Přerušení dodávky elektřiny
Za jakých podmínek může být přerušena dodávka elektřiny do našeho podniku a jaké nároky lze proti dodavateli v souvislosti s tím uplatnit ?
S ohledem na skutečnost, že současná veskrze technizovaná výroba bývá z převážné části závislá na pravidelných dodávkách elektřiny, popř. též dalších energií a může tak každé, byť krátkodobé přerušení její dodávky způsobit řadě odběratelů nemalé škody, jsou základní práva a povinnosti všech subjektů spojené s výrobou, přenosem a distribucí elektřiny upravena v zák. čísl. 458/2000 Sb. , energetickém zákoně a podnikání v energetických odvětvích podléhá státnímu dozoru. Elektřina je distribuována k jednotlivým odběratelům prostřednictvím tzv. distribuční soustavy, která je provozována ve veřejném zájmu a představuje vzájemně propojený soubor vedení a zařízení provozovaného držitelem licence na distribuci elektřiny v dané oblasti. Energetický zákon umožňuje provozovateli distribuční soustavy zcela přerušit neplánovaně bez předchozího upozornění dodávku elektřiny pouze v kritických případech, zejména při bezprostředním ohrožení života nebo zdraví, majetku, ve stavech nouze a v případech protiprávního jednání odběratele. Při takovémto přerušení dodávky elektřiny většinou není od provozovatele distribuční soustavy ani objektivně možné žádat avízo ohledně přerušení dodávky elektřiny s ohledem na skutečnost, že vznik těchto událostí nelze většinou předvídat nebo si odběratel toto přerušení způsobil svým protiprávním jednáním, a tedy musel oprávněné přerušení dodávky elektřiny předvídat. Jiná situace však nastává v případě, kdy dodávka elektřiny nebude přerušena nepředvídatelnou nebo protiprávní situací, ale vznikne v důsledku plánovaných prací na zařízení distribuční soustavy jako jsou např. její opravy, údržba či revize. V tomto případě je provozovatel distribuční soustavy povinen informovat odběratele nejméně 15 dnů před plánovaným přerušením dodávky elektřiny, a to přinejmenším způsobem v daném místě obvyklým. Způsob doručení je stanoven v energetickém zákoně pouze obecně a apriori předjímá jakousi místní obvyklost doručování důležitých sdělení. Mnohdy se však stává, že žádný určitý způsob doručení není v daném místně obvyklý nebo není odběrateli bez jeho zavinění znám, např. když je jeho podnik vzdálen od centra obce či města, nebo kdy není dokonce „v místě obvyklý“ způsob určitelný vůbec. Právě pro takovýto případ, kdy může odběrateli hrozit značná škoda v důsledku skutečnosti, že se o odstávce elektřiny včas nedozví, by měl provozovatel distribuční sítě učinit vše potřebné k tomu, aby se odběratel opravdu o odstávce prokazatelně dozvěděl, tedy jej např. pro jistotu i telefonicky kontaktovat. Vhodnost takového oznámení by měl vždy posoudit v daném případě provozovatel distribuční soustavy. Oznamovací povinnost nemá provozovatel distribuční soustavy pouze v případě, kdy přerušení dodávky elektřiny je způsobeno prováděním nutných provozních manipulací a nepřekročí v daném případě 20 minut. Provozovatel distribuční soustavy je vždy povinen obnovit dodávku elektřiny bezprostředně po odstranění příčiny jejího přerušení. Možnost požadovat po provozovateli distribuční sítě náhradu případné škody včetně ušlého zisku po dobu plánovaného přerušení dodávky elektřiny je v případně správného postupu provozovatele distribuční soustavy energetickým zákonem přímo vyloučena. Opačná situace by však mohla nastat v případě, kdyby provozovatel distribuční soustavy plánovaně přerušil dodávku elektřiny bez řádného oznámení, popř. dříve než 15 dní po oznámení apod. V takovémto případě by byl nárok na náhradu škody a ušlého zisku vůči provozovateli distribuční soustavy zcela oprávněný a právně vynutitelný.
Mgr.Filip Záděra
HOLEC, ZUSKA & Partneři
© EPRAVO.CZ – Sbírka zákonů, judikatura, právo | www.epravo.cz