Správní právo pod mikroskopem - tajemník obecního úřadu
Na úvod připomeňme, že tajemník obecního úřadu je, ze zákona zaměstnancem obce, nikoliv komunálním politikem. I když satiricky řečeno: leckdy si s tím někteří tajemníci „pohrávají“.
Dle ustanovení § 109 odst.1 zákona o obcích ((obecní zřízení) obecní úřad tvoří starosta, místostarosta (místostarostové)[1], tajemník obecního úřadu, je-li tato funkce zřízena, a zaměstnanci obce zařazení do obecního úřadu. Pozor, v čele obecního úřadu je ze zákona v Česku starosta, nikoliv tajemník.
Tajemník je zodpovědný za plnění úkolů obecního úřadu jak v samostatné působnosti, tak v působnosti přenesené. Tajemník je ex lege podřízen starostovi obce a je mu také ze své funkce plně odpovědný. Zřízení funkce tajemníka podle zákona č. 128/2000 Sb. , o obcích je povinné v obcích s rozšířenou působností a v obcích s pověřeným obecním úřadem.
Jde tedy o tzv. „trojkové a dvojkové“ obce, jímž je svěřeno vykonávání určitých agend přenesené státní správy. Kupříkladu – evidence obyvatel nebo sociálně právní ochrana dětí a řada dalších důležitých agend ze zmíněné oblasti státní správy.
U ostatních (tedy tzv. jedničkových)[2] obcí je plně na rozhodnutí zastupitelstva obce , jestli funkci tajemníka obecního úřadu zřídí nebo nikoliv. Takže může v praxi legálně existovat jedničková obec, která má o tři sta obyvatel méně než sousední obec téhož typu a funkci tajemníka zřízenu má, a ta větší „jednička“ nikoliv.
Připomeňme, že tajemník obecního úřadu mj. zajišťuje výkon přenesené působnosti s výjimkou věcí, které jsou zákonem svěřeny radě obce nebo zvláštnímu orgánu obce, dále pak plní úkoly uložené mu zastupitelstvem obce, radou obce nebo starostou anebo stanoví dle zvláštních právních předpisů platy všem zaměstnancům obce zařazeným do obecního úřadu.
Tajemník též plní úkoly statutárního orgánu zaměstnavatele dle zvláštních právních předpisů vůči zaměstnancům obce zařazeným do obecního úřadu, a také vydává spisový řád, skartační řád a pracovní řád obecního úřadu a další vnitřní směrnice obecního úřadu, nevydává-li je rada obce.
V obcích, kde není funkce tajemníka obec. úřadu zřízena, jeho pravomoci a povinnosti zastává přímo starosta obce.
Nejen v souvislosti s blížícími se komunálními volbami se objevuje otázka, zda může řadový opoziční zastupitel obce (nebo skupina zastupitelů) zasahovat do výběru nového tajemníka obecního úřadu?
Podle ustanovení § 103 odst. 3 zákona o obcích jasně platí, že tajemníka jmenuje a odvolává starosta se souhlasem ředitele krajského úřadu.
Tajemníkovi obecního úřadu starosta v souladu se zvláštními právními předpisy[3] také stanoví jeho plat.
Nutno též upozornit, že bez souhlasu ředitele krajského úřadu je jmenování a odvolání tajemníka obecního úřadu zcela neplatné.
Jak jsme si ukázali, opoziční ani koaliční zastupitelé do výběru a jmenování tajemníka nemohou legálně nijak zasahovat. Samozřejmě něco jiného je neformální mimoprávní působení, ale to je námět na jiný článek. Další možností je, že zastupitelé nespokojení s jmenováním, ale i třeba naopak odvoláním tajemníka mohou sami následně odvolat starostu obce anebo mu tím alespoň relevantně hrozit.
V návaznosti na blížící se volby do zastupitelstev obcí (září 2022), možno též doporučit, aby dnešní opoziční zastupitelé vyčkali, třeba po volbách obsadí mj. i post starosty obce, a výběr tajemníka bude v jejich rukou.
JUDr. Petr Kolman, Ph.D.,
VŠ pedagog, člen rozkladové komise ÚOOÚ
______________________________________________________
[1] Pokud tuto funkci v obci mají zřízenu.
[2] Kterých je v ČR zdaleka nejvíce.
[3] Těmi zde jsou Zákon č. 143/1992 Sb. , Zákon o platu a odměně za pracovní pohotovost v rozpočtových a v některých dalších organizacích a orgánech
Nařízení vlády č. 253/1992 Sb. , o platových poměrech zaměstnanců orgánů státní správy, některých dalších orgánů a obcí, ve znění pozdějších předpisů.
© EPRAVO.CZ – Sbírka zákonů, judikatura, právo | www.epravo.cz