Stanovení předpokládané hodnoty veřejné zakázky podle nového zákona
Stanovení předpokládaného hodnoty veřejné zakázky je jednou z klíčových povinností zadavatele. Na základě výše předpokládané hodnoty Zadavatel totiž určí režim veřejné zakázky, tj. zda zadávací řízení proběhne v podlimitním nebo nadlimitním režimu či proběhne výběrové řízení postupem pro veřejné zakázky malého rozsahu. Zákon č. 134/2016 Sb. , o zadávání veřejných zakázek („ZZVZ“), přinesl rozsahem podrobnější úpravu pravidel pro stanovení předpokládané hodnoty včetně některých novinek, byť k zásadním věcným posunům při stanovení předpokládané hodnoty veřejné zakázky nedochází. Zákonná úprava se nachází v § 16 a násl. ZZVZ.
Novinkou je učení okamžiku, ke kterému se předpokládaná hodnota stanovuje. Kromě stanovení k okamžiku zahájení zadávacího řízení (tak aby byla k tomuto datu aktuální) se v některých případech stanovuje také k okamžiku zadávání veřejné zakázky. Důvodová zpráva k tomu uvádí, že se jedná o případy, kdy zadavatel zadávací řízení neprovádí. tj. pokud jde o některou z výjimek z působnosti ZZVZ a vysvětluje, že „to může být praktické, pokud zadavatel aplikuje výjimku pro zadání podlimitní veřejné zakázky nebo zadává veřejnou zakázku malého rozsahu a nabídka vybraného dodavatele přesahuje stanovené limity –
ZZVZ do § 16 odst. 6 začleňuje nový dílčí způsob stanovení předpokládané hodnoty, a to i prostřednictvím tzv.
ZZVZ také zavádí zvláštní úpravu pro stanovení předpokládané hodnoty u tzv. provozních jednotek. Za ty lze považovat relativně samostatné části nebo organizační jednotky zadavatele. Typickým příkladem jsou například fakulty v rámci vysoké školy. Obecné pravidlo v § 17 uvádí, že zadavatel stanoví předpokládanou hodnotu veřejné zakázky za všechny své provozní jednotky. Druhý odstavec citovaného ustanovení nicméně začleňuje výjimku stanovující, že jde-li však o provozní jednotku s funkční samostatností při zadávání veřejných zakázek nebo některých jejich kategorií, může se předpokládaná hodnota veřejné zakázky stanovit na úrovni této jednotky. Funkční samostatnost lze vykládat v souladu s příslušnou evropskou směrnicí č. 2014/24/EU, která v bodě 20 preambule uvádí, že tento předpoklad lze považovat za splněný v případě, že samostatná provozní jednotka nezávisle vede zadávací řízení a činí rozhodnutí o nákupu, disponuje pro dotčené veřejné zakázky samostatnou rozpočtovou položkou, nezávisle uzavře danou smlouvu a financuje ji z rozpočtu, kterým disponuje. Tato možnost v podobě ulehčení stanovení předpokládané hodnoty veřejné zakázky tak najde uplatnění opět např. u fakult, u kterých bylo doposud administrativně a organizačně náročné stanovit předpokládanou hodnotu za celou vysokou školu a v případě stanovení pouze za fakultu se tyto provozní jednotky vystavovaly riziku neoprávněného dělení veřejných zakázek.
Ustanovení § 18 ZZVZ pak upravuje předpokládanou hodnotu veřejných zakázek rozděleních na části, realizovaných ať už v rámci jednoho či více samostatných zadávacích řízení. V návaznosti na ustálenou rozhodovací praxi Úřadu pro ochranu hospodářské soutěže týkající se vymezení jedné veřejné zakázky ZZVZ nově jasně stanovuje, že součet předpokládaných hodnot částí veřejné zakázky musí zahrnovat předpokládanou hodnotu všech plnění, která tvoří jeden funkční celek a jsou zadávána v časové souvislosti. Výjimku v této oblasti představuje ustanovení § 18 odst. 3, na základě kterého jednotlivá část veřejné zakázky může být zadána postupy odpovídajícími předpokládané hodnotě této části (tj. nikoliv součtu všech částí), pokud:
- i. hodnota všech takto zadávaných částí veřejné zakázky nepřesáhne 20 % souhrnné předpokládané hodnoty a
- ii. předpokládaná hodnota jednotlivé části veřejné zakázky je nižší než částka stanovená příslušným nařízením vlády (č. 172/2016 Sb. ), tj. aktuálně pro dodávky a služby 2.184.000 Kč a v případě stavebních prací 27.305.000 Kč.
Ve svých závěrečných ustanoveních ZZVZ začleňuje pravidla pro stanovení předpokládané hodnoty na dodávky, služby a stavební práce a v dalších zvláštních případech (u rámcových dohod nebo dynamického nákupního systému). Tato pravidla jsou víceméně stejná jako v případě ZVZ.
Závěrem lze tedy shrnout, že ZZVZ v převážné části obsahuje věcně stejná pravidla pro stanovení předpokládané hodnoty veřejné zakázky. Upřesnění či doplnění jsou začleněna v návaznosti na příslušnou rozhodovací praxi či na zavedení nových institutů.
Mgr. et Mgr. Hana Maláčová
CHSH Kališ & Partners s.r.o., advokátní kancelář
Týn 639/1
110 00 Praha 1 – Staré Město
Tel.: +420 221 111 711
Fax: +420 221 111 725
e-mail: office@chsh.cz
© EPRAVO.CZ – Sbírka zákonů, judikatura, právo | www.epravo.cz