Podoby omezení reklamy zbraní
Ustanovení o zákazu či omezení reklamy této komodity znal již zákon z roku 1995. Tehdy zákon striktně stanovil, že reklama zbraní a střeliva, s výjimkou zbraní a střeliva určených pro lovecké nebo sportovní účely a zbraní historických, se zakazuje. Osobně jsem se v praxi nikdy nesetkal s problémem, spojeným s tímto ustanovením, což - myslím - bylo dáno tím, že reklama zbraní není a nebyla zacílena na širší cílové skupiny.
Zákon v § 6 totiž doslova uvádí, že reklama na střelné zbraně a střelivo může být šířena jen:
a) odborníkům a podnikatelům v oblasti výroby a prodeje střelných zbraní a střeliva,
b) v prostorách, v nichž se střelné zbraně nebo střelivo vyrábí, nabízí, prodává, užívá a vystavuje nebo v nichž dochází k uzavírání smluv na dodávky střelných zbraní a střeliva,
c) v odborných publikacích a periodickém tisku zaměřených obecně na problematiku střelných zbraní a střeliva a v dalších tištěných materiálech určených pro prodejce a držitele střelných zbraní a střeliva.
Pokud jde o reklamu pohřebních služeb, je skvělé, že její úprava se ocitla v zákoně o regulaci reklamy, byť poprvé byla zmíněna v zákoně o pohřebnictví. Věcně samozřejmě není rozdíl mezi tím, kde je něco upraveno, ale zachovává se tím vítaný stav, kdy jsou reklamní restrikce „pod jednou střechou“, v rámci jednoho zákona.
Zákon v § 6a stanoví, že reklama poskytování pohřebních služeb, provádění balzamace a konzervace, provozování krematoria a provozování veřejného pohřebiště může obsahovat pouze následující údaje:
a) vymezení předmětu činností v pohřebnictví, popřípadě dalších navazujících poskytovaných služeb,
b) adresu pracoviště určeného pro styk se zákazníky,
c) telefonní a faxové číslo, adresu elektronické pošty nebo internetovou adresu,
d) provozní dobu pro veřejnost,
e) firemní logo nebo jiný grafický motiv.
Přitom zákon obsahuje i povinnosti, týkající se šiřitele, když říká, že reklama činností v pohřebnictví nesmí být užita v prostorách zdravotnického zařízení nebo ústavu sociální péče anebo doručována prostřednictvím dopisů, letáků, elektronickou poštou nebo jinou adresnou formou. A konečně pak zákon stanoví, že v souvislosti s oznamováním úmrtí nelze uplatňovat jakékoli formy reklamy.
Filip Winter
AK Winter & spol.
© EPRAVO.CZ – Sbírka zákonů, judikatura, právo | www.epravo.cz