Přeshraniční poskytování služeb online hraní – již brzy svobodně(ji)?
Pokud si v České republice prostřednictvím internetu vsadíte u některé z velkých společností nabízejících sportovní sázky v celé Evropě, jednáte tím v rozporu se zákonem. Jak je ale na druhé straně možné, že pokud prostřednictvím stejné společnosti sázíte např. ve Velké Británii, zákon neporušujete? Neměl by přece být zaručen svobodný pohyb služeb v rámci celého kontinentu? To se nicméně může brzy změnit, a tato změna by měla být prospěšná všem.
Podle údajů zveřejněných Evropskou komisí je online hraní jednou z nejrychleji rostoucích oblastí služeb v rámci EU, s rychlostí růstu téměř 15 % a odhadem tržeb pro rok 2015 ve výši 13 miliard eur. Právní úprava této oblasti nicméně zůstává roztříštěná. To vede ke vzniku třecích ploch mezi imperativy zakládajících smluv EU, národními právními řády některých členských států a zájmy poskytovatelů služeb a jejich uživatelů.
Loterie a jiné podobné hry upravuje zákon č. 202/1990 Sb. , o loteriích a jiných podobných hrách, ve znění pozdějších předpisů (dále jen „loterijní zákon“). Loterijní zákon definuje loterie a jiné podobné hry (dále jen „hazardní hry“) jako hry, v nichž fyzická osoba zaplatí vklad (sázku), jehož návratnost se účastníkovi nezaručuje, a kde o výhře nebo prohře rozhoduje náhoda nebo předem neznámá okolnost nebo událost, bez ohledu na použité zařízení. Regulátor – zde Ministerstvo financí České republiky (dále jen „ministerstvo“) – vydává českým provozovatelům oprávnění k poskytování služeb online her, které umožňuje sázení převážně na sportovní akce prostřednictvím internetu.
Obecné podmínky pro vydání oprávnění
Jak bylo uvedeno výše, jednotlivé členské státy EU upravují provozování hazardních her prostřednictvím internetu různě vzhledem k absenci harmonizace na evropské úrovni. Jelikož je online hraní službou, kterou je možné provozovat prostřednictvím internetu, poskytují často držitelé oprávnění vydaného v jednom členském státě své služby spotřebitelům v jiných členských státech, bez ohledu na odlišnou právní úpravu platnou v jednotlivých zemích v rámci vnitřního trhu EU. Někdy se pro označení poskytování těchto služeb v EU poskytovateli, kteří jsou držiteli oprávnění vydaného v jiném členském státu EU, používá slovní spojení „šedé trhy“. To vyvolává otázku, jak a do jaké míry mohou jednotlivé členské státy poskytování těchto služeb omezovat svými národními právními předpisy.
Český loterijní zákon je poměrně restriktivní v tom, kdo je způsobilý k udělení oprávnění. Nejvýznamnější omezení vyplývají ze státní příslušnosti či požadavku fyzické přítomnosti v České republice:
- O oprávnění se mohou ucházet výlučně subjekty se sídlem na území České republiky.
- Oprávnění vesměs nelze vydat české právnické osobě, v níž má majetkovou účast zahraniční osoba, ani právnické osobě, v níž má taková osoba majetkovou účast.
- Právní forma poskytovatelů služeb v oblasti hazardních her je omezena výhradně na akciovou společnost, jejíž veškeré akcie musejí znít na jméno.
- Další omezení se týkají účasti v hazardních hrách v zahraničí. Provozování zahraničních loterií, včetně prodeje zahraničních sázkových tiketů a přijímání sázek v sázkových hrách provozovaných v zahraničí nebo zprostředkování sázek pro sázkové hry provozované v zahraničí, je zakázáno.
- Dalším souvisejícím omezením je zákaz propagace a další podpory prodeje regulovaných her, jež nejsou poskytovány na základě oprávnění vydaného dle českého loterijního zákona.
Právo EU
Diskuse mezi zainteresovanými osobami o tom, zda výše popsaná právní úprava platná v ČR může obstát v konfrontaci se základními principy fungování vnitřního trhu EU – probíhající jak v České republice, tak i s institucemi EU – v poslední době zesílila. Ustanovení zakládajících smluv EU upravující základní svobody, v kontextu jejich výkladu v rámci rozhodovací praxe Soudního dvora EU (Smlouva o fungování Evropské unie: článek 49, článek 56 a článek 63), stále jednoznačněji zakazují uvedená omezení v rámci takového regulačního režimu, jaký je v současnosti uplatňován v České republice. Soudní dvůr EU opakovaně uvedl, že je-li v členském státě ohledně nabídky určitých druhů hazardních her zaveden režim předchozího správního povolení, může takový režim, který představuje odchylku od volného pohybu služeb zaručeného uvedeným ustanovením, splňovat požadavky vyplývající z tohoto ustanovení pouze za podmínky, že je založen na objektivních, nediskriminačních a předem známých kritériích tak, aby byly pro výkon posuzovací pravomoci vnitrostátních orgánů stanoveny určité meze, které by zabránily tomu, aby mohla být použita svévolně.
Aktuální stav
Omezení uplatňovaná vůči žadatelům o oprávnění v České republice znamenají, že poskytování hazardních her prostřednictvím internetu ze zahraničí (byť i v rámci EU) je jak loterijním zákonem, tak i vládou, jež má zajišťovat jeho dodržování, považováno za nezákonné. Avšak nejen to; loterijní zákon zakazuje i účast na sázení v zahraničí, kdy jsou sázky placeny v zahraničí.
Ministerstvo k dnešnímu dni vydalo několik oprávnění k podnikání v oblasti provozování hazardních her prostřednictvím internetu, avšak pouze subjektům splňujícím výše uvedená omezující kritéria (tj. provozovatelům s českými vlastníky a se sídlem v ČR). Ačkoli zahraniční provozovatelé (včetně těch se sídlem v EU) poskytují služby zákazníkům v České republice, a to bez oprávnění vydaného dle loterijního zákona, nepostupuje vůči nim vláda při vymáhání loterijního zákona nijak rázně. Jedinou oblastí, kde dochází k aktivnímu vymáhání ohledně služeb online hraní poskytovaných zahraničními subjekty, se zdá být oblast inzerce a reklamy. Došlo k uložení pokuty poskytovateli reklamy, který dal prostor provozovatelům podnikajícím bez příslušného oprávnění, avšak tato pokuta byla na základě odvolání zrušena. Nedávno udělila Rada pro rozhlasové a televizní vysílání ČR dvěma médiím pokutu ve správním řízení za vysílání reklamy provozovatelů, kteří podnikají bez příslušného oprávnění.
Přezkoumání ze strany Evropské komise a plánované reformy
S cílem modernizovat loterijní zákon a zohlednit alespoň částečně jemu adresovanou kritiku představila česká vláda v roce 2012 návrh nového zákona o loteriích a jiných hrách. Ačkoli návrh vypustil požadavek na tuzemské vlastnictví provozovatelů hazardních her, zůstávají v něm některá další problematická ustanovení stávajícího loterijního zákona, včetně povinnosti mít sídlo na území České republiky a registrovat účastníky online hazardu výlučně v kamenných provozovnách. Koncem roku 2012 Komise EU, která byla vyrozuměna o této připravované české právní úpravě týkající se přeshraničního poskytování služeb, vydala k návrhu zákona své stanovisko. Ačkoli nebylo zveřejněno, tisk informoval, že se jednalo o značně kritické stanovisko. Údajně kritizovalo výše uvedená omezení a v zásadě české vládě zabránilo v přijetí zákona v navrhovaném znění.
V březnu 2013 ministerstvo oznámilo, že návrh zákona přepracuje tak, aby zohledňoval kritiku ze strany Komise, a vláda přijala usnesení, kterým zrušila své předchozí usnesení ze srpna 2012 schvalující problematický návrh zákona. Dále vláda pověřila ministra financí, aby do 30. června 2013 předložil nový návrh, který bude „plně slučitelný s právem EU a závěry notifikační procedury“.
Komise vyhlašuje akční plán pro online hraní
Koncem roku 2012 Komise zintenzivnila své úsilí ve vztahu k členským státům v oblasti online hraní. Představila akční plán s řadou iniciativ na následující dva roky, jehož cílem je vyjasnit úpravu online hraní a podpořit spolupráci mezi členskými státy. Komise, nikoli překvapivě, nenavrhla legislativní úpravu online hraní platnou pro celou EU, u níž by hrozilo riziko, že půjde proti zásadě subsidiarity, nýbrž navrhla spíše měkčí přístup k této citlivé otázce.
Klíčovým oznámeným opatřením je přijetí tří doporučení Komise členským státům, a to konkrétně o (i) společné ochraně spotřebitelů, (ii) zodpovědné reklamě na hazardní hry a (iii) prevenci a boji proti ovlivňování výsledků sportovních utkání souvisejícímu se sázením.
Nadcházející změna
V kontextu skutečností uvedených výše lze na současné změny české právní úpravy hazardních her pod dohledem Komise EU pohlížet jako na součást celounijní snahy směřující k umožnění toho, aby všichni zainteresovaní účastníci mohli vykonávat svá práva vyplývající ze smluv EU při současném zachování nezbytných bezpečnostních opatření, jež členské státy legitimně vyžadují k účinné ochraně veřejného pořádku. Případný úspěch této snahy České republice prospěje, neboť bude moci inkasovat část výnosů z přeshraničního hraní vzniklých na jejím území; přeshraniční provozovatelé z EU získají v České republice právní jistotu tím, že budou moci získat požadované místní oprávnění; provozovatelé se sídlem v ČR již nebudou znevýhodněni oproti zahraničním provozovatelům a zlepší se jejich přístup na ostatní trhy v rámci EU; a spotřebitelé budou mít užitek z kvalitnějších služeb vyplývajících z větší konkurence a ucelenějšího dohledu … a nebudou už si muset připadat jako zločinci, když si budou chtít vsadit na svého oblíbeného koně.
Jaroslav Šuchman,
advokát
Havel, Holásek & Partners s.r.o., advokátní kancelář
Týn 1049/3
110 00 Praha 1
Tel.: +420 224 895 911
Fax: +420 224 895 980
© EPRAVO.CZ – Sbírka zákonů, judikatura, právo | www.epravo.cz