Pravidla reklamy kojenecké výživy
Reklama kojenecké výživy byla dosud bez jakékoliv právní úpravy a novela zákona o regulaci reklamy do ní vnesla poměrně přísná omezení, mající za cíl vytěsnit umělou výživu kojenců tam, kam patří – totiž do role náhražky v případě, že není k dispozici pravé mateřské mléko.
Reklama kojenecké výživy byla dosud bez jakékoliv právní úpravy a novela zákona o regulaci reklamy do ní vnesla poměrně přísná omezení, mající za cíl vytěsnit umělou výživu kojenců tam, kam patří – totiž do role náhražky v případě, že není k dispozici pravé mateřské mléko. Nová regulace tak stanoví, že reklama na počáteční kojeneckou výživu- musí obsahovat pouze vědecké a věcně správné údaje,
- může být uváděna pouze v publikacích zaměřených na péči o kojence a ve vědeckých publikacích a
- nesmí vést k závěru, že počáteční kojenecká výživa je rovnocenná mateřskému mléku nebo je lepší.
To vše je významné omezení, které – na rozdíl od mnoha jiných komodit znamená i přímé omezení média, použitelného k šíření reklamy.
Pokud jde o místo prodeje, dle zákona je nyní v prodejnách zakázána reklama, která je způsobilá podněcovat širokou veřejnost ke koupi počáteční kojenecké výživy, zejména rozdáváním vzorků, zvláštním způsobem vystavení, poukazem na slevu nebo zvláštní výhodou. To znamená, že i obvyklé metody sales promotion se v této komoditě v budoucnu asi příliš neuplatní.
Výrobcům a prodejcům počáteční kojenecké výživy zákon výslovně zakazuje předávat na veřejnosti bezplatně nebo se slevou výrobky, vzorky nebo dary na podporu prodeje, s tím, že tento zákaz se vztahuje i na předávání výrobků se slevou, vzorků nebo jiných propagačních dárků těhotným ženám, matkám a členům jejich rodin na veřejnosti, ale nevztahuje se na dary nebo poskytnutí se slevou zdravotnickým, charitativním nebo humanitárním institucím pro jejich interní použití nebo pro distribuci vně těchto institucí a organizací.
Pokud jde o vlastní obsah reklamy na počáteční a pokračovací kojeneckou výživu, zákon stanoví, že taková reklama
- musí obsahovat potřebné informace o správném užití výrobku a nesmí působit proti kojení,
- nesmí obsahovat pojem jako "humanizované" nebo "maternizované" nebo podobný výraz, vyvolávající dojem, že se plně nahrazuje přirozené kojení.
To však není vše. Zákon rovněž určuje, že reklama na počáteční kojeneckou výživu musí obsahovat zřetelný text: "Důležité upozornění" poukazující na přednost kojení a doporučující, aby výrobek byl užíván jen na radu nezávislých odborníků z oboru medicíny, výživy nebo léčiv nebo jiných osob profesionálně se zabývajících péčí o kojence a malé děti. A konečně, zákon stanoví, že reklama nesmí obsahovat vyobrazení kojence ani jiný obrázek nebo tvrzení, které by mohlo idealizovat náhradu mateřského mléka. Zde však nacházíme výjimku: reklama může obsahovat grafické znázornění pro snadnou identifikaci výrobku a pro ilustraci způsobu přípravy.
Zákon se rovněž přibližuje problematice obalů, když stanoví, že reklama na počáteční a pokračovací kojeneckou výživu, zaměřená na těhotné ženy a matky malých dětí, musí vždy obsahovat jednoznačné informace uvedené ve zvláštních právních předpisech - a těmi jsou právě předpisy o označování výrobků, konkrétně pak speciální zákon o označování potravin číslo 11/1997 Sb. a vyhláška o označování potravin pro zvláštní výživu (včetně výživy kojenecké) číslo 23/2001 Sb.
Filip Winter
AK Winter & spol.
© EPRAVO.CZ – Sbírka zákonů, judikatura, právo | www.epravo.cz