Programové prohlášení vlády, část II
Dne 18.1.2007 získala důvěru nová vládá složená ze zástupců ODS, KDU-ČSL a Strany zelených. Premiérem republiky se stal předseda Občanské demokratické strany Mirek Topolánek. Nová vláda záhy zveřejnila své programové prohlášení, které vytyčuje cíle trojkoalice a obsahuje soubor významných reforem. Tento druhý výtah z programového prohlášení nabízí výčet důležitých reforem v oblasti justice a administrativy.
Reforma regulační a administrativní zátěže a boj proti korupci
• Vláda prosadí schválení novely zákona o veřejných zakázkách a souvisejících právních předpisů tak, aby byla zejména zavedena důsledná povinnost transparentního, veřejného zadávání veřejných zakázek elektronickou formou i u podlimitních zakázek. Toto bude platit také pro právnické osoby s většinovou majetkovou účastí státu nebo samosprávy.
• Vláda připraví novelu právních předpisů tak, aby veškeré údaje a informace o rozhodování a činnosti orgánů veřejné správy a subjektů, které jsou zřizovány nebo ovládány státem nebo územně samosprávným celkem (včetně dceřiných společností), byly veřejnosti přístupné s výjimkou státního tajemství. Vláda prosadí integraci všech zveřejňovaných a veřejně přístupných informací ve veřejné správě na jedno centrální místo, např. portál veřejné správy.
• Bude dokončen převod kompetencí z centrální úrovně na územně samosprávné celky, sjednocení správních oblastí s územně samosprávnými celky a územní reforma ve zbývajících agendách doposud vykonávaných ústředními správními úřady. Vláda uskuteční nezávislé procesní a organizační audity nejvýznamnějších agend státní správy s cílem je zjednodušit a zprůhlednit. Prostřednictvím zákona o veřejné službě (státní službě) bude určena hranice mezi politicky obsazenými a úřednickými místy ve státní správě a samosprávě a zajištěno odpolitizování, profesionalizace a stabilizace veřejné správy.
• Vláda prosadí schválení zákona o některých opatřeních v soustavě ústředních orgánů státní správy souvisejících se zrušením Ministerstva informatiky ČR i novelizaci autorského zákona. Zpřísní pravidla pro zakládání dceřiných firem podniků většinově vlastněných státem či samosprávou tak, aby privatizace státního nebo samosprávního majetku mohla proběhnout jen se souhlasem obce, kraje nebo státu.
• Bude zvýšena vymahatelnost náprav závěrů NKÚ a rozšíření kompetencí ÚOHS ve věcech výběrových řízení ve veřejném sektoru s cílem zajistit jejich účinnější kontrolu. Vláda upraví právní prostředí tak, aby zastupitelé nominovaní do orgánů s majetkovou účastí obce, kraje a státu byli povinni informovat o výši odměn a požitků získaných v souvislosti se svým členstvím v těchto orgánech.
• Vláda vytvoří univerzální místo (CZECH POINT) pro fyzické a právnické osoby, kde bude možné z jednoho místa činit veškerá podání vůči orgánům veřejné správy, získávat veškeré ověřené údaje vedené v dostupných centrálních registrech a evidencích a získávat informace o průběhu všech řízení, která jsou s danou osobou či o jejích právech a povinnostech orgány veřejné moci vedena.
• Bude předložen zákon o elektronické komunikaci ve veřejné správě, který zrovnoprávní formu listinnou s formou elektronickou, umožní bezpečnou komunikaci jak mezi občany a úřady, tak mezi úřady samotnými a povede k elektronizaci procesů ve veřejné správě včetně vedení elektronických spisů. Bude realizována koncepce zajištění jednotné komunikační infrastruktury veřejné správy, založené na závazné účasti všech orgánů vykonávajících pravomoci státu.
Reformy v justici
• Vláda zavede opatření, která povedou k rychlejšímu a kvalitnějšímu rozhodování soudů, zejména zjednodušením procesních předpisů, změnou zákona o soudech a soudcích (posílení kárné odpovědnosti, kariérní řád), personálním auditem justice a stanovením pořádkových lhůt pro rozhodování soudů.
• Hlavním cílem změn v oblasti justice je odbřemenit soudce a docílit stavu, že rozsudek před soudem první instance bude vydán zpravidla do šesti měsíců a odvolací řízení nepotrvá zpravidla déle než 4 měsíce, to vše při nezvýšeném počtu soudců oproti současnému stavu (tj. cca. 3000). K tomu napomohou zejména:
- projekt elektronické justice (e-justice),
- zjednodušení procesních předpisů – zvláště občanského soudního řádu,
- změny v personální struktuře justice,
- další již zahájené dílčí změny, které bude třeba v blízké době dokončit.
• Ke zvýšení výkonnosti justice výrazně napomůže elektronizace – projekt e-justice, v němž vláda bude pokračovat. Do roku 2010 se zavede elektronický platební rozkaz, který zrychlí a zlevní řešení zejména typizovaných a jednoduchých sporů o zaplacení peněžitých částek, plně elektronizovaný insolventní rejstřík, tzv. elektronického spisu, jenž zejména v trestním řízení urychlí a zjednoduší pohyb informací mezi jednotlivými justičními orgány. Umožní také zavést plně elektronickou komunikaci mezi soudem a účastníky a plnohodnotné elektronické úřední desky soudů, na nichž budou automaticky zveřejňovány všechny informace důležité pro účastníky řízení.
• Za jednu z cest k zrychlení občanského soudního řízení vláda považuje středně rozsáhlou novelu občanského soudního řádu s účinnosti od roku 2008. V rámci této novely dojde k zavedení povinné doručovací adresy a ke zmírnění některých příliš formálních procesních pravidel. V některých případech bude vhodné omezit rozsah odůvodnění rozsudků soudů a zapojit do jejich vyhotovování v jednodušších případech vyšší soudní úředníky.
• Vláda navrhne novelu zákona o vyšších soudních úřednících, která posílí jejich kompetence a přesune na ně další administrativní činnosti. Tentýž proces již probíhá a bude rozvíjen i na státních zastupitelstvích.
• Vláda předloží novelu zákona o soudech a soudcích, podle které v kárných senátech zasednou i odborníci z mimojustiční sféry. Dále je třeba zvážit zavedení odpovědnosti za kárné provinění spočívající v zásadním odborném excesu při rozhodovací činnosti či za dlouhodobě zjevně neprofesionální rozhodovací činnost. Anonymizovaná kárná rozhodnutí vrchních soudů budou od první poloviny roku 2007 zveřejňována na internetu.
• Vláda bude intenzivně pracovat na nových civilních a trestních kodexech; považuje je za „kotvy“ právního řádu. Korigované znění návrhu nového trestního zákona, vycházející z původního návrhu odmítnutého v roce 2006 Poslaneckou sněmovnou, by mělo být připraveno v létě 2007 k zahájení legislativního procesu. Vláda připraví také nový trestní řád. K zahájení legislativního procesu budou na podzim 2007 připraveny i návrhy nového občanského a obchodního zákoníku.
• Vláda hodlá prosazovat moderní trestní politiku založenou na kombinaci prevence, represe a výchovy. Bude posilovat alternativní metody trestání, například elektronicky kontrolované domácí vězení, a posílí roli podmíněného odsouzení s dohledem, jakož i význam peněžitých trestů. Zvýší efektivitu probační a mediační služby jejím zapojením do projektů podporovaných z prostředků Evropské unie.
• Podle závěrů odborné diskuse nad schváleným insolvenčním zákonem vláda případně připraví jeho novelu, která opraví zjištěné dílčí nedostatky. Dále dojde ke zprovoznění insolvenčního rejstříku a budou probíhat intenzivní školení v používání nového zákona pro konkursní soudce a správce konkursních podstat. Vláda též zahájí informační kampaň s cílem upozornit podnikatelskou sféru i širší veřejnost na důležité prvky nového zákona. Vláda předloží novelu exekučního řádu, která zásadně posílí dohled ministerstva spravedlnosti nad soudními exekutory a zvýší tak požadavky na profesionalitu jejich činnosti.
Zdroj:www.vlada.cz
© EPRAVO.CZ – Sbírka zákonů, judikatura, právo | www.epravo.cz