Právo cestujícího na náhradu škody při zpoždění letu
Mohlo se Vám stát, že jste cestovali na dovolenou letecky, přičemž letadlo mělo při svém odletu zpoždění. Jaké jsou Vaše práva v tomto směru, a máte vůbec možnost požadovat náhradu škody po leteckém dopravci?
V daném případě lze tedy pro nárok na náhradu škody užít nařízení Evropského parlamentu a Rady (ES) č. 261/2004, kterým se stanoví společná pravidla náhrad a pomoci cestujícím v letecké dopravě v případě odepření nástupu na palubu, zrušení nebo významného zpoždění letů a kterým se zrušuje nařízení (EHS) č. 295/91 (dále jen „Nařízení“). Dle čl. 5 odst. 1 písm. c) tohoto nařízení pak platí, že v případě zrušení letu (a stejně tak tedy i při zpoždění letu o 3 a více hodin) mají dotčení cestující v souladu s článkem 7 právo na náhradu škody od provozujícího leteckého dopravce.
Čl. 7 odst. 1 Nařízení pak určuje „sazebník“ paušálních náhrad, jež se tedy vztahuje i na ty cestující, kteří dosáhnou cílového místa určení o tři nebo více hodin později, než je plánovaný čas příletu. Výše náhrad jsou pak následující:
- 250 EUR u všech letů o délce nejvýše 1 500 kilometrů;
- 400 EUR u všech letů ve Společenství delších než 1 500 kilometrů a u všech ostatních letů o délce od 1 500 kilometrů do 3 500 kilometrů;
- 600 EUR u všech letů nespadajících pod písmeno a) nebo b).
Situace se zdá býti tedy jasná a přehledná – pokud je zpoždění letu při příletu do cílové destinace 3 nebo více hodin, měl by mít cestující nárok na náhradu škody dle výše uvedeného „sazebníku“.
Může se však provozující letecký dopravce zprostit své odpovědnosti?
Odpověď lze nalézt v čl. 5 odst. 3 Nařízení, kde je uvedeno, že provozující letecký dopravce není povinen platit náhradu v souladu s článkem 7, jestliže může prokázat, že zrušení je způsobeno mimořádnými okolnostmi, kterým by nebylo možné zabránit, i kdyby byla všechna přiměřená opatření přijata.
Výše uvedené pak např. dále rozpracoval Evropský soudní dvůr v rozsudku ze dne 22. 12. 2008 ve věci C-549/07 Friederike Wallentin-Hermanne, když judikoval, že "technické závady odhalené při údržbě letadel nebo technické závady vzniklé z důvodu nedostatku takové údržby nemohou jako takové představovat mimořádné okolnosti' uvedené v čl. 5 odst. 3 nařízení č. 261/2004. Nelze však vyloučit, že technické závady patří mezi uvedené mimořádné okolnosti, pokud vyplývají z událostí, které nejsou vlastní běžnému výkonu činnosti dotčeného leteckého dopravce a vymykají se jeho účinné kontrole. Tak je tomu například v situaci, kdy konstruktér letadel, která tvoří flotilu dotčeného leteckého dopravce, nebo příslušný orgán odhalí, že daná letadla, ačkoliv jsou již v provozu, mají skrytou výrobní vadu ohrožující letovou bezpečnosti. Stejně je tak tomu v případě škod na letadlech způsobených akty sabotáže či terorismu“.
Závěrem tedy lze uvést, že s ohledem na výše uvedené nemusí být problém se domoci svého práva na náhradu škody při zpoždění letu, když právní úprava unijního práva je v této oblasti poměrně přehledná a i judikatura Evropského soudního dvora je v otázkách možného vyvinění leteckého dopravce nakloněna ve prospěch cestujících.
DOHNAL PERTOT SLANINA, advokátní kancelář
OLOMOUC | PRAHA | HRADEC KRÁLOVÉ | LETOHRAD
Palackého 75/21
779 00 Olomouc
Prvního pluku 347/12a
186 00 Praha 8
Komenského 266/3
500 03 Hradec Králové
Václavské náměstí 76
561 51 Letohrad
Tel.: +420 587 407 086
e-mail: hajdusek@akdps.cz
© EPRAVO.CZ – Sbírka zákonů , judikatura, právo | www.epravo.cz