Správní právo - Měření rychlosti městskou policií
Následující článek se bude zabírat otázkou, zda nyní může městská (obecní) policie měřit rychlost vozidel v obci, pokud ano, tak za jakých právních podmínek? Na úvod připomeňme, že obecní policie je, jak již název napovídá, orgánem obce. Jejím nejdůležitějším úkolem je zabezpečování místních záležitostí veřejného pořádku v rámci působnosti obce.
Diferencujeme obecní policie, které jsou zřizovány obcemi, a městské policie, které jsou zřizovány městysy a městy. Z právního hlediska ovšem není mezi obecní a městskou policií pražádný rozdíl.
Otázka možnosti měření rychlosti vozidel na pozemních komunikacích je takřka evergreenem českého správního práva. V minulosti bylo několik snah toto oprávnění městským (resp. obecním) policiím v České republice odejmout, což často mate neprávnickou veřejnost. Avšak i dnes existuje zmíněná kontrolní možnost ze strany městské policie.
Za zmínku stojí zejména ustanovení § 79 a) zákona číslo 361/2000 Sb. , o provozu na pozemních komunikacích a o změnách některých zákonů. Zde se jasně vymezuje: Za účelem zvýšení bezpečnosti provozu na pozemních komunikacích je policie a obecní policie oprávněna měřit rychlost vozidel. Obecní policie tuto činnost vykonává výhradně (!) na místech určených policií, přitom postupuje v součinnosti s policií.
Zde musíme v souladu s doktrínou i judikaturou zdůraznit, že měření rychlosti musí být vždy činěno ze strany obecní policie s cílem zvýšení bezpečnosti provozu na pozemních komunikacích, nikoliv tedy například za účelem zlepšení finanční situace obce (města).
Pozor, tento zákonný požadavek je oprávněně kladen nejen na městské policie ale i na Policii ČR. Taktéž je vhodné doplnit, že měření rychlosti na pozemních komunikacích by rozhodně nemělo být na úkor plnohodnotného zabezpečování veřejného pořádku v obci.[1]
Jak bylo naznačeno, nikdy městská policie nemůže přistoupit k měření rychlosti v obci bez kooperace s Policií ČR. Skutečnost, že městská (obecní) policie zmíněnou činnost vykonává výlučně na místech určených policií, ovšem neznamená, že je nutná přítomnost „státního“ policisty. Povinná kooperace s Policií ĆR má mimo jiné za účel zamezení duplicitního měření rychlosti vozidel městskou policií a Policií ČR. Citovaná součinnost obou policií má taktéž za cíl posilovat akcent na zvýšení bezpečnosti provozu na pozemních komunikacích.
Musí být měření rychlosti vozidel avizováno informačními cedulemi oznamujícími počátek a konec zóny měření rychlosti?
In medias res: Dnes nikoliv. Legální závazek označit úsek měření rychlosti přenosnými dopravními značkami s vyobrazením kamery snímající rychlost a nápisem "MĚŘENÍ RYCHLOSTI" (počátek úseku) a "KONEC MĚŘENÍ RYCHLOSTI" (konec úseku) stanovila obecní policii novela zákona č. 361/2000 Sb. , o provozu na pozemních komunikacích v roce 2009, jež tehdy vpravila do zákona zmíněné ustanovení[2], přičemž další novela tohoto zákona s účinností od 1. srpna 2011 tuto povinnost jednoznačně zrušila. Aktuálně tedy takovou informační povinnost městská policie nemá. Je samozřejmě legitimní otázkou, zda by se toto preventivně-informační ustanovení do zákona o provozu na pozemních komunikacích nemělo vrátit. Nicméně to je již námět na jiný článek.
VŠ pedagog, právník a publicista
[1] Lidověji řečeno – je nesprávné pakliže obecní policie vrhne většinu svých sil do sektoru „měření rychlosti v obci“ a zanedbává své základní povinnosti plynoucí z dohlížení nad veřejným pořádkem v obci.
© EPRAVO.CZ – Sbírka zákonů, judikatura, právo | www.epravo.cz