Připravované změny pro mobilní operátory
Češi zaplatí za telefonní služby poskytované operátory podstatně více, než uživatelé ve většině evropských států. Zatímco za 30 eur získají evropští zákazníci běžně datový balíček 10 GB až neomezeně, tuzemský občan tak získá v průměru pouze cca 5 GB. Od výroku ministryně Novákové z půlky února, ve kterém dává vysoké ceny dat za vinu českým zákazníkům, protože místo dat vyhledávají internetové připojení přes Wi-Fi, se strhla debata jak v Poslanecké sněmovně, tak na internetových sítích, proč platíme tak vysoké poplatky.
První návrh ze strany poslanců Pirátů byl předložen 28. 2. 2019 (sněmovní tisk č. 417). V tomto návrhu se předpokládá snížení smluvní pokuty účtované operátorem, pokud chce zákazník změnit svého operátora před uplynutím doby, na kterou byla smlouva mezi ním a poskytovatelem služeb sjednána, a to z 20 % na 5 % kalkulovaných ze součtu měsíčních paušálů zbývajících do konce sjednané doby trvání smlouvy. Tento návrh slibuje i snadnější přístup nového operátora na tuzemský trh. Nový poskytovatel by pak měl možnost oslovit a zaujmout více českých zákazníků, kteří nebudou svázáni vysokou smluvní pokutou a jednodušeji změní svého operátora.
A konečně třetí, tentokrát vládní, návrh byl předložen 1. 3. 2019 (sněmovní tisk č. 420). V něm se navrhuje rovněž několik změn:
- první je implementace principu „one-stop shopu“ obdobně, jako tomu je v rámci zákona o platebních styku; tím by se měla snížit administrativní náročnost přechodu mezi poskytovateli služeb elektronických komunikací a měla by se zvýšit flexibilita klienta pro změnu operátora;
- další změna předpokládá úplné zrušení smluvní pokuty při změně operátora uskutečněné po třech měsících od uzavření smlouvy;
- zkrácení lhůty, jejímž uplynutím mělo dojít k zániku smlouvy po té, kdy klient požádá operátora o přenos telefonního čísla; vládní návrh počítá se zkrácením stávající 10ti denní lhůty na dva dny;
- návrh zákona předpokládá rovněž rozšíření ochrany, které se nyní těší pouze spotřebitelé, i na živnostníky a mikropodniky v rámci uzavírání smluv na dobu určitou, informování zákazníka o vypršení smlouvy a výpovědi smlouvy zákazníkem;
- a konečně poslední navrhovanou změnou je rozšíření seznamu přestupků o porušení nově stanoveného pravidla o vyrozumění dosavadního operátora při změně na nového poskytovatele.