Reklamace
Před třemi měsíci jsem zakoupil nové vycházkové boty. Nyní jsem boty reklamoval z důvodu prasklé podrážky. Reklamace mi byla uznána, boty jsem vrátil a obdržel zcela nový pár. Zajímalo by mne, jak je to s délkou záruky na tento nový pár – mám na boty znovu dvouletou záruku nebo je záruka zkrácena o tři měsíce, po které jsem nosil boty předchozí?
Odpověď na uvedený dotaz poskytuje ustanovení § 627 odst. 2 občanského zákoníku (zákona č. 40/1964 Sb. ). Dle tohoto ustanovení dojde-li k výměně zakoupené věci za věc novou, začne běžet záruční doba znovu od převzetí nové věci. Totéž platí, dojde-li k výměně součástky, na kterou byla poskytnuta záruka.
Z uvedeného ustanovení tak vyplývá, že záruka na vyměněnou obuv začíná běžet nově, tedy opět od začátku. V dotazovaném případě bude proto záruční doba na vyměněnou obuv činit znovu minimálně 24 měsíců. Není zde důležité, kolik času uběhlo mezi zakoupením původního páru bot a jeho záruční výměnou za pár nový. O tuto dobu totiž nelze novou záruční dobu zkrátit.
Jiná situace ovšem nastane, pokud by prodávající opravil reklamovanou vadu na zakoupené věci výměnou pouze její vadné části (tedy v tomto případě nikoliv výměnou zakoupené obuvi za nový pár, ale pouhou výměnou prasklé podrážky). V takovém případě by začala od převzetí obuvi z opravy běžet nová záruční doba pouze na vyměněnou podrážku. Došlo by tak k rozdělení záruční doby na dvě – na vyměněnou podrážku by začala běžet nová záruční doba, ovšem na „zbytek“ boty by i nadále běžela záruční doba původní. Tato původní záruční doba se, zjednodušeně řečeno, pouze prodlužuje o dobu, po kterou trvalo prodávajícímu vyřízení reklamace.
© EPRAVO.CZ – Sbírka zákonů, judikatura, právo | www.epravo.cz