Segway v optice zákona o provozu na pozemních komunikacích
Horké letní dny s sebou přinášejí mimo jiné zvýšený provoz tzv. segway. Jako chodec jsem si nemohl nevšimnout, že se pohybují po chodnících a v pěších zónách, což mě pochopitelně překvapilo. Domníval jsem se totiž, že se jedná o motorová vozidla a proto na chodníky nepatří. Jak tedy jejich provoz upravuje zákon?
Pro zodpovězení otázky, zda se smí segway pohybovat po chodnících je nutné podívat se do zákona o provozu na pozemních komunikacích (dále jen ZPPK). Tento zákon totiž odpověď implicitně upravuje. Konkrétně v § 53 odst. 1 a 2 ZPPK. Zde se stanoví, že: Chodec musí užívat především chodníku nebo stezky pro chodce a dále: Jiní účastníci provozu na pozemních komunikacích než chodci nesmějí chodníku nebo stezky pro chodce užívat, pokud není v tomto zákoně stanoveno jinak. Kdo je chodcem pak stanoví § 2 písm. j) ZPPK, který sice neposkytuje úplnou definici, což je však zřejmě dáno především tím, že zákonodárci se zdálo zbytečné definovat takové samozřejmosti, že chodec je osoba, která se pohybuje pomocí chůze. Je tedy zřejmé, že segway není chodcem, ale jiným účastníkem provozu na pozemních komunikacích, konkrétně motorovým vozidlem (§ 2 písm. g) ZPPK - motorové vozidlo je nekolejové vozidlo poháněné vlastní pohonnou jednotkou a trolejbus. Segway je poháněn elektromotorem). Ačkoliv tedy ZPPK pojem segway výslovně nezmiňuje, odpověď na výše uvedenou otázku poskytuje. Lze konstatovat, že s ohledem na § 39 odst. 4 ZPPK (Do pěší zóny je povolen vjezd jen vozidlům vyznačeným ve spodní části dopravní značky podle odstavce 2) je záležitostí obce s rozšířenou působností, zda vjezd segway do pěší zóny povolí (§ 77 odst. 1 písm. c) ZPPK). Vyhláška č. 30/2001 Sb. o pravidlech provozu na pozemních komunikacích žádnou speciální značku pro segway neupravuje, nelze však vyloučit její úpravu pro futuro tak, aby bylo možné umožnit vjezd segway do pěší zóny za současného zamezení vjezdu jiných motorových vozidel. Tato úprava by si však zřejmě vyžádala i novelu ZPPK, konkrétně § 2 písm. g) ZPPK, kde by byl propříště segway výslovně uveden. S ohledem na výše uvedenou právní úpravu proto zastávám názor, že segway na chodník nepatří.
Narazil jsem ovšem na opačný názor zastávaný Ministerstvem dopravy ČR, podle kterého je segway chodcem. Tento názor si můžete přečíst >>> zde. Jedná se o názor oddělení správního řízení a právních předpisů, který bohužel není nijak odůvodněn. Jako zajímavost z předmětného názoru uvádím následující: Je však nezbytné uvést, že uvedené platí jen v případě, kdy je zařízeni Segway užíváno v módu chůze. Při užití v jiných režimech, dovolujících vyvinout výrazně vyšší rychlost, než je rychlost chůze, není možné zařízení Segway považovat ve smyslu výše uvedeného za chodce. Protože segway může dosáhnout rychlosti až 20 km/h, přičemž z osobní zkušenosti vím, že často vyvine výrazně vyšší rychlost, než je rychlost chůze, zajímalo by mě, za co jej v těchto případech považovat. Odpověď na tuto otázku však uvedený názor nedává. Tento názor jsem navíc nenalezl na oficiálních webových stránkách Ministerstva dopravy ČR.
Z uvedených důvodů jsem proto přesvědčen, že segway je motorovým vozidlem a jeho řidiči jsou proto povinni dodržovat všechny povinnosti uložené jim ZPPK.
Mgr. Milan Zeman
© EPRAVO.CZ – Sbírka zákonů, judikatura, právo | www.epravo.cz