Správní právo – aktuální otázka ohledně vydávání potvrzení podle § 14 zákona o obcích
Jednou ze stále žijících otázek v rámci života našich územních samospráv, tedy především českých a moravských obcí je důležitá otázka, zda patří činnosti při vydávání potvrzení podle ustanovení § 14 zákona o obcích do samostatné nebo přenesené působnosti obce?
Nejprve si připomeňme, že dle zmíněného ustanovení § 14 odst. 1 zákona o obcích platí, každá česká, slezská nebo moravská obec (tedy jak jedničková, dvojková či trojková) je povinna vydávat potvrzení a vyhotovovat zprávy pro potřeby právnických a fyzických osob, stanoví-li tak právní předpis. Nadto podle ustanovení § 14 odst. 2 zákona o obcích obec musí vydávat potvrzení potřebná pro uplatnění práva v cizině i v případě, že právní předpis takovou povinnost neukládá, ale požadované údaje jsou jí známy.
In medias res – k vlastní hlavní výzkumné otázce, zda vydávání těchto potvrzení (zpráv) náleží do samostatné či přenesené působnosti obce, přikláníme se – podobně jako například Odbor dozoru a kontroly MVČR nebo SMO ČR – k závěru, že se bude jednat ve valné většině o tzv. působnost přenesenou (tedy přenesený výkon státní správy ze státu na obce). Nutno mít zde za to, že aby obec potvrzení (zprávu) vydala, musí ji k tomu zmocnit právní předpis, navíc v souladu se zásadou legality a předvídatelnosti veřejného práva musí mít právní sílu a formu zákona (popř. ústavního zákona), nestačí zde pouze a jen podzákonný právní předpis.
Obec (město) tak v dané vystupuje v postavení orgánu vykonávajícího veřejnou moc. V teorii též označovaný jako tzv. veřejnomocenský orgán. A conto konkrétních náležitostí tohoto potvrzení (ve smyslu listiny) nutno uvést, že takový dokument musí respektovat požadavky upravené pro písemnosti tohoto druhu v ustanovení § 111 zákona o obcích: listina je označena hlavičkou „Obecní úřad“ (nikoliv „obec/město XY“), a používá se zde úřední razítko s tzv. malým státním znakem.
Dokumenty (potvrzení) bez zmíněného úředního razítka by nebylo možné pokládat za listiny ve smyslu ustanovení § 14 zákona o obcích.
Avšak může se vyskytnout mimořádná situace (život je prostě pestrý), kdy z daného právního předpisu není zřejmé, zda konkrétní agenda má být vykonávána v samostatné či v přenesené působnosti obce. Takové vzácné sporné případy jasně řeší ustanovení § 8 zákona o obcích. Kde se závazně stanoví, pokud zvláštní zákon upravuje působnost obcí a nestanoví, že jde o přenesenou působnost obce, platí, že jde ex lege vždy o samostatnou působnost.
Z výše napsaného jednoznačně plyne fakt, že v takovýchto hraničních případech by bylo potvrzení vydáváno v samostatné působnosti obce. Čehož je dále důsledkem, že na rozdíl od výše citovaného potvrzení vydávaného v přenesené působnosti by pak potvrzení v samostatné působnosti muselo být vyhotoveno na listině označené hlavičkou „Obec XY“ a namísto úředního razítka s malým státním znakem by písemnost musela být jednoznačně označena razítkem obce ve smyslu ustanovení § 111 odst. 5 zákona o obcích.
JUDr. Petr Kolman, Ph.D.,
právní pedagog
© EPRAVO.CZ – Sbírka zákonů, judikatura, právo | www.epravo.cz