Právo a ropa aneb Právní úkoly obcí na úseku ochrany nouzových zásob ropy v ČR
České obce mají řadu úkolů, někdy velice specifických. Jednou z méně připomínaných a diskutovaných jsou jejich úkoly na úseku ochrany nouzových zásob ropy a záležitostí s tím souvisejících.
Jde oblast sice někdy opomíjenou, nicméně vzhledem k minimální domácí produkci ropy a silné vazbě na její zahraniční dovoz, je otázka ropné bezpečnosti pro Českou republiku nesmírně senzitivní a zaslouží si náležitou odbornou pozornost.
Co se týče pozitivně-právního vymezení, klíčový je zde především zákon č. 189/1999 Sb. , o nouzových zásobách ropy, o řešení stavů ropné nouze a o změně některých souvisejících zákonů.
Zmíněný zákon upravuje v souladu s právem Evropské unie způsob vytváření, udržování a použití nouzových zásob ropy a ropných produktů určených pro zmírnění nebo překonání stavů nouze vzniklých z jejich nedostatku, dále pak postupy pro řešení stavů nouze a úkoly orgánů státní správy a orgánů územních samosprávních celků v této oblasti. Citovaným evropským právním rámcem zde je zejména směrnice Rady 2009/119/ES ze dne 14. září 2009, kterou se členským státům ukládá povinnost udržovat minimální zásoby ropy nebo ropných produktů.[1]
Jakou roli zde hrají obce? Jejich úkol spočívá v rovině správního práva trestního, tedy že jsou ex lege povinny projednávat určité přestupky na úseku nouzových zásob ropy a ropných produktů.
Co konkrétně a jaké obecní úřady musí činit? Nejprve musíme vytknout před závorku, že zákonodárce správně rozlišil, že by nebylo účelné vtahovat do této agendy všech 6250 českých a moravských obcí, ale zadává zde zákonem úkoly pouze tzv. trojkovým obcím (resp.obcím s rozšířenou působností) tedy těm největším.
Obecní úřad obce s rozšířenou působností má podle zmíněného zákon č. 189/1999 Sb. , o nouzových zásobách ropy, o řešení stavů ropné nouze a o změně některých souvisejících zákonů za úkol projednávat následující přestupky. Rozdělíme je na přestupky fyzických osob a právnických osob (resp. i podnikajících fyzických osob).
Nejprve, přestupky osob fyzických[2] : Obecní úřad obce s rozšířenou působností, zde projednává přestupky fyzických osob, na jejíchž činnost se vztahuje omezení za účelem snížení spotřeby ropy a ropných produktů, které poruší nařízení vlády ohledně omezení maximální rychlosti jízdy motorových vozidel na pozemních komunikacích, dále pak poruší omezení používání některých druhů, kategorií a tříd silničních motorových vozidel v určitých dnech nebo pro určitý druh přepravy, anebo přestupky fyzických osob spočívající v omezení nebo zákazu ve stanovených dnech používání silničních motorových vozidel se sudými nebo lichými koncovými čísly státních poznávacích značek.[3]
Tyto přestupky projednává obecní úřad obce s rozšířenou působností výhradně v případě, jestliže nebyl přestupek projednán příkazem na místě Policií České republiky.
Fyzickým osobám zde možno uložit maximální pokutu do výše 5000 Kč. Je otázkou, zda by se nemělo uvažovat o navýšení této horní hranice, jelikož jde o velice citlivou a zásadní otázku ochrany nouzových zásob ropy. A citovaná úroveň pěti tisíc korun, zde již asi plnohodnotně neplní svou preventivní funkci.[4]
Přestupky právnických osob a podnikajících fyzických osob
Obecní úřad obce s rozšířenou působností[5], zde projednává přestupky právnických osob (resp. podnikajících fyzických osob), na jejíž činnost se vztahuje omezení spotřeby ropy a ropných produktů, které poruší povinnost omezit používání některých druhů, kategorií a tříd silničních motorových vozidel v určitých dnech nebo pro určitý druh přepravy. Anebo poruší omezení nebo dokonce zákaz ve stanovených dnech používat silniční motorová vozidla se sudými nebo lichými koncovými čísly státních poznávacích značek. Dodejme, že tyto přestupky projednává obecní úřad obce s rozšířenou působností pouze a výhradně v případě pokud nebyl projednán příkazem na místě Policií České republiky.[6]
Za zmíněné přestupky možno právnickým osobám (resp. podnikajícím FO) uložit pokutu až do výše 1 000 000 Kč.[7]
Správu pokut uložených za přestupky na tomto úseku, jak pro fyzické tak i právnické osoby, vykonává Celní správa České republiky, nikoliv tedy obce s rozšířenou působností.
Častou správně-právní otázkou bývá, zda jde v určitém konkrétním případě o samostatnou či přenesenou působnost. Zde je to z právního hlediska jasné. Výše zmíněné úkoly orgánů obce s rozšířenou působností jsou tzv. přenesenou působností – tedy delegovanou státní správou[8].
Ačkoliv nyní veřejná správa řeší především covidovou pandemii, což je samozřejmě v pořádku, nezapomínejme ani na ropnou bezpečnost.
JUDr. Petr Kolman, Ph.D.,
VŠ pedagog, člen rozkladové komise ÚOOÚ
[2] Tedy ryzí fyzické (přirozené) osoby – nepodnikající.
[3] Viz ustanovení § 10b odst. 1 písm. a) a ustanovení § 5 odst. 1 písm. a) ,b) , c) zákona č. 189/1999 Sb. , o nouzových zásobách ropy, o řešení stavů ropné nouze a o změně některých souvisejících zákonů.
[4] Srovnáme-li například s výší maximálních pokut v oblasti ochrany osobních údajů.
[5] Tedy tzv. trojková obec.
[6] Viz ustanovení § 10b odst. 1 písm. a) a ustanovení § 5 odst. 1 písm. b) , c) zákona č. 189/1999 Sb. , o nouzových zásobách ropy, o řešení stavů ropné nouze a o změně některých souvisejících zákonů.
[7] Tedy až magický milion korun.
© EPRAVO.CZ – Sbírka zákonů, judikatura, právo | www.epravo.cz