Prodej tabákových výrobků
Předpisy z oblasti živnostenského práva nestanoví nijak výslovně obsah pojmu „specializovaná prodejna tabákových výrobků“.Prodej tabákových výrobků není podroben žádné zvláštní licenci a jejich zařazení do sortimentu, stejně jako přesná skladba tohoto sortimentu a určení toho, co se v které části provozovny bude prodávat.
Klíčové pojmy tohoto ustanovení, totiž „specializovaná prodejna tabákových výrobků“ a „část provozovny určená k prodeji tabákových výrobků“ působí skutečně v praxi značné interpretační problémy.
Předpisy z oblasti živnostenského práva totiž nestanoví nijak výslovně obsah pojmu „specializovaná prodejna tabákových výrobků“; prodej tabákových výrobků není podroben žádné zvláštní licenci a jejich zařazení do sortimentu, stejně jako přesná skladba tohoto sortimentu a určení toho, co se v které části provozovny bude prodávat, k čemu bude ta či ona část provozovny určena, záleží jen na rozhodnutí podnikatele.
Text výše uvedeného ustanovení je přitom převzat ze směrnice č. 98/43/EC – ano to je ta tabáková směrnice, která byla posléze anulována Evropským soudním dvorem, avšak text zákona jí i tak fakticky implementuje. Směrnice uvedené obchody definuje tak, že zákaz neplatí pro „propagaci zaměřenou na kupující v prodejních místech s tabákem“, přičemž za prodejní místo tabáku směrnice považuje „jakékoli místo, kde se nabízejí tabákové výrobky k prodeji“. Z toho pak vyplývá v normativní části směrnice, že zákaz neplatí pro reklamu zaměřenou na kupující v zařízeních specializujících se na prodej tabákových výrobků a na jejich čelních fasádách nebo v případě zařízení prodávajících celou řadu zboží nebo služeb, na místech vyhrazených pro prodej tabákových výrobků (a také – pro ilustraci složitosti evropské harmonizace „na prodejní místa, která v Řecku podléhají zvláštnímu systému, podle kterého se udělují oprávnění ze sociálních důvodů, tzv. periptera“).
Ani důvodová zpráva k zákonu číslo 132/2003 Sb. , kterým byly sporné pojmy do zákona vneseny, mnoho světla do sporných pojmů nevnáší, když uvádí, že „zákaz se nevztahuje na oznámení určená výlučně profesionálům v oblasti obchodu s tabákovými výrobky (s výjimkou reklamy v oblasti rozhlasového a televizního vysílání), na reklamu ve specializovaných prodejnách tabákových výrobků a na reklamu v provozovnách, ve kterých se poskytuje široký sortiment zboží nebo služeb s určitým omezením možnosti umístit reklamu“.
Je zjevné, že výše uvedené prameny nedávají jasnou odpověď k tomu, jak správně pojmy „specializovaná prodejna tabákových výrobků“ a „část provozovny určená k prodeji tabákových výrobků“ interpretovat. Právo závazně interpretovat zákony mají však jen soudy a ty dosud žádné rozhodnutí v této věci nevydaly. V příštím pokračování proto přineseme výklad uvedených pojmů, založený na vlastní interpretaci zákona.
© EPRAVO.CZ – Sbírka zákonů, judikatura, právo | www.epravo.cz