PRÁVNÍ ÚPRAVA AUTOŠKOL II. – VÝUKA A VÝCVIK
V minulém článku jsme se zaměřili zejména na problematiku podmínek pro provozování autoškol a dále na připravovanou novelu, která by měla v dohledné době napravit nedostatky stávající právní úpravy. Ve druhém článku se zaměříme zejména na samotný průběh výuky a výcviku a na zkoušky odborné způsobilosti. Výhrady ke stávající právní úpravě uvedené v předchozím článku se samozřejmě týkají i části Zákona upravujícího výuku a výcvik
ÚVOD. V minulém článku jsme se zaměřili zejména na problematiku podmínek pro provozování autoškol a dále na připravovanou novelu, která by měla v dohledné době napravit nedostatky stávající právní úpravy. Ve druhém článku se zaměříme zejména na samotný průběh výuky a výcviku a na zkoušky odborné způsobilosti. Výhrady ke stávající právní úpravě tj. k zákonu č. 247/2000 Sb. , o získávání a zdokonalování odborné způsobilosti k řízení motorových vozidel a změnách některých zákonů (dále jen „Zákon“) uvedené v předchozím článku se samozřejmě týkají i části Zákona upravujícího výuku a výcvik. Článek by měl seznámit budoucí žadatele s podmínkami výuky a výcviku a jejich rozsahu a provozovatele autoškol by měl informovat o změnách, jež přinese novela Zákona (dále jen „Novela“).
PODMÍNKY VÝUKY A VÝCVIKU. Zákon výslovně stanoví, že výuku a výcvik k získání řidičského oprávnění může provádět výlučně provozovatel autoškoly s tím, že provozovatel autoškoly přijme k výuce a výcviku k získání řidičského oprávnění osobu, která: (a) podá písemnou žádost; pokud je žadatel mladší 15 let musí být žádost doložena písemným souhlasem jeho zákonného zástupce, jehož podpis byl ověřen příslušným orgánem (písemná žádost dle tohoto písmene se podává na dvoustranném tiskopisu, jehož první stranu vyplňuje žadatel při žádosti o přijetí a druhou stranu vyplňuje zkušební komisař při zkoušce a okresní úřad při vydávání řidičského průkazu), (b) ke dni ukončení výuky a výcviku dosáhne věku předepsaného pro udělení řidičského oprávnění příslušné skupiny podle zvláštního zákona, přičemž od zahájení výuky a výcviku k jejich ukončení nesmí uplynout doba delší než 18 měsíců (tímto ustanovením Zákon umožňuje přijmout k výuce a výcviku i žadatele, který nesplňuje předepsaný věk k přijetí), (c) je způsobilá k právním úkonům, (d) je zdravotně způsobilá k řízení motorového vozidla podle zvláštního zákona, (e) je spolehlivá k řízení motorového vozidla podle zvláštního zákona (zákon v tomto případě nestanovuje podle jakého zvláštního zákona má být osoba způsobilá), (f) splní další podmínky, pokud je pro získání řidičského oprávnění vyžaduje zvláštní zákon (viz. písm. e). Žádost o řidičské oprávnění musí být doložena dokladem o zdravotní způsobilosti žadatele, který nesmí být starší více než 3 měsíce. Novela navrhuje zejména zpřesnění terminologie použité Zákonem pro podmínky přijetí. Zákon též upravuje podmínky pro výuku a výcvik, která je součástí přípravy na budoucí povolání a stanoví, že žáci školy, které byla vydána registrace k provozování autoškoly, u nichž je získání řidičského oprávnění součástí výuky jako kvalifikační předpoklad výkonu povolání, na které se žáci ve škole připravují, nebo pro něž je řízení motorových vozidel volitelným (nevolitelným) předmětem, mohou být zařazeni do výuky a výcviku tak, aby výuka a výcvik nebyly ukončeny dříve než šest měsíců před dosažením předepsaného věku. Tato výuka a výcvik nesmějí trvat déle než dvanáct po sobě jdoucích měsíců.
DRUHY VÝUKY A VÝCVIKU. Zákon rozlišuje následující druhy výuky a výcviku, které je oprávněn poskytovat provozovatel autoškoly: (a) základní výuku a výcvik (jedná se o základní výuku a výcvik jehož cílem je příprava žadatele na získání příslušného řidičského oprávnění pro příslušnou skupinu), (b) sdruženou výuku a výcvik (jedná se o přípravu žadatele na získání řidičského oprávnění pro kombinaci skupin a podskupin řidičských oprávnění), (c) rozšiřující výuku a výcvik (jedná se o přípravu žadatele na rozšíření již získaného řidičského oprávnění), (d) výuku a výcvik podle individuálního studijního plánu (Zákon zakotvením výuky a výcviku podle individuálního studijního plánu umožňuje, aby si žadatel teoretickou přípravu osvojil samostudiem a povinnými konzultacemi, a to v poměru 1 hodina konzultací na 4 hodiny stanovené výuky. Rozsah výcviku nesmí být nižší, než je stanovený počet vyučovacích hodin pro danou skupinu či podskupinu.) (e) kondiční a zdokonalovací výuku a výcvik (uvedený výcvik slouží k procvičení a zdokonalení znalostí a dovedností držitele řidičského oprávnění). Novela navrhuje poněkud jinou koncepci kondiční a zdokonalovací výuky a to tak, aby doplňovací výcvik a výuka mohly sloužit i pro přípravu žadatele, který sice ukončil výuku a výcvik, ale řidičské oprávnění mu nebylo dosud uděleno (zejména se jedná o žadatele, kteří neuspěli u zkoušky). Přijetím tohoto ustanovení by došlo k legalizaci takovéto výuky a výcviku, kterou stávající zákon neumožňuje.
Výuka by měla podle zákona obsahovat výuku předpisů o provozu vozidel, o ovládání a údržbě vozidel, teorie řízení a zásad bezpečné jízdy a zdravotnické přípravy (cílem výuky je tedy získání teoretických znalostí). Výcvik by naproti tomu měl obsahovat zejména praktické prvky týkající se řízení vozidla, údržby vozidla a praktické zdravotnické přípravy. Rozsah výuky a výcviku je odvislý od jednotlivých skupin a podskupin řidičských oprávnění (např. rozsah výuky pro skupinu B je 36 hodin a rozsah výcviku je 34 hodin – uvedený rozsah je přílohou číslo 3 Zákona).
OPRÁVNĚNÍ K PROVÁDĚNÍ VÝUKY A VÝCVIKU. Zákon v §21 stanoví, kdo je oprávněn k provádění výuky a výcviku resp. jaké podmínky musí taková osoba splňovat (učitel výuky a výcviku). Již v minulém článku bylo zmíněno ustanovení Zákona, které stanoví, že Ministerstvo dopravy a spojů bude provádět školení a zkoušky učitelů výcviku. Novela mimo jiné navrhuje, aby školení a zkoušky učitelů autoškoly prováděly příslušné krajské úřady, a to z důvodu, že ministerstvo uvedené úkoly není schopno efektivně plnit a není možné zajišťovat kvalifikaci učitelů monopolně. Novela také navrhuje vložit do podmínek, které musí splňovat držitel profesního osvědčení i doložení kladného výsledku dopravně psychologického vyšetření, a to z důvodu ochrany žadatele před psychicky nestabilními pedagogy.
ZPŮSOB VÝUKY A VÝCVIKU. Pro budoucí žadatele o řidičské oprávnění je zejména důležité, že vyučovací hodina trvá 45 minut a výcvik v řízení vozidla nesmí trvat déle než dvě vyučovací hodiny denně a dále, že provozovatel autoškoly je povinen na počátku výuky a výcviku vydat žadateli průkaz žadatele a průběžně v něm provádět záznamy o jeho účasti na praktickém výcviku. Při praktickém výcviku je žadatel povinen mít průkaz žadatele vždy u sebe. Při ukončení výcviku musí být nejméně jedna vyučovací hodina věnována nácviku správného jednání v rizikových situacích (intenzivní brždění, objíždění překážky apod.).
ZKOUŠKY ODBORNÉ ZPŮSOBILOSTI. Po ukončení výuky a výcviku se žadatel podrobí zkoušce z odborné způsobilosti k řízení motorového vozidla, ke které je provozovatel povinen písemně přihlásit u okresního úřadu uchazeče do 15-ti dnů ode dne ukončení výuky a výcviku. Okresní úřad zařadí uchazeče ke zkoušce nejpozději do 15-ti dnů ode kdy obdrží písemnou žádost provozovatele. Zkoušku žadatelů provádí příslušný okresní úřad (příslušný je okresní úřad určený podle místa sídla nebo trvalého pobytu provozovatele), který určí zkušebního komisaře, kterým může být pouze zaměstnanec okresního úřadu.
Zkouška z odborné způsobilosti se skládá ze zkoušky (a) z předpisů o provozu na pozemních komunikacích (provádí se testem a na vykonání zkoušky Zákon stanoví dobu 30 minut a žadateli, který doloží lékařským vyšetřením, že trpí poruchou dyslexie nebo dysgrafie, prodlouží zkušební komisař předepsanou dobu na dvojnásobek), (b) ze znalosti ovládání a údržby vozidla (zkouška se provádí ústně u modelů či u výcvikového vozidla), (c) z praktické jízdy s výcvikovým vozidlem (zkouška z praktické jízdy má dvě části, které se hodnotí společně), a (d) ze znalostí praktické přípravy. Výsledek každé zkoušky se hodnotí stupněm "prospěl" nebo "neprospěl". Jestliže žadatel o řidičské oprávnění neprospěl v některé zkoušce, může zkoušku opakovat. Každá opakovaná zkouška může být provedena nejdříve za pět pracovních dní ode dne konání neúspěšné zkoušky. Zkoušky z odborné způsobilosti k řízení motorových vozidel jsou zahájeny testem z předpisů o provozu na pozemních komunikacích. Je-li žadatel o řidičské oprávnění u této zkoušky hodnocen stupněm "neprospěl", nesmí pokračovat v dalších zkouškách, a to až do doby, kdy bude hodnocen stupněm "prospěl". Novela navrhuje zejména zpřesnit stávající termíny používané v části Zákona upravujícího zkoušku s cílem umožnit konání opakované zkoušky a stanovit přesné podmínky pro její vykonání.
ZDOKONALOVÁNÍ ODBORNÉ ZPŮSOBILOSTI ŘIDIČŮ. Zdokonalení odborné způsobilosti řidičů je školení zaměřené zejména na znalost právních předpisů na úseku dopravy, pravidlech jízdy atd., které je zakončeno přezkoušením. Zdokonalení odborné způsobilosti v rozsahu 16 hodin ročně je povinna se zúčastnit osoba, která řídí (a) zvláštní vozidlo vybavené zvláštním výstražným zařízením, (b) vozidlo taxislužby, (c) vozidlo pro přepravu více jak 9 cestujících včetně řidiče, a (d) vozidlo pro přepravu nákladů o celkové hmotnosti vyšší než 7 500,- Kg. Zdokonalování řidičů by mělo probíhat formou kurzů. Řidičům, kteří úspěšně absolvovali zdokonalení odborné způsobilosti a přezkoušení vydá okresní úřad osvědčení profesní způsobilosti řidiče.
EVIDENCE VEDENÁ PROVOZOVATRELEM. Provozovatel autoškoly vede jednak dle Zákona (a) evidenční knihu, do které se zaznamenávají údaje o žadatelích o řidičské oprávnění, (b) třídní knihu, jež se vede pro každý kurs výuky a výcviku, a (c) evidenci o výcviku v řízení vozidla, která se vede u každého výcvikového vozidla.
ZÁVĚR. K uvedeným výhradám se dá uvést snad jen jediné: lze jen doufat, že nekvalitních právních předpisů, které ohrožují samu podstatu některých živností bude ubývat a převahu bude mít kvalita nad kvantitou. Připravovaná Novela jistě zmírní nedostatky Zákona, ale provozovatelům autoškol a jejich žákům už těžko někdo nahradí jejich případné újmy způsobené nedokonalou legislativou.
Autorka tímto děkuje za odbornou konzultaci Pavlu Němcovi, poslanci Parlamentu ČR (Pavel Němec je jedním z předkladatelů Novely)
© EPRAVO.CZ – Sbírka zákonů, judikatura, právo | www.epravo.cz
© EPRAVO.CZ – Sbírka zákonů, judikatura, právo | www.epravo.cz