Proč dnes vlastně městské části statutárních měst nesmí vydávat právní předpisy?
Bydlím a pracuji v MČ Brno-střed, která má přibližně 85 000 obyvatel, avšak nesmí vydávat své právní předpisy. Tedy ani obecně závazné vyhlášky v samostatné působnosti, ale ani nařízení v přenesené působnosti. Naopak pomyslná Dolní Lhota s pouhými 357 obyvateli takové oprávnění má. V Praze jsou dokonce městské části s více než 100 tisíci obyvateli a také své předpisy vydávat nemohou.
Přijde Vám to logické?
Pro neprávníky připomeňme, že obecně závazné vyhlášky (OZV) přijímá zastupitelstvo města a nařízení rada města. To však na úrovni MČ, žel, nyní neplatí.
Citované samosprávné orgány městských částí nebo obvodů jsou tak ochuzeny o možnost efektivně regulovat práva a povinnosti, tedy veřejný život, na svém území.
Právní předpisy odpradávna slouží k regulaci a ovlivňování společnosti a v důsledku této regulace k dlouhodobému zlepšení života na daném území. Vím, pro někoho je slovo „regulace“ dnes skoro sprosté slovo, nicméně lidstvo od časů římského práva zatím nic lepšího nevymyslelo. Tím samozřejmě není tvrzeno, že má být regulací přespříliš.
Je dobré si též uvědomit, že přijímání nařízení je jednou z forem výkonu přenesené státní správy. Zákonné omezení možnosti vydávání územních právních předpisů možno snad ještě akceptovat na úrovni městských částí u obecně závazných vyhlášek přijímaných v samostatné působnosti, ale u nařízení v přenesené působnosti (tedy výkonu státní správy) je tato legislativní restrikce, podle mého odborného i občanského názoru, do značné míry nesystematická a vlastně i neefektivní a v principu zbytečná. Vždyť, kdo je blíže občanům, a zná místní poměry lépe, než MČ?
Pro informační komplexnost dodejme, že předešlý zákon o obcích č 367/1990 Sb. , umožňoval normotvorbu i městským částem a městským obvodům.
Doufejme, že poslanci a senátoři, nikdo jiný to udělat z povahy věci nemůže, brzy zase změnou zákona vrátí městským částem, právo vydávat právní předpisy.
Bez této možnosti, jde o neplnohodnotné pojetí územní samosprávy.
JUDr. Petr Kolman, Ph.D.,
VŠ pedagog, právník a publicista
© EPRAVO.CZ – Sbírka zákonů, judikatura, právo | www.epravo.cz