Právní inovátoři jsou potřeba. I proto je oceňujeme, říká Jan Spáčil
V Česku vzniklo nové ocenění pro právní inovátory, Deloitte Legal Disruptors Awards. Na co tento název odkazuje a proč jsou vlastně ceny pro právní inovátory potřeba? Ve studiu epravo.cz odpovídá partner advokátní kanceláře Deloitte Legal Jan Spáčil. V rozhovoru také popisuje, jak mohou být podnikoví právníci prospěšnější pro své korporace i často opomíjené téma správné personalistiky v advokacii.
Advokátní kancelář Deloitte Legal zastřešila nové ocenění pro právní inovátory, které vzniklo v rámci projektu Legal Disruptors supported by Legito. „Chtěli jsme vyvolat diskuzi ohledně toho, kdo je právní inovátor a ocenit ty, kteří se do inovací pustí,“ říká v rozhovoru jeden z řídících partnerů kanceláře Jan Spáčil. Právní inovátor je podle něj ten, kdo přinese nový produkt nebo službu či postup na trh. „A tím změní status quo na trhu,“ dodává. Na českém trhu by podle něj mohlo takových lidí být víc. „Byl bych rád, kdyby naše ocenění právní inovátory podnítilo,“ říká Jan Spáčil.
Prospěšnější podnikoví právníci
Ten, kdo podle Jana Spáčila splňuje podmínky „disrupce“ či inovace, jsou často podnikoví právníci. „V nominacích na letošní ocenění se například objevilo interní právní oddělení, které celé zastřešuje compliance, security i komunikaci. Ukazuje tím, že právníci mohou mít pro společnost podstatně vyšší hodnotu,“ přibližuje Spáčil trend, který vnímá pozitivně.
Rozrůstající se agenda podnikových právních oddělení podle něj zároveň neznamená, že by advokáti měli do budoucna méně práce. „Současně s růstem agendy ve firmách může také růst agenda úzce specializovaných advokátů,“ popisuje s tím, že jádrem spolupráce je pak poradenství s tím, jak nejlépe organizovat práci a být efektivní. „Případně jak být prospěšnější pro svou firmu,“ dodává Spáčil.
Inovace v Deloitte Legal
„Disrupce“ a praxi advokátních kanceláří se podle Jana Spáčila projevuje různě. Může být třeba v tom, jestli právníci používají nové technologie nebo zda více vychází potřebám klientů. „Často se přitom zapomíná na lidi. Snažíme se být inovativní i k přístupu k našich advokátům a koncipientům. Tak, aby pro ně byla naše práce zajímavá,“ popisuje snahu v Deloitte Legal. „Možná i proto, že takový přístup není dnes standardem se advokátních kanceláře neumísťují v žebříčcích atraktivity zaměstnavatelů,“ říká.
Jan Spáčil také zmiňuje motto Deloitte Legal: Svět se mění a my se měníme s ním. „Když inovacím nepůjdeme naproti, tak necháme svět a ostatní, aby měnili nás. Ale ne k obrazu našemu,“ popisuje. Samotný Deloitte proto v posledních letech úspěšně buduje partnerství s giganty typu Google nebo SAP i startupy. „Spolupracujeme a děláme věci dohromady. Třeba ve Velké Británii se Deloitte Legal spojil se čtrnácti technologickými startupy a společně vyvíjí nové produkty,“ uzavírá.
© EPRAVO.CZ – Sbírka zákonů, judikatura, právo | www.epravo.cz