Poskytování poradenství týkajícího se kryptoaktiv dle MiCA - Obsah služby
Evropské nařízení MiCA (Markets in Crypto-Assets) je klíčovým krokem vpřed v oblasti regulace kryptoaktiv. Tvůrci nařízení měli ambici přinést jasná pravidla pro všechny subjekty v Evropské unii, které se zabývají kryptoaktivy a souvisejícími službami. Mgr. Maxim Obuchov, advokát spolupracující s advokátní kanceláří Stuchlíková & Partners a specialista v oblasti finančního práva, procesního práva a licencí České národní banky, se v první část svého článku věnovanému tématu poskytování poradenství týkajícího se kryptoaktiv dle MiCA zamýšlí, jak moc se tvůrcům podařilo k tomuto ambicióznímu cíli přiblížit.
Nařízení (EU) 2023/1114 (MiCA - Markets in Crypto-Assets) je klíčovým krokem vpřed v oblasti regulace kryptoaktiv. Tvůrci nařízení měli ambici přinést jasná pravidla pro všechny subjekty v EU, které se zabývají kryptoaktivy a souvisejícími službami. Povedlo se jim to?
Vzhledem ke krátké době existence nařízení MiCA a absenci poznatků z oblasti výkladu a praktické aplikace nařízení ze strany národních orgánů, nelze v tuto chvíli jednoznačně vyhodnotit jeho přínos. Reálné dopady bude možné posoudit až časem, zejména v závislosti na praktickém přístupů již zmíněných národních orgánů.
V tuto chvíli tak poskytovatele mají mnohdy více otázek, než odpovědi z oblasti praktické aplikace nařízení, např. ve vztahu k rozsahu jednotlivých služeb popsaných MiCA, konkrétním povinnostem poskytovatelů a způsobu správného nastavení interních procesů.
V tomto příspěvku bych se chtěl stručně zaměřit na obsah služby poskytování poradenství týkajícího se kryptoaktiv blíže popsané v čl. 3, odst. 1, bodě 24) nařízení jako „nabízení, poskytování nebo souhlas s poskytováním personalizovaných doporučení zákazníkovi, a to buď na žádost zákazníka, nebo z vlastního podnětu poskytovatele služeb souvisejících s kryptoaktivy, který poradenství poskytuje, ve vztahu k jedné nebo více transakcím souvisejícím s kryptoaktivy nebo k využití služeb souvisejících s kryptoaktivy“.
Na prvním místě zaujme šíře uvedené definice, která zahrnuje doporučení jak v rámci konkrétních transakcí, tak i v oblasti strategických rozhodnutí o investicích do kryptoaktiv, a to nejen k přímé žádosti zákazníka. Ze znění definice však vyplývá, že doporučení a rady by měly mít personalizovanou povahu na základě důkladného pochopení trhu a individuálních potřeb zákazníka[1].
Dále je možné si položit otázku, které konkrétní aktivity budou spadat pod tuto definici a jaké nikoli. Například, zda bude zahrnuto i obecné investiční poradenství, které není zaměřeno výhradně na kryptoaktiva, ale může je zahrnovat jako část širšího portfolia.
Z pohledu poskytovatele tak může být rozsah poradenství dle MiCA skutečně široký, když např. i pouhé doporučení využití jakýchkoliv dalších služeb v souvislosti s kryptoaktivy by mělo být vnímáno jako poradenství, a to i když následně nedojde k žádné transakci s kryptoaktivy. Typické činnosti v rámci předmětné služby pak budou zahrnovat poskytování různorodých propagačních a informačních materiálů, zodpovězení individuálních požadavků a dotazů zákazníků, posouzení jejich finančních možností a investičních plánů, jehož výsledkem by mělo být určení vhodného produktu či služby v oblasti kryptoaktiv.
Na rozdíl od obchodování a správy, poradenství však neznamená přímou manipulaci s kryptoaktivy, ale spíše poskytování informací a doporučení, která klientům pomohou při rozhodování. I zde však v rámci obchodních modelů poskytovatelů může být poměrně tenká hranice mezi jednotlivými činnostmi a může docházet k překrývání různých služeb. V případě poradenství se domníváme, že činnosti poskytovatelů mohou nejčastěji přesahovat do služeb provádění pokynů ke kryptoaktivům jménem zákazníků[2], nebo přijímání a předávání pokynů ke kryptoaktivům jménem zákazníků[3], a to v závislosti na konkrétních technických postupech a řešeních, které poskytovatelé použijí v rámci svých obchodních modelů.
Se službou poradenství týkajícího se kryptoaktiv také úzce souvisí poskytování správy portfolia kryptoaktiv, kdy specifické povinnosti poskytovatelů těchto činností blíže upravuje čl. 81 MiCA.
Poskytovatelé poradenství týkajícího se kryptoaktiv tak budou muset velice pečlivě zhodnotit své současné procesy a praxi a postupovat s větší opatrností, aby zajistili, že jsou v souladu s novými pravidly.
Mgr. Maxim Obuchov,
advokát
Stuchlíkova & Partners, advokátní kancelář, s.r.o.
Spálená 97/29
110 00 Praha 1 – Nové Město
Tel.: +420 222 767 393
e-mail: info@stuchlikova.com
[2] Čl. 3 odst. 1, bod 16) písm. e) nařízení 2023/1114 ze dne 31. května 2023, dostupné online >>> zde.
[3] Čl. 3 odst. 1, bod 16) písm. g) nařízení 2023/1114 ze dne 31. května 2023, dostupné online >>> zde.
© EPRAVO.CZ – Sbírka zákonů, judikatura, právo | www.epravo.cz