Spotřebitelská loterie
Každý prodejce má zájem na tom, aby svého zboží prodal co nejvíce. Je tedy samozřejmé, že vyvíjí snahu a využívá nejrůznějších prostředků (například nejrůznějších druhů reklamy) k tomu, aby zvýšil poptávku po svém zboží. Za jeden z nástrojů ke zvýšení prodeje zboží můžeme považovat i spotřebitelské loterie, jejichž cílem není dosáhnout zisku z vkladů, jež jsou do této loterie vloženy, ale právě zvýšení prodejnosti zboží.
Každý prodejce má zájem na tom, aby svého zboží prodal co nejvíce. Je tedy samozřejmé, že vyvíjí snahu a využívá nejrůznějších prostředků (například nejrůznějších druhů reklamy) k tomu, aby zvýšil poptávku po svém zboží. Za jeden z nástrojů ke zvýšení prodeje zboží můžeme považovat i spotřebitelské loterie, jejichž cílem není dosáhnout zisku z vkladů, jež jsou do této loterie vloženy, ale právě zvýšení prodejnosti zboží.
Právní úpravu spotřebitelské loterie nalezneme v ustanovení § 1 odst. 4 zákona o loteriích a jiných podobných hrách, kde jsou podrobně vymezeny její jevové znaky. Za spotřebitelské loterie se považují soutěže, ankety a jiné akce o ceny, při nichž se provozovatel zavazuje vyplatit účastníkům určeným slosováním nebo jiným náhodným výběrem peněžní ceny, vkladní knížky, cenné papíry, pojištění apod. a nemovitosti, a při kterých je podmínkou účasti zakoupení určitého zboží, služby nebo jiného produktu a doložení tohoto nákupu provozovateli nebo uzavření smluvního vztahu s poskytovatelem zboží, služby nebo jiného produktu nebo účast na propagační či reklamní akci poskytovatele anebo provozovatele, a to i nepřímo prostřednictvím jiné osoby. Jak z dikce zákona vyplývá, podmínkou účasti ve spotřebitelské loterii je nákup určitého druhu zboží či služeb nebo účast na reklamní akci, přičemž o výhře rozhoduje náhodný výběr.
Za spotřebitelskou loterii se považují také soutěže, ankety a jiné akce o ceny, při nichž se provozovatel za výše uvedených podmínek zavazuje poskytnout účastníkům nepeněžité plnění, služby nebo ceny ve zboží a produktech apod., jestliže souhrn všech nepeněžitých výher za všechny provozovatelem provozované hry v peněžním vyjádření přesáhne za jeden kalendářní rok částku 200.000 Kč a hodnota jednotlivé výhry přesáhne částku 20.000 Kč.
Provozování spotřebitelských loterií je zakázáno.
Zákon o loteriích a jiných podobných hrách dále uvádí, že soutěže, ankety a jiné akce o ceny, jež jsou výše vymezeny, provozované jedním provozovatelem, ve kterých souhrn nepeněžitých výher za jeden kalendářní rok nepřesáhne částku 200 000 Kč a hodnota jednotlivé výhry nepřesáhne částku 20 000 Kč, podléhají oznamovací povinnosti místně příslušnému finančnímu úřadu, čímž vlastně zakotvuje podmínky, za kterých je možno spotřebitelskou loterii pořádat.
Spotřebitelskou loterii je tak možno pořádat, pokud jsou splněny podmínky týkající se cen v těchto loteriích, celkové i jednotlivé výše výher a oznámení finančnímu úřadu. Konkrétně musí být při pořádání spotřebitelské loterie splněno, že cenou může být pouze nepeněžité plnění, služby nebo ceny ve zboží a produktech atd.(peníze, vkladní knížky, cenné papíry, pojištění a nemovitost cenou být nesmějí), přičemž hodnota jednotlivé výhry nesmí přesáhnout částku 20.000 Kč a souhrn všech nepeněžitých výher za všechna provozovatelem provozované hry nesmí přesáhnout částku 200.000 Kč za jeden kalendářní rok. Další podmínkou je oznámení o tom, že se pořádá spotřebitelská loterie příslušnému finančnímu úřadu.
© EPRAVO.CZ – Sbírka zákonů, judikatura, právo | www.epravo.cz