epravo.cz

Přihlášení / registrace

Nemáte ještě účet? Zaregistrujte se


Zapomenuté heslo
    Přihlášení / registrace
    • ČLÁNKY
      • občanské právo
      • obchodní právo
      • insolvenční právo
      • finanční právo
      • správní právo
      • pracovní právo
      • trestní právo
      • evropské právo
      • veřejné zakázky
      • ostatní právní obory
    • ZÁKONY
      • sbírka zákonů
      • sbírka mezinárodních smluv
      • právní předpisy EU
      • úřední věstník EU
    • SOUDNÍ ROZHODNUTÍ
      • občanské právo
      • obchodní právo
      • správní právo
      • pracovní právo
      • trestní právo
      • ostatní právní obory
    • AKTUÁLNĚ
      • 10 otázek
      • tiskové zprávy
      • vzdělávací akce
      • komerční sdělení
      • ostatní
      • rekodifikace TŘ
    • Rejstřík
    • E-shop1
      • Online kurzy
      • Online konference
      • Záznamy konferencí
      • EPRAVO.CZ Premium
      • Konference
      • Monitoring judikatury
      • Publikace a služby
      • Společenské akce
      • Advokátní rejstřík
      • Partnerský program
    • Předplatné
    7. 8. 2014
    ID: 94910upozornění pro uživatele

    Podporované rozhodování

    V souvislosti s nabytím účinnosti NOZ, se v českém právním prostředí objevilo několik zcela nových právních institutů. Mezi ně patří i dvě ze tří podpůrných opatření při narušení schopnosti zletilého právně jednat, a to nápomoc při rozhodování a zastoupení členem domácnosti. Tématem tohoto příspěvku je podrobnější rozbor podporovaného rozhodování.

    Důvody pro novou právní úpravu

    Dne 28. října 2009 vystoupila pro Českou republiku v platnost Úmluva o právech osob se zdravotním postižením (dále jen „Úmluva“)[1]. Tato v čl. 12 odst. 3 a 4 uvádí:

    „1. Státy, které jsou smluvní stranou této úmluvy, znovu potvrzují, že osoby se zdravotním postižením mají kdekoli právo na uznání jejich osoby jako subjektu práva.
    2. Státy, které jsou smluvní stranou této úmluvy, uznávají, že osoby se zdravotním postižením mají, na rovnoprávném základě s ostatními, právní způsobilost ve všech oblastech života.
    3. Státy, které jsou smluvní stranou této úmluvy, přijmou odpovídající opatření, aby umožnily osobám se zdravotním postižením přístup k asistenci, kterou mohou pro uplatnění této právní způsobilosti potřebovat.
    4. Státy, které jsou smluvní stranou této úmluvy, zajistí, aby všechna opatření, která se týkají uplatnění právní způsobilosti, poskytovala, v souladu s mezinárodním právem v oblasti lidských práv, odpovídající a účinné záruky zamezující zneužití. Tyto záruky musí zajistit, aby opatření týkající se uplatnění právní způsobilosti respektovala práva, vůli a preference dané osoby, zabraňovala konfliktu zájmů a nevytvářela prostor pro nežádoucí ovlivňování, byla přiměřená a odpovídala situaci dané osoby, byla uplatňována po nejkratší možnou dobu a podléhala pravidelnému přezkumu odpovědným, nezávislým a nestranným orgánem nebo soudem. Tyto záruky musí být rovněž přiměřené stupni, jakým uvedená opatření ovlivňují práva a zájmy dané osoby
    .“

    Předchůdce zákona 89/2012 Sb., občanský zákoník (dále jen „NOZ“), zákon 40/1964 Sb., občanský zákoník, ve znění pozdějších předpisů (dále jen „OZ“) upravoval v této oblasti pouze jediné opatření, a to opatrovnictví (guardianship) v  § 26 a násl. Z hlediska praxe cizích států, vývoje společnosti a zejména mezinárodních závazků České republiky byl však tento stav zjevně nedostačující. Výše uvedená ustanovení Úmluvy vyžadují po smluvních státech přijetí právních instrumentů, která umožňují osobám se zdravotním postižením uplatňovat svéprávnost v právních jednáních v potřebném rozsahu. Česká republika jako jeden ze smluvních států splnila tento požadavek zakotvením institutu Nápomoci při rozhodování (supported decision-making) v § 45 a násl. NOZ. Včlenění tohoto institutu do českého právního řádu je možné chápat též jako určité změkčení tvrdosti zákona vůči osobám se zdravotním postižením. Z celkového spektra těchto osob existuje velké množství, kterým mohou některá jednání právního charakteru způsobovat obtíže, avšak jejich postižení nedosahuje takové intenzity, aby byly omezeny ve svéprávnosti a zastupovány opatrovníkem. V praxi se může jednat nejčastěji o osoby trpícími různými sociálními fobiemi, lehkými demencemi či komunikačními poruchami. Přestože by se jejich podpora mohla vyřešit „neformálně“ prostřednictvím rodinných příslušníků a přátel, životní osudy jsou rozličné a mohou se vyskytnout situace, kdy osoby postižené těmito odchylkami nemohou s podporou a pomocí svých nejbližších počítat.[2] Z těchto důvodů bylo nezbytné právní úpravu rozšířit o model podporovaného rozhodování (supported decision-making model).

    Nový občanský zákoník

    Vymezení podstaty a použití tohoto opatření obsahuje § 45 NOZ: „Potřebuje-li člověk nápomoc při rozhodování, protože mu v tom duševní porucha působí obtíže, třebaže nemusí být omezen ve svéprávnosti, může si s podpůrcem ujednat poskytování podpory; podpůrců může být i více.“ V podstatě totožná definice je obsažena v dokumentech The Mental Disability Advocacy Council (dále jen „MDAC“)[3], která definuje podporované rozhodování, jako alternativu opatrovnictví, založená na skutečnosti, že s náležitou podporou je osoba, která by byla jinak považována za nesvéprávnou, schopna činit rozhodnutí.[4] Obě tyto definice je přitom možné pokládat za výstižné z hlediska požadavků kladených Úmluvou. Odpovídají principům, na kterých by měla nápomoc při rozhodování stát a mezi něž mimo jiné patří:

    • lidé mají právo podstupovat rizika;
    • podporované rozhodování musí být vždy učiněno za plného souhlasu jak podporovaného, tak podpůrce;
    • vůle je vlastní každému člověku, každý člověk ji může vyjadřovat a jejím prostřednictvím může činit právoplatná rozhodnutí;
    • každý člověk je schopen o svém životě rozhodovat;
    • podpůrce není zástupcem podporovaného, nerozhoduje namísto něj, nýbrž společně s ním, a jiné.[5]

    Z hlediska povahy účastníků, podporovaným je osoba, které duševní porucha působí obtíže (§ 45 NOZ). Co se týče osoby podpůrce, pak NOZ v § 46 odst. 2 věta druhá stanoví, že soud smlouvu o nápomoci neschválí, pokud zájmy podpůrce odporují zájmům podporovaného. Jiné kvalitativní požadavky na jeho osobu NOZ nestanoví, avšak z povahy věci je zřejmé, že se musí jednat o osobu, která je sama svéprávná k uzavření takovéto dohody. Tato pak nabývá účinnosti okamžikem, kdy ji schválí soud. Popřípadě též mohou podpůrce a podporovaný vyjádřit vůli uzavřít tuto smlouvu přímo před soudem. Teprve po tomto aktu (tj. soudním schválení smlouvy) je účinná a může být podle ní postupováno, tj. podpůrce může legálně začít vykonávat svoji činnost.[6] Zakotvením participace soudu na podporovaném rozhodování je reflektován požadavek čl. 12 odst. 4 Úmluvy, vyžadující po smluvních státech vytvoření účinných opatření, která mají zabránit zneužití tohoto institutu.

    Samotný obsah právního vztahu, který mezi podpůrcem a podporovaným vzniká, upravuje NOZ poměrně stručně. Podpůrce je předně povinen účastnit se právních jednání podporovaného, poskytovat mu všechny relevantní informace týkající se těchto jednání a poskytovat podporovanému rady (§ 46 odst. 1 NOZ). Podpůrci se zakazuje podporovaného nevhodně ovlivňovat a bezdůvodně se na jeho úkor obohatit (§ 47 odst. 1 NOZ). Toto ustanovení se však může v budoucí praxi projevit, jako problematické, neboť je otázkou, co vše lze spatřovat pod pojmem nevhodné ovlivňování. Zákaz bezdůvodného obohacení, se pak může jevit jako nadbytečný, jelikož generální zákaz tohoto jednání obsahuje § 2991 NOZ. Pokud by podpůrce tuto povinnost porušil a svým jednáním by způsobil podporovanému škodu, pak by zřejmě přicházela na řadu příslušná ustanovení o náhradě škody.[7] Podpůrce je dále povinen při výkonu této své funkce jednat v souladu s rozhodnutími podporovaného (§ 47 odst. 2 NOZ). Zde je však na místě připomenout, že principiálně by podporované rozhodování, mělo být produktem souhlasné vůle nejen podporovaného, ale rovněž podpůrce (viz výše). Pokud by podporovaný činil nějaká právní jednání, se kterými by podpůrce nesouhlasil, má jednoduše možnost se od těchto jednání distancovat, neboť jeho neúčast na těchto právních jednání podporovaného nemá vliv na jejich platnost, jelikož podporovaný je osobou plně svéprávnou, na rozdíl od právních jednání osoby omezené ve svéprávnost právně jednající bez opatrovníka. Jednalo-li by se o právní jednání v písemné podobě, může podpůrce odepřít připojení příslušných údajů ve smyslu ust. § 47 odst. 2 NOZ. Je rovněž otázkou, nakolik bude v praxi kontrasignace, právně významná, či zda bude mít pouze informativní charakter. V závažnějších případech, pak má podpůrce dokonce možnost namítat neplatnost právních jednání podporovaného (§ 47 odst. 2 věta poslední NOZ). Je dost dobře možné, že tímto ustanovením zákonodárce legitimuje podpůrce k podání soukromoprávní žaloby na neplatnost právních jednání podporovaného, čímž ovšem dává podpůrci do rukou mocné opatření vůči podporovanému (vzhledem k neexistenci kontrolního mechanismu vůči podpůrci). S tímto ustanovením také úzce souvisí § 36 odst. 4 zákona 500/2004 Sb., správní řád, ve znění pozdějších předpisů (dále jen „správní řád“), který uvádí, že v případě, kdy namítne podpůrce vlastním jménem neplatnost právního jednání učiněného podporovaným účastníkem, správní orgán k této námitce v řízení přihlédne. Co si lze ale pod takovýmto přihlédnutím představit? Znamená to snad, že námitka neplatnosti uplatněná podpůrcem před správním orgánem má být pouze zaznamenaná do protokolu, nebo z ní má správní orgán vyvozovat závažnější důsledky? Má správní orgán přihlížet k pohnutce tohoto namítání, např. když si bude podporovaný svým vlastním právním jednáním škodit?

    Takto vymezují obsah podporovaného rozhodování zákonná ustanovení. Je však samozřejmě možné, aby si podpůrce a podporovaný ujednali další práva a povinnosti, nad rámec zákonných ustanovení.

    K zániku podporovaného rozhodování dochází rovněž prostřednictvím soudu, který na návrh podpůrce nebo podporovaného (případně obou) podpůrce odvolá. Takto může učinit soud i bez návrhu v případě, že podpůrce závažným způsobem poruší své povinnosti. Je však nejasné, jak se soud o takovémto závažném porušení dozví, když nemá k dispozici žádný kontrolní mechanismus, který by sledoval náležité plnění funkce podpůrce, jak je tomu například v případě opatrovníka, u nějž plní funkci kontrolního orgánu nově zakotvený institut opatrovnické rady (§ 472 NOZ).

    Veřejnoprávní předpisy

    Podporované rozhodování se rozsáhlým způsobem dotklo i veřejnoprávní oblasti. V souvislosti s nabytím účinnosti NOZ došlo k novelizacím řady veřejnoprávních předpisů, kde se s tímto institutem setkáváme. Za všechny je možno uvést již výše zmíněný správní řád, zákon 133/2000 Sb., o evidenci obyvatel a rodných číslech a o změně některých zákonů (zákon o evidenci obyvatel), ve znění pozdějších předpisů (dále jen „zákon o evidenci obyvatel“), zákon 328/1999 Sb., o občanských průkazech, ve znění pozdějších předpisů a zákon 329/1999 Sb., o cestovních dokladech, ve znění pozdějších předpisů. Prve zmíněný zákon o evidenci obyvatel přiznává podpůrci poměrně silné postavení, když podle § 10 odst. 11 může podpůrce ohlásit za podporovaného změnu místa trvalého pobytu. Tímto ustanovením jej tedy v podstatě „povyšuje“ na roveň zástupce podporovaného, čímž ovšem popírá účel tohoto institutu.

    Zahraniční praxe

    V ostatních smluvních státech Úmluvy se podporované rozhodování objevuje v různých podobách. Například v Anglii a Walesu jej nalezneme v Mental Capacity Act z roku 2005. Tento zákon upřednostňuje podporu a pomoc ze strany rodiny a přátel. Pokud podporovaný nemá ve svém blízkém okolí osobou vhodnou k výkonu funkce podpůrce, může využít služeb tzv. Independent Mental Capacity Advocates (dále jen „IMCA“). Ve  Skotsku je podporované rozhodování upraveno v Care and Treatment Act z roku 2003 a Adults with Incapacity (Scotland) Act z roku 2000. Rovněž se předpokládá volný přístup osob s potřebou podpory k IMCA[8]. Služba IMCA je poskytována prostřednictvím nezávislých organizací tzv. community (support) organizations[9] a také prostřednictvím místních správních orgánů. Kromě modelu podporovaného rozhodování je v Anglii, Walesu a Skotsku stále zachováván model opatrovnictví. Jednoznačně upřednostňováno je podporované rozhodování v Německu (German Guardianship Law, German Civil Code). Opatrovnictví existuje pouze v limitované podobě, časově omezené od 6 měsíců, maximálně však sedm let, nicméně i přes ustanovení opatrovníka je člověku ponechána plná svéprávnost. Velice propracovanou úpravu podporovaného rozhodování a opatrovnictví vůbec můžeme nalézt ve Švédsku (Parental Code). Neexistuje zde model absolutního/všeobecného opatrovnictví, ale pouze dílčího, a to jako poslední možnost. Jsou možné dvě varianty podporovaného rozhodování. První variantou je přidělení soudem jmenovaného mentora, obvykle se jedná o rodinného příslušníka, nebo jinou osobu podporovanému blízkou, který jedná se souhlasem podporovaného. Druhá varianta stojí na určité obdobě „poručníka“(tzv. forvaltare), jehož pozice se silně blíží pozici opatrovníka. Tento „poručník“ disponuje oprávněními v určených záležitostech podporované osoby, jako např. činit rozhodnutí ve finančních či sociálních záležitostech, přičemž musí v rámci těchto rozhodnutí přistupovat z hlediska nejlepšího zájmu podporovaného. Jak je uvedeno výše, tato varianta obsahuje silné prvky opatrovnictví, čímž potlačuje individuální práva podporovaného a možnost učinit samostatnou volbu. Osoby se zdravotním postižením se také mohou obrátit na ombudsmana, u něhož je mohou získat podporu v personálních, finančních a právních záležitostech.

    Závěr

    Rozšíření právních ustanovení týkající se svéprávnosti člověka o zcela nová opatření, mezi něž podporované rozhodování patří, je možno charakterizovat jako změnu veskrze pozitivní. Na výše uvedeném příkladu cizích států je však vidět, že v oblasti podpůrných opatření při narušení schopnosti zletilého právně jednat čeká český právní řád ještě dlouhá cesta. Je zřejmé, že zahraniční právní systémy jsou v této oblasti mnohem propracovanější, nechybí speciální zákony upravující tuto problematiku, na které Česká republika stále čeká, jako například zákon o opatrovnictví. Jedná se však o výsledek dlouhodobějšího fungování těchto opatření ve výše uvedených státech, kdežto v České republice se jedná o instituty zcela nové, praxí téměř neprověřené. V blízkém čase bude zajímavé sledovat, jak se podporované rozhodovaní v České republice uplatní, a jak se jeho praxe vyrovná s výše uvedenými nejasnostmi v právní úpravě.


    Mgr. Barbora Gonsiorová

    Mgr. Barbora Gonsiorová


    --------------------------------------------------------------------------------
    [1] Sdělení Ministerstva zahraničních věcí 10/2010 Sb.m.s., o sjednání Úmluvy o právech osob se zdravotním postižením.
    [2] ELIÁŠ, K. a kol. Občanské právo pro každého. Pohledem (nejen) tvůrců nového občanského zákoníku. Praha: Wolters Kluwer ČR, 2013, s. 47.
    [3] The Mental Disability Advocacy Council je mezinárodní organizace, založená v roce 2002 v Budapešti, kde má dodnes hlavní sídlo. MDAC podporuje práva osob s mentálním postižením a psycho-sociálními poruchami, jejich rovnost a sociální začleňování. Pro více informací např. Supported decision-making: An alternative to guardianship [online]. The Mental Disability Advocacy Center 2009[cit. 2014-06-30]. Dostupné na www, k dispozici >>> zde.
    [4] CARTER, Barbara. Supported decsion making – Background and discussion paper[online].The Office of the Public Advocate, listopad 2009[cit. 2014-06-27]. Dostupné na www, k dispozici >>> zde.
    [5] CARTER, Barbara. Supported decsion making – Background and discussion paper[online].The Office of the Public Advocate, listopad 2009[cit. 2014-06-27]. Dostupné na www, k dispozici >>> zde.
    [6] Civilně procesní stránka podporovaného rozhodování je upravena v zákoně 292/2013 Sb., zákon o zvláštních řízeních soudních, v  § 31 a násl.
    [7] Srov. § 2894 a násl. NOZ
    [8] Making decisions – The Independent Mental Capacity Advocate (IMCA) service [online]. Office of the Public Guardian 2007[cit. 2014-07-01]. Dostupné na www, k dispozici >>> zde. 
    [9] V českém právním prostředí se bude jednat zřejmě o občanská sdružení.


    © EPRAVO.CZ – Sbírka zákonů, judikatura, právo | www.epravo.cz


    Mgr. Barbora Gonsiorová
    7. 8. 2014

    Poslat článek emailem

    *) povinné položky

    Další články:

    • Jak vytrénovat umělou inteligenci na veřejně dostupných datech? 2. díl: Oprávněný zájem jako titul pro trénink AI
    • Přezkum rozhodnutí CAS vnitrostátními soudy Evropské unie
    • Matzner: Řešme také jak dál s AML. A vyvarujme se nadměrné zátěži a zbytečné byrokracie
    • Určení výše přiměřené slevy z kupní ceny
    • Dočasný zákaz výkonu funkce statutára dle zákona o kybernetické bezpečnosti a nové povinnosti pro statutáry
    • Soudní ombudsman jako most mezi soudy, advokacií a veřejností
    • Byznys a paragrafy, díl 17.: Přístup do datové schránky právnické osoby při úmrtí jednatele
    • Realitní obchod, provize zprostředkovatele a právní důsledky odstoupení od kupní smlouvy
    • Limity nároku poškozeného na náhradu nákladů za nájem náhradního vozidla
    • Druhá vlna povinností dle AI Aktu
    • Smlouva uzavřená mezi studentem a soukromou vysokou školou jako smlouva spotřebitelská – nález Ústavního soudu ze dne 5. února 2025, sp. zn. IV. ÚS 2093/24

    Novinky v eshopu

    Aktuální akce

    • 17.09.2025AI asistent pro právní výzkum a analýzu dokumentů (online - živé vysílání) - 17.9.2025
    • 19.09.2025Dopady novely znaleckého zákona na dokazování znaleckým posudkem v civilním řízení (online - živé vysílání) - 19.9.2025
    • 23.09.2025Investice do startupů – pohled VC fondu vs. pohled startup (online - živé vysílání) - 23.9.2025
    • 24.09.2025ESG Omnibus – Co se mění v reportingu a udržitelnosti? Úleva pro firmy, nebo ústup z odpovědnosti? Víte, co vás čeká? (online – živé vysílání) – 24.9.2025
    • 24.09.2025Mediace a vyjednávání nejen v podnikání (online – živé vysílání) – 24.9.2025

    Online kurzy

    • Úvod do problematiky squeeze-out a sell-out
    • Pořízení pro případ smrti: jak zajistit, aby Váš majetek zůstal ve správných rukou
    • Zaměstnanec – rodič z pohledu pracovněprávních předpisů
    • Flexi novela zákoníku práce
    • Umělá inteligence a odpovědnost za újmu
    Lektoři kurzů
    JUDr. Tomáš Sokol
    JUDr. Tomáš Sokol
    Kurzy lektora
    JUDr. Martin Maisner, Ph.D., MCIArb
    JUDr. Martin Maisner, Ph.D., MCIArb
    Kurzy lektora
    Mgr. Marek Bednář
    Mgr. Marek Bednář
    Kurzy lektora
    Mgr. Veronika  Pázmányová
    Mgr. Veronika Pázmányová
    Kurzy lektora
    Mgr. Michaela Riedlová
    Mgr. Michaela Riedlová
    Kurzy lektora
    JUDr. Jindřich Vítek, Ph.D.
    JUDr. Jindřich Vítek, Ph.D.
    Kurzy lektora
    Mgr. Michal Nulíček, LL.M.
    Mgr. Michal Nulíček, LL.M.
    Kurzy lektora
    JUDr. Ondřej Trubač, Ph.D., LL.M.
    JUDr. Ondřej Trubač, Ph.D., LL.M.
    Kurzy lektora
    JUDr. Jakub Dohnal, Ph.D., LL.M.
    JUDr. Jakub Dohnal, Ph.D., LL.M.
    Kurzy lektora
    JUDr. Tomáš Nielsen
    JUDr. Tomáš Nielsen
    Kurzy lektora
    všichni lektoři

    Konference

    • 02.10.2025Trestní právo daňové - 2.10.2025
    • 03.10.2025Daňové právo 2025 - Daň z přidané hodnoty - 3.10.2025
    Archiv

    Magazíny a služby

    • Monitoring judikatury (24 měsíců)
    • Monitoring judikatury (12 měsíců)
    • Monitoring judikatury (6 měsíců)

    Nejčtenější na epravo.cz

    • 24 hod
    • 7 dní
    • 30 dní
    • Jak vytrénovat umělou inteligenci na veřejně dostupných datech? 2. díl: Oprávněný zájem jako titul pro trénink AI
    • Nejvyšší soud k zásadě reformationis in peius v insolvenčním řízení
    • 10 otázek pro ... Jana Kramperu
    • Soudní poplatky
    • K otázce stupně intenzity porušení povinnosti zaměstnance
    • Právo na soukromí vs. transparentnost firem: Kontroverze kolem evidence skutečných majitelů
    • Osvobozený příjem nerovná se automaticky bez povinností: kdy musíte hlásit dar nebo dědictví?
    • Určení výše přiměřené slevy z kupní ceny
    • Osvobozený příjem nerovná se automaticky bez povinností: kdy musíte hlásit dar nebo dědictví?
    • K otázce stupně intenzity porušení povinnosti zaměstnance
    • Určení výše přiměřené slevy z kupní ceny
    • Rozpor evidence skutečných majitelů s právem EU a jeho dopad na veřejné zakázky
    • Matzner: Řešme také jak dál s AML. A vyvarujme se nadměrné zátěži a zbytečné byrokracie
    • Právo na soukromí vs. transparentnost firem: Kontroverze kolem evidence skutečných majitelů
    • Realitní obchod, provize zprostředkovatele a právní důsledky odstoupení od kupní smlouvy
    • Přezkum rozhodnutí CAS vnitrostátními soudy Evropské unie
    • Oprávnění policejního orgánu k odemknutí mobilního telefonu nuceným přiložením prstu obviněného
    • V čem Nejvyšší soud selhává a proč by mu to advokáti měli říct
    • Realitní obchod, provize zprostředkovatele a právní důsledky odstoupení od kupní smlouvy
    • Koncentrace řízení a kdy je čas na poučení
    • Specifika výpovědi podnájemní smlouvy bytu optikou judikatury Nejvyššího soudu
    • Praktické dopady tzv. flexi novely zákoníku práce na běh a délku výpovědní doby
    • Flexinovela a změny v oblasti jiných důležitých osobních překážek v práci
    • Limity rozhodování ve společenství vlastníků jednotek: výbor vs. shromáždění

    Soudní rozhodnutí

    Soudní poplatky

    Žádosti poplatníka podle § 9 odst. 4 písm. c/ zákona o soudních poplatcích založené na tvrzení, že „nemohl poplatek dosud zaplatit“, avšak očekává, že mu jeho dlužník brzy...

    Insolvence

    Jestliže „osoba s právem postihu“ přihlásí regresní pohledávku (v souladu s § 173 odst. 3 a § 183 odst. 3 insolvenčního zákona v odpovídajícím znění) do insolvenčního řízení...

    Jednočinný souběh (exkluzivně pro předplatitele)

    Jednočinný souběh zvlášť závažných zločinů těžkého ublížení na zdraví podle § 145 odst. 1, odst. 2 písm. g) tr. zákoníku a násilí proti úřední osobě podle § 325 odst. 1...

    Obnova řízení (exkluzivně pro předplatitele)

    Je-li dán některý z důvodů nutné obhajoby podle § 36a odst. 2 písm. a) až d) tr. ř., musí mít obviněný obhájce již od počátku řízení o návrhu na povolení obnovy řízení,...

    Oddlužení (exkluzivně pro předplatitele)

    Má-li být jediným příjmem, z nějž je dlužník za trvání oddlužení schopen splácet pohledávky svých věřitelů, částka, kterou se označený dárce zavázal v darovací smlouvě...

    Hledání v rejstřících

    • mapa serveru
    • o nás
    • reklama
    • podmínky provozu
    • kontakty
    • publikační podmínky
    • FAQ
    • obchodní a reklamační podmínky
    • Ochrana osobních údajů - GDPR
    • Nastavení cookies
    100 nej
    © EPRAVO.CZ, a.s. 1999-2025, ISSN 1213-189X
    Provozovatelem serveru je EPRAVO.CZ, a.s. se sídlem Dušní 907/10, Staré Město, 110 00 Praha 1, Česká republika, IČ: 26170761, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze pod spisovou značkou B 6510.
    Automatické vytěžování textů a dat z této internetové stránky ve smyslu čl. 4 směrnice 2019/790/EU je bez souhlasu EPRAVO.CZ, a.s. zakázáno.

    Jste zde poprvé?

    Vítejte na internetovém serveru epravo.cz. Jsme zdroj informací jak pro laiky, tak i pro právníky profesionály. Zaregistrujte se u nás a získejte zdarma řadu výhod.

    Protože si vážíme Vašeho zájmu, dostanete k registraci dárek v podobě unikátního online kurzu Základy práce s AI. Tento kurz vás vybaví znalostmi a nástroji potřebnými k tomu, aby AI nebyla jen dalším trendem, ale spolehlivým partnerem ve vaší praxi. Připravte se objevit potenciál AI a zjistit, jak může obohatit vaši kariéru.

    Registrace je zdarma, k ničemu Vás nezavazuje a získáte každodenní přehled o novinkách ve světě práva.


    Vaše data jsou u nás v bezpečí. Údaje vyplněné při této registraci zpracováváme podle podmínek zpracování osobních údajů



    Nezapomněli jste něco v košíku?

    Vypadá to, že jste si něco zapomněli v košíku. Dokončete prosím objednávku ještě před odchodem.


    Přejít do košíku


    Vaši nedokončenou objednávku vám v případě zájmu zašleme na e-mail a můžete ji tak dokončit později.