Povinná výbava jízdních kol
Technické požadavky na jízdní kola, které stanoví příloha č. 13 k vyhlášce 341/2002 Sb. Vyplývá z ní:Jízdní kola musí být vybavena:
* dvěma na sobě nezávislými brzdami; jízdní kola pro předškolní děti vybavená tzv. torpédem (volnoběžným nábojem s protišlapací brzdou) nemusí být vybavena přední brzdou
* zadní červenou odrazkou; odrazka může být kombinována se zadní červenou svítilnou a lze ji nahradit odrazovými materiály na oděvu nebo obuvi cyklisty
* přední bílou odrazkou; lze ji nahradit odrazovými materiály na oděvu nebo obuvi cyklisty
* oranžovými odrazkami na obou stranách pedálů (šlapátek)
* oranžovými odrazkami na paprscích kol (předního nebo zadního kola nebo obou kol); odrazky musí být po obou stranách kol; lze je nahradit odrazovými materiály na bocích kola nebo na bocích pneumatik či na koncích blatníků nebo bočních částech oděvu cyklisty
Velikost, tvar a umístění odrazek je v příloze 13 podrobně popsáno. Dále je předepsáno jak má být provedeno zakončení řídítek (zátky, rukojeti), páček brzd a měničů převodů, konců blatníků, a rovněž jak mají být provedeny matice nábojů kol (musí být uzavřené, pokud nejsou křídlové, rychloupínací apod.).
Pro jízdu za snížené viditelnosti musí být jízdní kola dále vybavena:
* předním světlometem svítícím dopředu bílým světlem; jestliže je vozovka dostatečně osvětlena, může být nahrazen svítilnou s přerušovaným bílým světlem
* zadní červenou svítilnou; může být nahrazena svítilnou s přerušovaným červeným světlem
* zdrojem proudu (dynamo nebo baterie schopné zajistit svítivost předepsaného osvětlení po dobu min. 1,5 hodiny)
Je-li kolo vybaveno sedátkem pro dopravu dítěte:
* sedátko musí být pevně připevněno
* kolo musí být vybaveno podpěrami pro nohy dítěte.
Jízdní kola uváděná na trh po 1. 1. 2003:
* musí mít na rámu vyznačeno výrobní číslo (lze nahradit elektronickým nosičem této informace)
* není-li vybaveno pro jízdu za snížené viditelnosti (viz výše), musí být opatřeno upozorněním v návodu k obsluze, že za daného stavu není způsobilé k provozu za snížené viditelnosti
Autoklub ČR doporučuje:
* za soumraku, v noci, v mlze (vždy za snížené viditelnosti) mít na kole všechny předepsané odrazky a světla (nezaprášené a nezablácené) a používat svítilny s přerušovaným světlem (diodové svítilny): vepředu bílou, vzadu červenou.
Použitím svítilen s přerušovaným světlem cyklista lépe zvýrazní svoji přítomnost v silničním provozu; řidiči kolemjedoucích vozidel blikající světlo zaregistrují mnohem dříve než světlo stále svítící a mohou včas reagovat – zpomalit, vyhnout se s dostatečným odstupem, nepředjíždět cyklistu na nepřehledném místě nebo jede-li jiné vozidlo v protisměru.
* na kole jezdit vždy ve světlém a pestrém oblečení. Světlé a pestré oblečení je pro bezpečnost cyklistů velmi důležité, a to i za nesnížené viditelnosti. Cyklista v tmavém oblečení jedoucí za mlhavé noci na neosvětleném kole se znečištěnými (případně chybějícími) odrazkami – to je zlý sen každého motoristy.
* nosit ochrannou přilbu při jízdách na kole po pozemních komunikacích i v terénu. Ochranné přilby pro cyklisty jsou v ČR povinné zatím jen pro děti do 15 let; úrazy hlavy jsou však nebezpečné i pro dospělé cyklisty. Bez ochranné přilby by neměli cyklisté vyjíždět ani na pozemní komunikace ani do terénu.
Zdroj: idnes
© EPRAVO.CZ – Sbírka zákonů, judikatura, právo | www.epravo.cz