Příspěvek v době částečné práce - aneb zásadní úprava institutu tzv. kurzarbeitu
Dne 01.07.2021 nabyly účinnosti vybrané části zákona č. 248/2021 Sb. , kterým se mění zákon č. 435/2004 Sb. , o zaměstnanosti, ve znění pozdějších předpisů a další související zákony (dále také jako „Novela“) a prostřednictvím kterých bylo mimo jiné novelizováno, resp. zcela zrušeno a nahrazeno nevyhovující původní ustanovení § 115 zákona č. č. 435/2004 Sb. , o zaměstnanosti, ve znění pozdějších předpisů (dále také jako „zákon o zaměstnanosti“) a které mají za cíl nahradit užívání přechodného Programu Antivirus vyhlášeného Ministerstvem práce a sociálních věcí na ochranu zaměstnanosti v České republice a zakotvit do českého právního řádu dlouhodobě využitelný institut podpory zaměstnanosti.
Jak již bylo avizováno v úvodu článku, Novelou byla do zákona o zaměstnanosti vložena zcela nová ustanovení § 120a – 120f upravující příspěvek v době částečné práce nahrazující původní příliš nevyužívaný a terminologicky zavádějící příspěvek v době částečné nezaměstnanosti.
Uvedená ustanovení, resp. podoba právní úpravy příspěvku je výsledkem řadu měsíců trvající politické diskuse na toto téma, kdy tato se datuje již od počátku první vlny koronavirové epidemie v České republice na jaře 2020. Cílem tohoto článku není vyčerpávající a detailní popis příspěvku v době částečné práce, ale stručné popsání vybraných podmínek pro vznik nároku a samotné využití tohoto „staro-nového“ institutu v jeho nejaktuálnější podobě.
Nařízení vlády
Příspěvek v době částečné práce bude aktivován na základě nařízení vlády po projednání v Radě hospodářské a sociální dohody nařízením v případě, že je závažným způsobem ohrožena ekonomika České republiky anebo její odvětví z hospodářských důvodů charakterizovaných relevantními ekonomickými ukazateli a jejich minulým a očekávaným vývojem, z důvodu vzniku živelní události spočívající v přírodní pohromě podle přímo použitelného předpisu Evropské unie nebo epidemie, kybernetického útoku nebo jiné mimořádné situace, která je zásahem vyšší moci.[1]
Příspěvek by tedy mohl být mimo jiné aktivován zejména v případě další vlny epidemie koronaviru SARS-CoV-2, pokud ze strany Vlády ČR nedojde k prodloužení stávajícího Programu Antivirus vyhlášeného Ministerstvem práce a sociálních věcí.
Poskytování příspěvku může být zároveň omezeno na část odvětví či část území České republiky. Poskytování příspěvku může být rovněž omezeno na určitou kategorii zaměstnavatelů splňujících stanovené ukazatele blíže specifikované právě v nařízení vlády, na základě kterého bude poskytován příspěvek v době částečné práce.
Nárok na příspěvek
Příspěvek, pokud bude aktivován nařízením vlády dle bodu 1. tohoto článku, má být poskytován zaměstnavatelům maximálně po dobu nejvýše 12 měsíců při splnění podmínek stanovených nařízením vlády vydaným podle § 120b zákona o zaměstnanosti. Příspěvek pak není určený pro zaměstnavatele uvedené v § 109 odst. 3 zákona č. 262/2006 Sb. , zákoník práce, ve znění pozdějších předpisů, tj. zjednodušeně zaměstnavatele odměňující zaměstnance platem nikoliv mzdou.
Příspěvek v době částečné práce se poskytuje zaměstnavateli na zaměstnance, jehož pracovní poměr ke dni podání oznámení zaměstnavatele dle bodu 4. tohoto článku a dle § 120e odst. 1 zákona o zaměstnanosti trvá alespoň 3 měsíce.[2]
Příspěvek bude poskytován zaměstnavatelům splňujícím podmínky stanovené vydaným nařízením vlády popsaným v bodě 1. tohoto článku a kteří zároveň nemohou svým zaměstnancům přidělovat práci pro některou z překážek uvedených v § 207 – 209 zákoníku práce, která nastala v přímé souvislosti s některým z důvodů, pro které bylo vydáno nařízení vlády dle bodu 2. a současně pokud zaměstnavatel dotčeným zaměstnancům
- vyplatí náhradu mzdy ve výši nejméně 80 % jejich průměrného výdělku a
- nepřiděluje zaměstnancům práci v rozsahu nejméně 20 % a nejvíce 80 % jejich týdenní pracovní doby rozvržené podle § 84 zákoníku práce na příslušný kalendářní měsíc z důvodu uvedených překážek v práci, přičemž tato podmínka se posuzuje souhrnně za všechny zaměstnance zaměstnavatele. Za zaměstnance části tohoto zaměstnavatele se podmínka posuzuje tehdy, člení-li se zaměstnavatel na části a nepřidělování práce zaměstnavatelem se týká této části zaměstnavatele.[3]
Výše příspěvku
Výše příspěvku bude odpovídat 80 % náhrady mzdy poskytované zaměstnanci po dobu náležející zaměstnanci po dobu trvání překážek v práci na straně zaměstnavatele dle § 207 – 209 zákoníku práce a příslušného pojistného na veřejné zdravotní pojištění, sociální zabezpečení a příspěvku na státní politiku zaměstnanosti odváděného zaměstnavatelem.
Maximální výše příspěvku pak bude činit měsíčně 1,5násobek průměrné mzdy v národním hospodářství za první až třetí čtvrtletí kalendářního roku předcházejícího kalendářnímu roku, ve kterém bylo podáno oznámení zaměstnavatele podle § 120e odst. 1 zákona o zaměstnanosti[4], viz dále.
Oznámení zaměstnavatele
Příspěvek ve stanovené výši pak bude poskytován Úřadem práce České republiky v české měně zaměstnavateli, který splní podmínky nařízení vlády dle bodu 2. a který zároveň zašle místně příslušné krajské pobočce Úřadu práce, v jejímž obvodu má zaměstnavatel sídlo, písemné oznámení podávané elektronicky a splňující náležitosti stanovené § 120e zákona o zaměstnanosti.
Zaměstnavatel, který podal oznámení dle předchozího odstavce je povinen rovněž elektronicky zaslat příslušné pobočce Úřadu práce České republiky přehled nákladů na náhrady mezd dotčených zaměstnanců obsahující náležitosti dle § 120e odst. 5 zákona o zaměstnanosti.
Autor tohoto článku považuje za důležité upozornit zejména na jednu z podmínek, resp. závazků zaměstnavatele pro poskytnutí příspěvku v době částečné práce představující prohlášení zaměstnavatele, že tento neukončí se zaměstnanci, na které pobírá příspěvek, pracovní poměr z důvodů uvedených v § 52 a) – c) zákoníku práce po dobu počínající dnem následujícím po dni, k němuž bylo poskytování příspěvku v době částečné práce ukončeno, jejíž délka odpovídá polovině počtu kalendářních měsíců, za které byl příspěvek na tohoto zaměstnance poskytnut, zaokrouhlenou na celé měsíce nahoru[5] (např. v případě čerpání příspěvku po dobu 4 měsíců, tak jde o „ochrannou dobu“ zaměstnance v délce trvání 2 měsíců, která počíná běžet dnem následujícím po dni, k němuž bylo poskytování příspěvku v době částečné práce ukončeno) a podmínku zákazu výplaty mimořádných podílů na zisku, jiných vlastních zdrojích či mimořádných plnění společníkům, akcionářům, či osobám jimi ovládaným nebo je ovládajícím, či členům orgánů zaměstnavatele.
Samotný příspěvek se pak poskytuje měsíčně a je splatný do 8 dnů ode dne doručení úplného a řádně vyplněného přehledu podle § 120e odst. 5 příslušné krajské pobočce Úřadu práce[6].
Důsledkem porušení některého z prohlášení zaměstnavatele dle § 120e odst. 2 písm. g) zákona o zaměstnanosti je pak nutnost vrátit již poskytnutý příspěvek či jeho poměrnou část.
Závěr
Tento článek přináší stručné shrnutí základních podmínek pro vznik nároku a samotné využití příspěvku v době částečné práce s tím, že nejzásadnější změnou tohoto institutu je možnost jeho využití až po rozhodnutí Vlády ČR v podobě vydaného nařízení. Zůstává tedy otázkou, jak bude Vláda ČR k vydání případného nařízení umožňujícího čerpání příspěvku v době částečné práce přistupovat, zejména jak budou zvolena případně dotčená území či odvětví a zda pro snad již definitivní překonání následků epidemie koronaviru SARS-CoV-2 v oblasti zaměstnanosti raději, v případě potřeby, neužije již zaběhnutý Program Antivirus.
Mgr. Petr Vrbka,
advokát
Doležal & Partners s.r.o., advokátní kancelář
Koliště 1912/13
602 00 Brno
Růžová 1416/17
110 00 Praha
tel.: +420 543 217 520
e-mail: office@dolezalpartners.com
© EPRAVO.CZ – Sbírka zákonů, judikatura, právo | www.epravo.cz