Příslušnost k projednávání přestupků
Přestupky jsou jedním z druhů správních deliktů, a to deliktem nejstarším. Jejich úpravu nalezneme v zákoně č. 200/1990 Sb. , o přestupcích (dále jen zákon nebo přestupkový zákon). Podle ustanovení § 52 jsou k projednávání přestupků příslušné obce, okresní úřady, dále pak orgány Policie České republiky s tím omezením, že se jejich oprávnění vztahuje na přestupky podle § 23a odst. 1 písm. c) zákona a na přestupky na úseku ochrany před alkoholismem a jinými toxikomaniemi podle § 30 odst. 1 písm. j) zákona.
Přestupky jsou jedním z druhů správních deliktů, a to deliktem nejstarším. Jejich úpravu nalezneme v zákoně č. 200/1990 Sb. , o přestupcích (dále jen zákon nebo přestupkový zákon). Podle ustanovení § 52 jsou k projednávání přestupků příslušné obce, okresní úřady, dále pak orgány Policie České republiky s tím omezením, že se jejich oprávnění vztahuje na přestupky podle § 23a odst. 1 písm. c) zákona a na přestupky na úseku ochrany před alkoholismem a jinými toxikomaniemi podle § 30 odst. 1 písm. j) zákona. V neposlední řadě jsou oprávněny k projednávání přestupků jiné správní orgány, pokud tak stanoví zvláštní zákon (např. celní úřady, Ministerstvo financí, okresní veterinární správy atp.).
Obce podle ustanovení § 53 přestupkového zákona projednávají přestupky proti pořádku ve státní správě ve věcech, které jsou jim svěřeny, přestupky proti pořádku v územní samosprávě, přestupky proti veřejnému pořádku, přestupky proti majetku, jakož i přestupky proti občanskému soužití, pokud nebyly spáchány porušením obecně závazných právních předpisů o bezpečnosti a plynulosti silničního provozu. Po novele, jež vstoupila v účinnost 1. ledna 2002, jsou obce dále příslušné projednávat též přestupky na úseku vyhledávání, ochrany, využívání a dalšího rozvoje přírodních léčivých zdrojů, zdrojů přírodních minerálních vod a lázeňských míst, které byly uvedenou novelou do zákona o přestupcích jako nové přestupky včleněny § 29a.
Pokud u příslušné obce nejsou vytvořeny podmínky pro projednávání přestupků, je obec oprávněna uzavřít s jinou obcí dohodu o zabezpečení projednávání přestupků jinou obcí. Jestliže tak neučiní a přestupková agenda není zajištěna, určí podle § 53 odst. 2 zákona o přestupcích příslušný okresní úřad, že přestupky bude projednávat pověřený obecní úřad, v jehož územním obvodu se příslušná obec nachází. Vyplývá to i z § 65 zákona č. 128/2000 Sb. , o obcích, podle kterého, nezabezpečuje-li obec řádný výkon přenesené působnosti, převezme v celém svěřeném rozsahu nebo jen na některém úseku výkon přenesené působnosti pověřený obecní úřad, do jehož územního obvodu obec patří.
Okresní úřady projednávají přestupky ve věcech, které spravují, a ostatní přestupky, pokud k jejich projednání nejsou příslušné jiné správní orgány. Zákon o přestupcích umožňuje obcím i okresním úřadům, aby zřizovaly komise k projednávání přestupků jako své zvláštní orgány, přičemž stanoví, že tyto komise zasedají a rozhodují v tříčlenném složení vždy za předsednictví osoby s právnickým vzděláním nebo se zvláštní odbornou způsobilostí pro projednávání přestupků a usnášejí se většinou hlasů.
Jak již bylo výše uvedeno, přestupky na úseku ochrany před alkoholismem a jinými toxikomaniemi podle § 30 odst. 1 písm. j) zákona (tohoto přestupku se dopustí ten, kdo neoprávněně přechovává v malém množství pro svoji potřebu omamnou nebo psychotropní látku), jsou příslušné v prvním stupni projednávat útvary Policie České republiky v okresech. Orgány Policie České republiky projednávají také přestupky podle § 23a odst. 1 písm. c) přestupkového zákona (Tohoto přestupku se dopustí ten, kdo nepředloží při provozu vozidla na požádání příslušníka Policie České republiky doklady o pojištění odpovědnosti za škodu způsobenou provozem vozidla).
© EPRAVO.CZ – Sbírka zákonů, judikatura, právo | www.epravo.cz