Pandemie zrychlila inovace mezi advokáty i firemními právníky
Jaký dopad má současná pandemie koronaviru na poskytování právních služeb a potažmo na inovace v právu? Svůj pohled ve studiu Epravo.cz přiblížili Jan Kubíček ze společnosti Coca Cola HBC Česko a Slovensko a Michal Jašek z advokátní kanceláře Clifford Chance.
„Za poslední půlrok jsem zažil tak velkou proměnu z právníka na obchodníka s právními znalostmi, jakou jsem za celou svou kariéru nezažil,“ otevírá rozhovor na téma inovací v právu Jan Kubíček ze společnosti Coca Cola HBC Česko a Slovensko. Zmiňuje, že až doposud vnímal svou roli podnikového právníka spíše jako manažera řízení letového provozu. To se ale postupně přeměnilo do dnešní podoby, kdy je podnikový právník neodmyslitelnou součástí řízení byznysu jako takového. „Pandemie koronaviru této změně výrazně napomohla,“ říká Jan Kubíček.
Akceleraci přinesla současná situace, kdy pracuje většina právníků z domova, i do poskytování advokátních služeb. „Už před rokem jsme řešili otázku přechodu na větší elektronizaci právních jednání. Ze strany klientů nějaký zájem byl, ale většina to řešit nepotřebovala. Koronavirus v tomto přinesl obrovskou změnu,“ popisuje Michal Jašek z advokátní kanceláře Clifford Chance.
Téma digitalizace a elektronických podpisů se dostalo do popředí nejen mezi advokáty, ale také mezi firemními právníky. „Vzhlížíme k tomu a budeme rádi, až se to napříč našimi osmadvaceti zeměmi podaří implementovat tak, aby to fungovalo,“ říká Jan Kubíček. Podle Michala Jaška jsou v této oblasti firemní právníci mnohdy napřed. „Mají takovou agendu práce, která více umožní zapojení automatizace a digitalizace procesu vytváření dokumentů,“ říká. Advokátní kanceláři Clifford Chance pak podle něj v rychlé digitalizaci posledních měsíců výrazně pomohlo, že měl s kolegy dopředu dobře nastudované různé formy elektronického podepisování.
V jednoduchosti je síla
Jaké další trendy rezonují mezi podnikovými právníky? „Třeba to, že dnes musíme umět v několika málo větách srozumitelně poradit kolegům napříč společností,“ popisuje Jan Kubíček. Takový trend vnímá ve své profesi i Michal Jašek. Jako další zajímavé inovace, které se nutně netýkají technologií, pak přibližuje zavedení projektových manažerů kteří jsou přidanou hodnotou jak pro firmu, tak pro klienty. „Nad tím vším klademe důraz na to, aby byla naše inovační strategie odvozena od celkové strategie firmy a obě byly v souladu. V našem případě je to poskytování co největší přidané hodnoty klientům. Obě strategie pravidelně kontrolujeme, ověřujeme a porovnáváme,“ uzavírá Michal Jašek.
© EPRAVO.CZ – Sbírka zákonů, judikatura, právo | www.epravo.cz