Postup k odstranění pochybností (dále jen POP)
Postup k odstranění pochybností „POP“ (v minulosti dle Zákona o správě daní a poplatků označovaný jako „vytýkací řízení“) může správce daně zahájit, pakliže mu vzniknou pochybnosti o správnosti, průkaznosti nebo úplnosti týkající se podaného řádného či dodatečného daňového tvrzení nebo dalších písemností předložených daňovým subjektem. Daňový subjekt je tak prostřednictvím POPu vyzván k jejich odstranění, přičemž tato výzva musí být konkrétní a jednoznačně specifikována tak, aby daňovému subjektu umožnila se k daným pochybnostem vyjádřit či opravit nepravdivé údaje, a tímto krokem tak pochybnosti odstranit. Za zdůraznění zde stojí skutečnost, že správcem daně zahájená výzva, která je nekonkrétní, je považována za nezákonnou a je možno se proti ní bránit stížností dle § 261 daňového řádu, či přistoupit k soudní obraně prostřednictvím žaloby na nezákonný zásah státního orgánu (viz. např. judikát 1 Afs 105/2012).
Vůči řádnému či dodatečnému daňovému tvrzení k dani z přidané hodnoty lze POP zahájit do 30 dnů ode dne, kdy bylo učiněno samotné podání, přičemž těchto 30 dnů je počítáno nejdříve od posledního dne lhůty stanovené pro podání řádného, resp. dodatečného tvrzení (tj. POP v tomto případě nelze zahájit dříve než první den po řádném termínu pro podání daňového tvrzení). Tato lhůta 30 dnů se však nevztahuje na POP týkající se daně z příjmů.
Samotný POP může být veden v písemné podobě, případně také ústně, a to prostřednictvím vysvětlení po telefonu či na základě osobního jednání. Pakliže daňový subjekt doloží veškeré požadované podklady (písemným vyjádřením, ověřenou kopií nebo prostřednictvím datové zprávy), mělo by takovýmto jednáním dojít k naplnění požadavků správce daně.
O průběhu POPu je správce daně povinen sepsat podle povahy odpovědi protokol nebo úřední záznam, kde uvede vyjádření daňového subjektu či případné důkazní prostředky, na základě kterých považuje pochybnosti za zcela nebo alespoň zčásti odstraněné. U přetrvávajících pochybností pak uvádí odůvodnění, proč k jejich odstranění nedošlo. Správce daně zároveň vydá platební výměr, kterým potvrdí výši daně v částce, kterou uváděl sám daňový subjekt, respektive vydá platební výměr na částku odlišnou s odůvodněním vzniklého rozdílu. Tímto je vyměřovací řízení ukončeno.
Pakliže správce daně sdělí daňovému subjektu výsledek POPu s tím, že nedošlo k odstranění pochybností a výše daně tak nebyla prokázána dostatečně věrohodně, je daňový subjekt oprávněn do 15 dnů od seznámení se s výsledkem POPu podat (společně s případným návrhem na provedení dalších důkazních prostředků) návrh na pokračování v dokazování. Shledá-li správce daně tento návrh za opodstatněný, zahájí v rozsahu těchto důvodů daňovou kontrolu. Daň bude vyměřena na základě výsledků kontroly s využitím zjištění z POPu. V případě, kdy správce daně neshledá důvody k pokračování dokazování, vydá do 15 dnů ode dne podaného návrhu na pokračování v dokazování samotné rozhodnutí o stanovení daně.
Na závěr jen dodáme, že v kterékoli fázi POPu, zejména v případě nespokojenosti s postupem správce daně, lze doporučit konzultovat samotný vývoj s daňovým poradcem, a to jak z hlediska hmotněprávního, tak i z hlediska procesního.
Hanka Höflerová
Gallery Myšák
Vodičkova 710/31
110 00 Praha 1
Tel.: +420 221 506 300
Fax: +420 221 506 301
e-mail: info@schaffer-partner.cz
© EPRAVO.CZ – Sbírka zákonů, judikatura, právo | www.epravo.cz