Se stížnostmi na evropské instituce se podnikatelé mohou obracet na evropského ombudsmana
Prezident Hospodářské komory České republiky Petr Kužel přijal evropského ombudsmana Nikiforose Diamandourose. Evropský ombudsman tak navázal na svá jednání s novým českým premiérem Janem Fischerem a ministryní spravedlnosti Danielou Kovářovou a setkáním s prezidentem Kuželem završil svou návštěvu na pozvání českého ombudsmana Otakara Motejla. Náplní setkání byla diskuze na téma kompetencí evropského ombudsmana ve vztahu k podnikatelům, možný okruh stížností podávaných k evropskému ombudsmanovi a spolupráce českých podnikatelských reprezentací a evropského ombudsmana.
S prezidentem HK ČR Petrem Kuželem projednal evropský ombudsman specifické problémy, se kterými se na jeho úřad obracejí čeští podnikatelé. Nejčastěji přicházejí od podnikatelů stížnosti na opožděné platby ze strany institucí EU, smluvní spory či nesrovnalosti v zadávacích řízeních. Podle údajů kanceláře evropského ombudsmana počet stížností ze strany malých a středních podniků v poslední době narůstá, na druhou stranu ovšem 90 % stížností přicházejících z České republiky nespadá do mandátu evropského ombudsmana. Obě strany se proto při jednání dohodly na společném postupu při zlepšování informovanosti českých občanů a podnikatelů v uvedené problematice.
„Chceme zlepšit povědomí mezi podnikateli o pomoci, kterou jim úřad evropského ombudsmana může v případě potřeby nabídnout. Dohodli jsme se, že hospodářská komora bude informovat podnikatele o kompetencích evropského ombudsmana a v relevantních případech je směřovat na jeho webové stránky a úřad,“ uvedl po jednání prezident Hospodářské komory České republiky Petr Kužel.
„Mnoho českých podnikatelů má stále obavy při vyslovení jména Evropské unie. Jsem proto rád, že jim můžeme ukázat, že kromě hospodářské komory je tu někdo další, kdo se o ně chce a může postarat i za hranicemi naší země,“ dodal Petr Kužel.
Nikiforos Diamandouros ve své funkci navštívil Českou republiku již podruhé, tentokráte v rámci série návštěv všech 27 členských států Evropské unie. Cílem jeho návštěvy bylo informovat občany naší země o možnosti obrátit se na jeho úřad v případě, že došlo k porušení jejich práv ze strany instituce EU.
„Evropský ombudsman slouží osobám fyzickým i právnickým – nejen nevládní organizacím, ale i firmám různých velikostí, komorám a ostatním organizacím souvisejícím s podnikáním. Pokud se jakákoli fyzická osoba s pobytem na území EU či právnická osoba se sídlem registrovaným na území EU cítí poškozena na svých právech ze strany instituce EU, může se obrátit na mě a žádat nápravu,“ vysvětlil evropský ombudsman Nikiforos Diamandouros. „Ombudsman je totiž jako lékař – nechcete k němu jít, ale potřebujete vědět a mít jistotu, že tu pro vás je, budete-li ho potřebovat,“ dodal Diamandouros.
* * * * *
Informace o evropském ombudsmanovi
Evropský veřejný ochránce práv (evropský ombudsman) vyšetřuje stížnosti o nesprávných úředních postupech institucí a orgánů Evropské unie.
Veřejný ochránce práv je zcela nezávislý a nestranný. Současným veřejným ochráncem práv je pan P. Nikiforos Diamandouros, který se funkce ujal dne 1. dubna 2003. Parlament zvolil prvního evropského veřejného ochránce práv v roce 1995.
Stížnost evropskému veřejnému ochránci práv může podat občan členského státu Evropské unie nebo člověk mající v členském státu bydliště, rovněž také podniky, sdružení a jiné orgány se sídlem v EU.
Jaké případy řeší evropský ombudsman
Evropský veřejný ochránce práv šetří případy nesprávného úředního postupu (špatná nebo nedostatečná správa) ze strany institucí a orgánů Evropské unie.
O nesprávný úřední postup se jedná, když určitý orgán nejedná v souladu s právem, nerespektuje zásady dobré správy nebo porušuje lidská práva. Jde například o:
- administrativní nesrovnalosti
- nepoctivost
- diskriminaci
- zneužití pravomoci
- nezodpovězení podání
- odmítnutí poskytnout informace
- zbytečné průtahy
Jaké problémy evropský ombudsman řešit nemůže
Veřejný ochránce práv nemůže provádět šetření:
- v souvislosti se stížnostmi na státní, regionální nebo místní orgány v členských státech, a to ani pokud se stížnosti týkají záležitostí EU. Příklady těchto orgánů jsou ministerstva, ostatní orgány státní správy a orgány územní samosprávy (tyto stížnosti v naší zemi spadají do kompetence českého ombudsmana Otakara Motejla);
- činnosti národních soudů či veřejných ochránců práv. Evropský veřejný ochránce práv není odvolacím orgánem proti rozhodnutím těchto subjektů;
- stížností na podniky nebo soukromé osoby.
Co může ombudsman pro vyřešení záležitosti udělat
Veřejný ochránce práv může informovat dotčený orgán o podané stížnosti s tím, aby problém vyřešil. Pokud není možné případ uspokojivě vyřešit v průběhu šetření, snaží se veřejný ochránce práv, je-li to možné, najít smírné řešení, které odstraní pochybení a uspokojí stěžovatele. Pokud pokus o smírné řešení selže, může veřejný ochránce práv navrhnout opatření k nápravě. Pokud orgán navrhovaná opatření nepřijme, může předložit zvláštní zprávu Evropskému parlamentu.
Podrobné a aktuální informace o činnosti veřejného ochránce práv jsou k dispozici na webové stránce evropského ombudsmana www.ombudsman.europa.eu. Uvedené stránky mají 23 jazykových mutací včetně české. Nabízejí mimo jiné i interaktivního průvodce, který návštěvníka navede, jakým způsobem může stížnost k evropskému ombudsmanovi podat.
Zdroj: HK ČR
© EPRAVO.CZ – Sbírka zákonů, judikatura, právo | www.epravo.cz