TOPO
Hodnocení účinnosti právní úpravy a její smysluplnosti či naplňování "ducha zákona" patří zejména do rukou politikům. Avšak je nepochybně nutné, aby i právníci zaujímali při nalézání práva svůj názor na věc. Někdy totiž v rámci snahy o vyřešení problémů, berouce věc tak, že zákonodárce před nás postavil hotovou právní normu, zapomínáme na to, že i každá jednotlivá právní norma je součástí právního systému a nestojí osamocena a je podřízena základním principům ústavnosti České republiky. Zákon o trestní odpovědnosti právnických osob je zrovna tou normou, která si zkoumání zaslouží.
|
Smyslem normy je i umožnit trestní stíhání komplikovaných nadnárodních či velkých „anonymních“ společností, kde nelze dosáhnout na konkrétní odpovědnost jednotlivce, nebo, kde konkrétní odpovědnost jednotlivce nedostačuje ke skutečnému potrestání, tedy naplnění smyslu sankčního trestního práva. Tam, kde je potřeba potrestat právnickou osobu, která z věci má prospěch. Děje se to? Jsou skutečně naplněny tyto kurately, nedochází před tím k úmyslnému opomenutí sankčních možností podle správních předpisů? Odpověď je nasnadě. Ano, dochází k opomenutí sankčních povinností podle správních předpisů a všechny možné sankce a trestní stíhání zpravidla běží proti entitám malým, jednočlenným prázdným skořápkám, či fiktivním subjektům. Jaký smysl má jejich trestní stíhání vedle vykazování statistiky a naplňování činnosti orgánů činných v trestním řízení a posléze soudu? Pro základní poslání trestního práva, tedy najít nejtvrdší sankci, která směřuje k odškodnění poškozených v prvním místě a souběžně k nápravě pachatele, nulovou.
Je nápravou pachatele i likvidování pachatele? Řekněme, že zrušení právnické osoby, to je v podstatě takový trest smrti. Takovýchto trestů smrti bylo rozdáno přeci jenom trochu více, než absolutních trestů ve formě trestu doživotí v právu trestním klasickém. Zákon o trestní odpovědnosti právnických osob se tak stává typickou normou , která vrší problémy z podstaty své vlastní existence, aniž by to, co vlastně původně řešit měla a chtěla, řešila, nebo k tomu přispívala. Položme si otázku jako právníci. Změní se něco z hlediska trestně právní politiky státu a na běhu světa a výkonu spravedlnosti, pokud bude tato norma zrušena? Nezmění se vůbec nic.
Osobně jsem předpokládal, že trestní stíhání bude zahájeno kupříkladu vůči obrovské chemičce, která zamoří životní prostředí způsobem, kdy nebude možno dohledat konkrétního pachatele takového jednání, nebo samotné nedbalostní zavinění či úmyslné zavinění konkrétní fyzické osoby, která se dopustila excesu, bude podle trestního práva nedostatečné, společensky neúnosné, a to za současné situace, že sankce podle zákonů chránící životní prostředí, které se pohybují v řádech milionových, ne-li vyšších, budou nedostatečné. I na tuto dovozenou otázku si mohu dát negativní odpověď. S klidným srdcem mohu tedy uzavřít, jediným pozitivním výsledkem, a to ve velkých uvozovkách je, že se začali dělat complains programy, my advokáti máme práci, a podnikatelům přibyla další povinnost, která se promítne do zvýšení cen. Jistě, zvýší se i „objasněnost“, a vytvoří se další škatulka právní odbornosti. Je to opravdu to, co je „duchem zákona“ o trestní odpovědnosti právnických osob?
JUDr. Václav Vlk,
advokát, partner
MORENO VLK & ASOCIADOS
advokátní kancelář
Sokolovská 32/22
186 00 Praha 8
Tel.: +420 224 818 736
Fax: +420 224 818 736
e-mail: praha@moreno-vlk.eu
© EPRAVO.CZ – Sbírka zákonů, judikatura, právo | www.epravo.cz