Pokyn D-288 k problematice výzkumu a vývoje
Dne 3. října 2005 vydalo Ministerstvo financí Pokyn D-288 k jednotnému postupu při uplatňování ustanovení § 34 odst. 4 a 5 zákona č. 586/1992 Sb. , o daních z příjmů, ve znění pozdějších předpisů č. j. 15/96003/2005. Účelem pokynu je vyjasnit otázky ohledně odpočtu výdajů vynaložených na projekty výzkumu a vývoje („VaV“) od základu daně, které vznikly v souvislosti s interpretací a aplikací uvedených ustanovení § 34 zákona o daních z příjmů. Pokyn lze použít již za zdaňovací období započaté od 1. ledna 2005.
K problematice odpočtu výdajů na VaV již bylo vydáno Doporučení Rady pro výzkum a vývoj, které bylo zveřejněno dne 13. května 2005 (viz Finanční aktuality X/2005). Pokyn uvádí další informace, a to jak ohledně věcného vymezení pojmu VaV, tak i ohledně souvisejících účetních a daňových aspektů.
Podle Pokynu základní vymezení pojmu výzkum a vývoj vychází ze zákona o podpoře výzkumu a vývoje. Základním kritériem pro odlišení VaV od ostatních (příbuzných) činností je přítomnost ocenitelného prvku novosti ve VaV a vyjasnění výzkumné nebo technické nejistoty. Pokyn obsahuje výčet činností, které lze zahrnout mezi činnosti výzkumu a vývoje pro účely odpočtu od základu daně z příjmů, i výčet činností, jež mezi ně zahrnout nelze. Na rozdíl od Doporučení Rady však Pokyn neuvádí, že se jedná pouze o výčet demonstrativní.
Pokyn dále stanoví podmínku přípravy písemného projektu VaV poplatníkem včetně stanovení základních náležitostí projektu, uvádí příklady výdajů, které lze zahrnout do odčitatelné položky, a blíže specifikuje období, v nichž lze tyto náklady uplatnit.
V Pokynu jsou řešeny i velmi diskutované otázky ohledně vyloučení výdajů na služby a nehmotné výsledky výzkumu a vývoje pořízených od jiných osob a výdajů podpořených z veřejných zdrojů z možnosti uplatnění v odpočtu na VaV. V případě výdajů na služby nakoupených od jiných osob je Pokyn značně omezující a liší se tak od postupu navrhovaného Radou pro výzkum a vývoj v Doporučení. U výdajů podpořených z veřejných zdrojů Pokyn blíže specifikuje možné formy veřejné podpory a související dopady na možnost uplatnění odpočtu, nelze však říci, že by tato oblast byla v Pokynu popsána dostatečným způsobem.
Z dalších oblastí, které jsou v Pokynu řešeny, lze zmínit problematiku uplatnění odpočtu v případě podání dodatečného daňového přiznání, přenosu odpočtu na právního nástupce v případě přeměn společností a souběhu odpočtu na VaV s jinými odčitatelnými položkami.
Pokyn nechává některé nejasnosti i nadále otevřené (např. výdaje podpořené z veřejných zdrojů a jejich zahrnování do odčitatelné položky), resp. přináší i nové otázky, např. ohledně možnosti uplatnění výdajů na související a podpůrné činnosti VaV. Přes stávající nejasnosti představuje odčitatelná položka nepochybně prostor pro daňové úspory poplatníků, kteří náklady na výzkum a vývoj vynakládají nebo vynakládat budou. Zákon však nechává důkazní břemeno na straně poplatníků, kteří musí minimálně připravit písemnou projektovou dokumentaci dokládající projekt výzkumu a vývoje a zajistit samostatnou evidenci nákladů, jež se k projektu vztahují a které lze přitom do odčitatelné položky zahrnout.
Pokyn Ministerstva financí není dle současného právního řádu České republiky zákonným právní předpisem. Představuje závazný metodický pokyn pro finanční úřady ze strany Ministerstva financí. Přestože Pokyn není pro daňové poplatníky závazný a obsahuje i některá sporná ustanovení, lze jeho vydání označit za pozitivní krok, jenž by mohl přispět ke snížení nejistoty daňových poplatníků, kteří hodlají této nové odčitatelné položky využít.
Zdroj: KPMG
© EPRAVO.CZ – Sbírka zákonů, judikatura, právo | www.epravo.cz