“
Pokud online platforma nabízí své zboží nebo služby (přímo nebo prostřednictvím podnikatele, kterého ovládá), musí její podmínky zahrnovat také popis jakéhokoliv rozdílného zacházení, které ve vztahu k tomuto zboží nebo službám uplatňuje nebo uplatňovat může. Popis se vztahuje na hlavní ekonomická, obchodní nebo právní hlediska tohoto rozdílného zacházení. Totéž platí i v případě, kdy online platforma omezí možnost podnikatelů nabízet stejné zboží nebo služby spotřebitelům za různých podmínek jinými prostředky.
Podmínky online platforem musí zahrnovat také část týkající se přístupu k osobním a jiným údajům podnikatelů a spotřebitelů. Online platformy musí do svých podmínek zahrnout popis technického a smluvního přístupu k údajům, které podnikatelé nebo spotřebitelé poskytují při využívání služeb online platformy.
Omezení, pozastavení a ukončení poskytování služeb
Online platforma je oprávněna omezit, pozastavit nebo dokonce zcela ukončit zprostředkovávání prodeje zboží nebo poskytování služeb konkrétního podnikatele. Aby se předešlo tomu, že by online platforma zneužila své postavení, musí toto rozhodnutí odůvodnit a poskytnout ho podnikateli na trvalém nosiči.
V případě omezení nebo pozastavení zprostředkování je online platforma povinna odůvodnění poskytnout nejpozději k okamžiku, kdy omezení nebo pozastavení nabude účinnosti. V případě ukončení zprostředkovatelských služeb musí online platforma odůvodnění poskytnout (pokud nenastane některá z výjimek uvedených v P2B nařízení) nejméně 30 dní před tím, než ukončení nabude účinnosti.
Odůvodnění musí obsahovat konkrétní skutečnosti nebo okolnosti, které online platformu vedly k jejímu rozhodnutí. Pokud rozhodnutí platformy vyplývalo z oznámení třetí strany, např. spotřebitele, musí být obsah tohoto oznámení zahrnut do odůvodnění. Online platforma zároveň musí podnikateli umožnit, aby vyjasnil skutečnosti a okolnosti v rámci interního postupu vyřizování stížností.
Řešení sporů
Důležitou povinností podle P2B nařízení je povinnost online platforem zřídit interní systém pro vyřizování stížností podnikatelů. Tento systém musí být pro podnikatele snadno přístupný a bezplatný a musí zajistit, že stížnosti budou vyřízeny v přiměřené lhůtě. Systém musí být založen na principech transparentnosti a rovného zacházení a veškeré informace o přístupu k tomuto systému a jeho fungování musí být obsaženy v podmínkách online platformy. Online platformy zároveň musí zveřejnit informace o fungování a efektivnosti systému a alespoň jednou ročně tyto informace aktualizovat.
Online platformy zároveň musí ve svých podmínkách určit dva nebo více mediátorů, se kterými jsou ochotni spolupracovat při pokusu o dosažení dohody o mimosoudním řešení sporů s podnikateli.
Nařízení P2B přináší také další možnost, jak se mohou podnikatelé, byť zprostředkovaně, bránit, pokud online platformy nebo poskytovatelé internetových vyhledávačů neplní nařízením stanovené povinnosti. Neziskové organizace a sdružení, která mají oprávněný zájem na zastupování podnikatelů, mohou proti online platformám nebo poskytovatelům internetových vyhledávačů v takovém případě podat žalobu k vnitrostátnímu soudu.
Vymahatelnost povinností stanovených v P2B nařízení
To, jakým způsobem bude každý stát vymáhat povinnosti, které P2B nařízení obsahuje, ponechává nařízení na členských státech. V České republice s účinností od 23. 3. 2023 vymahatelnost povinností z P2B nařízení upravuje zákon č. 58/2023 Sb. , který novelizuje zákon o některých službách informační společnosti.
Dozor nad dodržováním povinností stanovených v nařízení provádí Český telekomunikační úřad. Ten tedy případně s online platformou nebo poskytovatelem internetového vyhledávače povede přestupkové řízení. Zákon obsahuje jak výčet jednotlivých přestupků (popsaných odkazem na jednotlivá ustanovení P2B nařízení), tak pokuty, které může úřad uložit.
Určitým specifikem je postup při „méně závažném porušení povinnosti stanovené nařízením“. Při takovém porušení má úřad nejprve online platformu nebo poskytovatele internetového vyhledávače na porušení upozornit a vyzvat je k nápravě v přiměřené lhůtě, která má trvat nejméně 15 dnů od doručení upozornění. Až pokud v této lhůtě není zjednána náprava, úřad může zahájit přestupkové řízení. To, co je míněno „méně závažným porušením povinnosti stanovené nařízením“ zřejmě ukáže až praxe.
Kristýna Nguyen Zahálková,
advokátní koncipientka
Frank Bold Advokáti, s.r.o.
Údolní 33
602 00 Brno
Tel.: +420 545 213 975
e-mail: info@frankbold.org
© EPRAVO.CZ – Sbírka zákonů, judikatura, právo | www.epravo.cz