Parkování pro invalidy má špatné značky
Úřady se bojí odtahovat neoprávněně parkující vozidla * Rozpory jsou i kolem úhrady za vymezení místa
Skóre: | 0.81 |
---|---|
Název zdroje: | Právo |
Datum vydání: | 11.01.2008 |
Nadpis: | Parkování pro invalidy má špatné značky |
Strana: | 12 |
Pořadí: | 1 |
Mutace: | Praha - Střední Čechy |
Rubrika: | STŘEDNÍ ČECHY |
Ročník: | 18 |
Číslo: | 9 |
Náklad: | 154466 |
Oblast: | Celostátní deníky |
Zpracováno: | 11.01.2008 06:48 |
Identifikace: | DCPR20080111060000 cz |
Klíčová slova: | právní (5x), kauza (4x), Právo (2x), právník, zákoně, Právu, zákona, přestupky, přestupek, zákonnému, přestupku, správou, zákonné, zákonem |
Úřady se bojí odtahovat neoprávněně parkující vozidla * Rozpory jsou i kolem úhrady za vymezení místa
Petr Blahuš Tisícům pražských držitelů propůjčených míst pro parkování vozů určených pro přepravu invalidů hrozí, že policie a strážníci nebudou pokutovat ty neukázněné řidiče, kteří jim na jejich místech parkují.
Jak totiž Právo zjistilo, samy úřady nemají v ochraně práv invalidů a v určení toho, co musí jejich vybraná místa splňovat po stránce dopravního označení, jasno. Problém je v tom, čím vším musí být takové místo, určené pro vozidlo přepravující osobu zvlášť tělesně postiženou (ZTP), označené, aby splňovalo zákonné podmínky pro udělení statutu ZTP místa. A také na čí náklady se toto označení vyrobí, zda z kapsy městské části, nebo samotného invalidy.
Až doposud žila naprostá většina invalidů v domnění, že stačí, když mají svá vyhrazená místa označená plechovou značkou, vyrobenou Technickou správou komunikací (TSK), na základě rozhodnutí radnice příslušného obvodu o přidělení ZTP místa k parkování. Tato vodorovná značka se měla doplnit i bílými čarami, ohraničujícími plochu parkování.
Radnice Prahy 12 se však spíše kloní k tomu, že aby tato místa nadále sloužila invalidům pro parkování vozidel určených k jejich přepravě, mělo by být parkovací místo doplněno také namalovaným symbolem vozíčkáře. Na přímý dotaz, co tedy invalida potřebuje k tomu, aby mohl své místo k parkování plně využívat, ale šéf jejího odboru dopravy Eduard Krása uvedl, že vzhledem k nadřazenosti svislých značek před namalovanými vodorovnými značkami by k označení těchto míst pro ZTP měla stačit plechová značka s číslem poznávací značky.
Strážníci tápají
Nejistota v posuzování toho, co lze považovat za místo vyhrazené pro ZTP občany, se odráží i v postojích městské a republikové policie, která vyjíždí k případům, kdy nezodpovědní řidiči parkují na místech pro ZTP. Zatímco někde tyto řidiče bez pardonu pokutují nebo jejich auta odtahují, například na Praze 12 strážníci, možná i pod vlivem nejasností panujících ve výkladu zákona na radnici, občas nevědí, jak přestupek vyřešit.
"Zavolal jsem strážníky, že mi někdo stojí na místě. Když přijeli, řekli jen, že mi chybí namalovaný symbol ZTP a že s tím nemohou nic dělat," řekl Právu muž ze sídliště Kamýk.
Své jméno z obav před úředníky radnice nechtěl sdělit, jeho totožnost však redakce zná. Muž sice vozidlo, kterým převáží invalidního příbuzného, používá i pro podnikání, což není v rozporu se zákonem,vyhrazené místo má ale označené jak plechovou značkou, tak bílými pruhy namalovanými na silnici. "Odboru dopravy Prahy 12 nepřísluší posuzovat možnosti řešení problémů strážníky městské policie," řekl Právu Krása.
Za všechno prý může Jágr
Náměstek městské policie Ludvík Klema však Právu řekl, že modřanští strážníci postupovali správně. "Opravdu platí, že k zákonnému označení místa pro parkování invalidů je nutné, aby bylo doplněno i namalovaným symbolem vozíčkáře. Jinak se nejedná o místo vyhrazené pro osoby ZTP," řekl Právu Klema.
Podle něj současnou právní džungli negativně ovlivnila kauza hokejisty Jaromíra Jágra. Ten byl před časem zachycen na Václavském náměstí, jak se svým drahým vozem parkuje na místě pro invalidy. Jeho právník však našel v zákoně kličku, díky které se Jágr vyhnul sankcím. Jeho postup však napodobili další výtečníci. "Jágr to všechno spustil a obávám se, že svým jednáním nenávratně poškodil postavení invalidů v Čechách," řekl Klema. Podle něj však není pravda, že by strážníci odjeli z Modřan bez jakéhokoli jednání vůči nesprávně parkujícímu cizímu vozidlu.
"I když to místo nesplňuje podmínku stání pro invalidu, stále je tam zakázáno stání, takže dotyčný se dopustil přestupku tak jako tak. Praxe městské policie je taková, že tyto přestupky už neřeší parkovačkou zastrčenou za sklo, ale situaci na místě nafotí. Pak se všechno pošle ke správnímu řízení, kde jsou sankce mnohonásobně vyšší. To ale situaci přímo na místě samozřejmě nevyřeší," dodal Klema.
***
Kdo zaplatí značení?
Nejistota a rozpory zůstávají i v tom, za čí peníze budou značky označující místo pro ZTP pořízeny. Podle Krásy z modřanské radnice je tato povinnost jednoznačně na invalidovi, resp. žadateli o místo vyhrazené pro ZTP osoby. "Instalaci dopravního značení je povinen zabezpečit ten, v jehož zájmu je povolení vydáno. Rada hlavního města odsouhlasila, že držitelům speciálního označení O1 (svislá plechová značka, pozn. red.) bude provedeno první svislé dopravní značení Technickou správou komunikací (TSK) na její náklady. Jakékoli další úpravy značení hradí držitelé," řekl Krása. S tím však nesouhlasí mluvčí ministerstva dopravy Ivana Jelínková. "Tato povinnost spadá na vlastníka komunikace, nikoli na jednotlivé občany, pro něž je místo vyhrazeno," řekla Právu Jelínková. Také podle mluvčího magistrátu Jiřího Wolfa nemají za výrobu tohoto značení invalidé nebo žadatelé platit. "To nepřichází v úvahu, aby to platil občan," řekl Wolf. Podle něj se má žadatel o úpravu značení obrátit na správce komunikace, který na základě rozhodnutí správního orgánu, kterým je místní radnice, vydá souhlas s úpravou značení pro parkování ZTP osob. "Tím pak pověří buďto TSK, nebo správce komunikace, aby to provedl na jejich náklady," dodal Wolf. Podle Klemy je však povinnost zaplatit si dopravní značení spíše na invalidech. "Není to povinnost radnic. Invalidé však mohou žádat, aby jim to úřad zařídil na náklady obce," potvrdil Wolfova slova Klema. Klema si navíc nedokáže představit, že by radnice někomu jeho žádost odmítla a jinému značení zaplatila. "Kdyby se to dostalo na veřejnost, byl by to skandál. Proč jednomu ano a druhému ne, ptala by se veřejnost. Ti postižení lidé mají už tak dost svých starostí a výdajů a teď tohle," řekl Klema. Určit přesný počet míst, vyhrazených pro parkování invalidních občanů v Praze, které podmínku namalování symbolu ZTP na silnici dosud nesplňují, je obtížné. Jak Právo zjistilo, na trase mezi Vinohrady a Žižkovem a také na sídlišti Modřany je ale poměr mezi místy vyhrazenými pro parkování vyznačenými jen značkou a pruhy a těmi, která mají ještě domalovaný symbol ZTP, zhruba 3:1.
Foto popis: Tak by správně mělo vypadat vyhrazené místo pro invalidy.
Foto Autor - FOTO Právo - Petr Blahuš
Regionální mutace| Právo - Praha
Zpracovatel: Anopress IT a.s.
© EPRAVO.CZ – Sbírka zákonů, judikatura, právo | www.epravo.cz