Proč advokát nemůže být policejním agentem
Je přípustné, aby se advokát stal policejním agentem a podílel se odhalování trestného činu ? Odpověď na tuto otázku musela hledat kárná komise Slovenské advokátní komory před několika týdny. Donutilo ji k tomu jednání slovenské kolegyně, která tuhle roli přijala. Stalo se tak poté, kdy ji jiný advokát nabídl poněkud zvláštní obchod. Klient zmíněné advokátky změní v trestní řízení svoji výpověď tak, aby to bylo výhodné pro advokátova klienta. Protihodnotou bude finanční plnění.
Původně se hovořilo o 100.000,- slovenských korun pro každého, tedy pro advokátku i klienta, později prý bylo předáno méně, ale to není podstatné. Ono „později“ se totiž již dělo v poněkud jiné konstelaci, neboť advokátka již vystupovala j
Poukaz na to, že podle tehdejšího (ale i současného) slovenského trestního řádu může být agentem kdokoliv, byl jedním z argumentů, užitých v rámci výhrad vyslovených vůči Slovenské advokátní komoře poté, kdy si zmíněnou otázku vyřešila v neprospěch advokátky. Dospěla k závěru, že je neslučitelné, aby advokát přijal úlohu policejního agenta a t
Podle § 2 zák.č. 586/2003 Z.z., tedy slovenského zákona o advokacii (dále SZA) je advokát při poskytování právních služeb nezávislý a je vázán všeobecně závaznými právními předpisy a v jejich mezích příkazy klienta. Podle § 18 odst. 3 téhož zákona je povinností advokáta vystupovat při výkonu advokacie t
Z citovaného je zřejmé, co se od advokáta očekává. Především naprostá nezávislost, díky níž je pro něj rozhodující pokyn klienta a samozřejmě zákon a profesní předpisy. Lze připustit a je v souladu s požadavkem na nezávislost advokáta, aby se dobrovolně zavázal být řízeným policejním agentem a v téhle roli odhalovat trestné činy? Při úvaze o konkrétních důsledcích takového závazku nutno připustit, že ne vždy musí jít o zásah do nezávislosti advokáta. Horší už je, že to je velmi pravděpodobný důsledek. Například tehdy, když je agent – advokát, úkolován soudem, prokurátorem nebo policejním úředníkem, aby, jako v konkrétním případě, ve věci svého klienta, navodil určitou situaci, vyvolal určité jednání, případně případě přijal určitou finanční částku.
Z porovnání s výše uvedeným právním rámcem, v němž jsou pro advokáta závazné toliko pokyny klienta a zákony či profesní pravidla, je zřejmé, že v případě advokáta – agenta, je režim minimálně dvojí. Krom výše uvedeného jsou pro agenta – advokáta závaznými i pokyny, případně doporučení policejního orgánu. Obecněji, podřizuje své jednání cíli, kterými je prokázání trestné činnosti. To zcela jistě může mít vliv na nezávislost výkonu advokátní praxe. Lze tedy uzavřít, že přijetí role policejního agenta nezávislost advokáta minimálně velmi ohrožuje a fakticky o nezávislosti či její míře rozhodují pokyny řídícího policisty či jiného orgánu. Už to je zřejmě nepřijatelné. A snad se lze i shodnout na tom, že ztratit zákonem deklarovanou nezávislost a vyměnit ji za úlohu tajného policejního agenta je (až na vzácné výjimky) pro advokáta nedůstojné.
Kromě nezávislosti je dalším důležitým faktorem práce advokáta povinná mlčenlivost. Na ní je postaven vztah, který musí mezi klientem a advokátem existovat. Totiž vztah důvěry. Narušení tohoto vztahu je dokonce jedním z důvodů pro odstoupení od smlouvy o právní službě (§ 22 odst.1 SZA). Jedině tato důvěra umožňuje klientovi, aby s advokátem konzultoval v podstatě j
Co pak v případě, kdy by se advokát skutečně dozvídal o skutečnostech, které by souvisely s případem, v němž je nasazen j
Podle § 20 odst. 1 SZA má každý právo na poskytnutí právní služby a může o ni požádat kteréhokoliv advokáta. Dále toto ustanovení a ust. §
Ještě složitější situace by nastala v případech společného výkonu advokacie, který připouští ust. §
Lze vcelku důvodně předpokládat, že t
Ať už byl konkrétní případ potrestané advokátky j
Úloha advokáta v soudním řízení je historicky dána. V civilním řízení advokát zastupuje svého klienta a jeho jménem uplatňuje všechny věcné i právní argumenty, které lze lege artis přednést. V trestním řízení pak poukazuje na věcné a právní nedostatky obvinění či obžaloby svého klienta. Tím významně přispívá k tomu, čemu se říká fair proces. Dokonce tak významně, že bez jeho účasti, alespoň fakultativní, si jakýkoliv soudní proces ani nelze představit. Aby tuto svoji roli mohl advokát řádně plnit, musí nebo měl by od svého klienta mít všechny relevantní informace, které ale z řady důvodů mohou být pro klienta vnímány jako velmi citlivé a dokonce i takové mohou být. Klient tedy musí mít absolutní důvěru a jistotu, že advokát v rámci dělby rolí, např. v trestním procesu obhajoba, obžaloba, soud, nepřijal ještě nějakou jinou roli, byť třeba nikoliv bezprostředně v jeho osobní věci. Na druhé straně je ale také zřejmé, že advokát takovouto další roli přijmout nemůže bez toho, aby tím nutně neutrpěla jeho důvěryhodnost a také důvěryhodnost advokacie jako takové. Lze se jistě shodnout v tom, že obecným zájmem advokáta stejně jako státního zástupce či soudce je postih a tím i potlačování trestné činnosti. K tomu účelu je vytvořen určitý proces, v němž mají všichni své pevné místo. Proces, který sleduje výše zmíněný cíl, ale na druhé straně proces, v němž je eliminována na minimum možnost, že bude odsouzen nevinný člověk. Práva a povinnosti obou stran či přesněji všech tří stran jsou v trestním řádu pevně dána a je obecně snaha, aby byla vyvážená, tj., aby ani jedna ze strany či účastníků neměla nějaké absolutní výhody, jejichž dopad by vylučoval, že proces nebude spravedlivý. Za takového stavu věcí i jen možnost, že by advokát přijal roli jakéhosi pomocníka obžaloby, nutně znamená zpochybnění tohoto systému, minimálně v rovině jeho důvěryhodnosti. Občan má plné právo očekávat od státního zástupce i advokáta, že budou plnohodnotnými účastníky kontradiktorního řízení, a že mezi nimi, možná nikoliv personálně, ale systémově nebude existovat nějaké utajené propojení a nějaká utajovaná součinnost. Připustíme-li, či přesněji připustí-li jakákoliv advokátní komora, ale ještě obecněji, jakýkoliv stát, možnost, že advokáti budou zastávat nejen role právních zástupců a obhájců, ale i utajených agentů spolupracujících s policií, celý tento systém je významně znevěrohodněn. Nejde ovšem jen o znevěrohodnění advokáta, ale současně i o zpochybnění role orgánů činných v přípravné fázi trestního řízení. Nutně je třeba si začít klást otázku, proč advokát přijal roli agenta? Má-li za to, že v systému trestních či obecně justičních orgánů, se chce zabývat bojem s kriminalitou tak, že ji bude vyšetřovat, pak je jeho místo logicky mezi státními zástupci či policisty. Těžko si lze představit, že v některých případech bude trestnou činnost vyšetřovat, v jiných případech bude výsledky této vyšetřovací činnosti podrobovat kritice, a to vždy se stejným zaujetím. Pak samozřejmě mohou nastoupit pochybnosti o důvodech převzetí role agenta. Např., že šlo o jakousi výměnu, obchod mezi advokátem a orgány činnými v přípravné fázi řízení, který soud posvětil svým rozhodnutím. Taková úvaha nutně musí postupovat dále k závěru, že „pouští-li“ advokát v roli agenta policii informace, nelze vyloučit, že v jiných případech zase policie „pouští“ informace advokátovi. Byla-li u zrodu nápadu angažovat advokáta jako policejního agenta snaha po potírání korupce v justici a zlepšení stavu, který v této oblasti údajně panuje, pak na jejím konci nutně musí být destabilizace systému a zpochybnění základních hodnot právního státu. Nakonec by již občané nevěřili tomu, že advokáti jsou advokáty a stojí na jedné straně a státní zástupci jsou státními zástupci, kteří stojí na straně druhé.
„Splynutí“ rolí by vedlo i ke konkrétním procesním problémům, které jsem už výše naznačil. Lze si reálně představit požadavek klientů, kteří by od advokáta vyžadovali jednoznačné písemné prohlášení, že není agentem policie a nebude jim po celou dobu, kdy bude vyřizovat jejich záležitost, ani nikdy později. Krom značné právní problematičnosti nebo dokonce nemožnosti vydat t
Z těchto důvodů si myslím, že Slovenská advokátní komora postupovala v dané věci naprosto správně a doufám, že stejným způsobem bude postupovat i Nejvyšší soud Slovenské republiky, který bude rozhodnutí Slovenské advokátní komory přezkoumávat. Při všem respektování státní svrchovanosti mám ale za to, že vhodná není ani formulace § 117 nového slovenského trestního řádu a že, pokud již nepřipouští možnost agenta toliko j
JUDr. Tomáš Sokol, advokát
člen České i Slovenské advokátní komory
© EPRAVO.CZ – Sbírka zákonů, judikatura, právo | www.epravo.cz