Přerušení elektronické evidence tržeb (EET) do 31.12.2022
Dne 02.11.2020 byl ve Sbírce zákonů vyhlášen zákon č. 449/2020 Sb. , kterým se mění zákon č. 137/2020 Sb. , o některých úpravách v oblasti evidence tržeb v souvislosti s vyhlášením nouzového stavu. V důsledku přijetí této novely tak dochází k dalšímu přerušení EET, které se týká nejen poplatníků z 3. a 4. vlny, který měli tržby původně evidovat od 01.05.2020, ale také poplatníků který zahájili evidenci tržeb již v rámci prvních dvou vln (tj. stravovací a ubytovací služby, velkoobchod a maloobchod).
Systém EET byl do právního řádu České republiky zaveden zákonem č. 112/2016 Sb. , o evidenci tržeb. 1. vlna EET, ve které se povinnost evidovat tržby vztahovala na poskytovatelé ubytovacích a stravovacích služeb, byla spuštěna v prosinci 2016 a od března 2017 přibyla povinnost evidovat tržby také pro velkoobchod a maloobchod. 3. a 4. vlna měli být původně postupně spuštěny již v průběhu roku 2018, avšak v návaznosti na rozhodnutí Ústavního soudu byly tyto posunuty až na květen 2020.[1]
V důsledku pandemie způsobené rozšířením onemocnění COVID-19 v České republice však parlament České republiky přijal zákon č. 137/2020 Sb. , o některých úpravách v oblasti evidence tržeb v souvislosti s vyhlášením nouzového stavu, který byl později novelizován zákonem č. 263/2020 Sb. , kterým se mění zákon č. 137/2020 Sb. , o některých úpravách v oblasti evidence tržeb v souvislosti s vyhlášením nouzového stavu. Povinnost evidence tržeb tak byla pozastavena až do konce roku 2020.[2]
Vzhledem k stále přetrvávající nepříznivé pandemické situaci v České republice, však vláda ČR po konzultaci s podnikatelskými svazy, asociacemi a komorami přistoupila k dalšímu přerušení povinnosti evidence tržeb pro subjekty v 1. a 2. vlně EET, resp. odkladu povinnosti evidence tržeb pro subjekty v 3. a 4. vlně EET.
Přerušení EET pro poplatníky v 1. a 2. vlně
Přijetím zákona č. 449/2020 Sb. , kterým se mění zákon č. 137/2020 Sb., o některých úpravách v oblasti evidence tržeb v souvislosti s vyhlášením nouzového stavu tak poplatníci z 1. a 2. vlny dostali možnost přerušit evidenci tržeb, a to až do 31.12.2022. V období přerušení EET nejsou povinni plnit povinnosti, které jim ukládá zákon o evidenci tržeb, zejména pak nemusí odesílat údaje o tržbách, vystavovat účtenky a rovněž nemusí mít vyvěšeno informační oznámení. Naopak, i nadále mají tyto subjekty povinnost zacházet s autentizačními údaji, certifikátem pro evidenci tržeb a blokem účtenek tak, aby předešli jejich zneužití.[3]
Poplatníci, kterým skončila nebo jim bude končit platnost certifikátu, mohou výměnu certifikátu odložit a všechny potřebné kroky učinit až později, v přiměřeném předstihu před opětovným spuštěním evidence tržeb, které je v této chvíli naplánované na 01.01.2023. Pokud se však tyto poplatníci rozhodnou i navzdory výše uvedenému nadále pokračovat v elektronické evidenci tržeb, nic jim v tom samozřejmě nebrání a do konce roku 2022 tak mohou evidovat svoje tržby na čistě dobrovolné bázi. Pro úplnost lze uvést, že pro přerušení EET nemusí poplatníci EET žádným způsobem odhlašovat ani v tomto směru nemusí činit žádné jiné kroky.[4]
Odklad EET pro poplatníky v 3. a 4. vlně
Přijetím výše uvedeného zákona došlo rovněž k dalšímu odkladu spuštění povinnosti evidovat tržby pro poplatníky z 3. a 4. vlny EET (tj. poplatníky vykonávající ostatní činnosti, který neměli povinnost evidovat tržby již v rámci 1. a 2 vlny EET, včetně řemeslníků). Tyto subjekty tak budou mít povinnost elektronicky evidovat tržby až od 01.01.2023.[3] I u těchto subjektů však platí, že již nyní mohou své tržby evidovat dobrovolně nad rámec svých zákonných povinností.
Závěr
V současné chvíli tak lze očekávat, že k spuštění všech čtyř vln elektronické evidence tržeb dojde v plném rozsahu od 01.01.2023. Situace se však může i nadále vyvíjet, a to jak s ohledem na vývoj pandemické situace v České republice, tak i s ohledem na další ekonomický vývoj v českém hospodářství. Potažmo se zřetelem k návrhům předloženým opozičními stranami ODS a TOP09, nelze v tuto chvíli vyloučit ani úplné zrušení povinnosti evidovat tržby a o dalším osudu EET tak můžou rozhodnout až sněmovní volby konající se v říjnu 2021.
Mgr. Michal Hašan,
advokátní koncipient
Doležal & Partners s.r.o., advokátní kancelář
Koliště 1912/13
602 00 Brno
Růžová 1416/17
110 00 Praha
tel.: +420 543 217 520
e-mail: office@dolezalpartners.com
Zdroje:
[1] nález Ústavního soudu ze dne 12.12.2017, sp. zn.: PI. ÚS 26/16
[2] zákon č. 137/2020 Sb. , o některých úpravách v oblasti evidence tržeb v souvislosti s vyhlášením nouzového stavu a zákon č. 263/2020 Sb. , kterým se mění zákon č. 137/2020 Sb. , o některých úpravách v oblasti evidence tržeb v souvislosti s vyhlášením nouzového stavu
[3] zákon č. 449/2020 Sb. , kterým se mění zákon č. 137/2020 Sb., o některých úpravách v oblasti evidence tržeb v souvislosti s vyhlášením nouzového stavu
[4] Novinky | etržby. etržby - elektronická evidence tržeb [online]. Copyright © 2016 [cit. 10.01.2021]. DK dispozici >>> zde.
© EPRAVO.CZ – Sbírka zákonů, judikatura, právo | www.epravo.cz