Podléhá po provedené novele smlouva banky a městské akciové společnosti povinnosti uveřejnění v registru smluv?
Novela zákona o registru smluv, která vyšla ve sbírce zákonů pod č. 249/2017 Sb. zavádí v § 3 písm. odst. 2 p) výjimku z povinnosti uveřejnění pro smlouvu chráněnou bankovním tajemstvím; to neplatí, jde-li o smlouvu mezi bankou a osobou uvedenou v § 2 odst. 1, která se týká používání veřejných prostředků.
Mohlo by se na první pohled zdát, že novela zákona o registru smluv vyňala z povinnosti uveřejňovat smlouvy uzavřené mezi bankou a právnickou osobou, v níž má stát nebo územní samosprávný celek sám nebo s jinými územními samosprávnými celky většinovou majetkovou účast, a to i prostřednictvím jiné právnické osoby (§ 2 odst. 1 písm. n zákona o registru smluv), pokud tyto právnické osoby nebyly zřízeny na základě zvláštního právního předpisu.
Otázkou, zda městská společnost hospodaří s veřejnými prostředky, se zabýval Nejvyšší správní soud ještě před účinností zákona o registru smluv, a to ve vztahu k akciovým společnostem. Ačkoliv jeho rozhodnutí časově předcházelo novele zákona o registru smluv, jsou podle mého názoru závěry obsažené v rozsudku Nejvyššího správního soudu č. j. 10 As 41/2015 – 43 ze dne 23. 4. 2015 aplikovatelné i na ustanovení § 3 písm. odst. 2 p) zákona o registru smluv. Na právní úpravě veřejných prostředků se totiž od rozsudku Nejvyššího správního soudu nic nezměnilo.
Z odůvodnění rozsudku lze zejména poukázat na tu část odůvodnění, kde soud dovodil, že ačkoliv akciové společnosti zcela vlastněné územním samosprávným absentují ve výčtu § 2 písm. a) zákona č. 320/2001 Sb. , o finanční kontrole, ve znění pozdějších předpisů, jedná se i v případě těchto společností o veřejné prostředky. Veřejnými prostředky jsou finance, jakož i majetková práva a jiné majetkové hodnoty územního samosprávného celku. Územní samosprávný celek získal 100% kapitálovou účast ve společnosti, jakož i práva akcionáře jako společníka podílet se na jejím řízení, jejím zisku a na případném likvidačním zůstatku. Tato práva lze přitom zařadit mezi práva majetková, hospodaření akciové společnosti se těchto práv bezprostředně dotýká a je akcionářem přímo ovlivňováno (skrze jím ustanovené orgány). Nelze přitom jasně vytyčit hranici, kde působení územního samosprávného celku začíná a končí, neboť tato působení se vzájemně prolínají. V tomto případě je tudíž nutno prostředky, s nimiž akciová společnost hospodaří, považovat za prostředky nepřímo, ale reálně náležející územního samosprávného celku, a tedy za prostředky veřejné.
I po novele provedené zákonem č. 249/2017 Sb. tedy budou smlouvy mezi bankou a městskou akciovou společností povinně uveřejňovány v registru smluv.
Mgr. Milan Zeman
e-mail: ixix@post.cz
© EPRAVO.CZ – Sbírka zákonů, judikatura, právo | www.epravo.cz