Transfer Pricing: Na co si dát pozor s blížícím se koncem roku
S blížícím se koncem roku je vhodný čas věnovat pozornost transfer pricingu (TP) – problematice, která je klíčová pro mezinárodní i lokální společnosti spadající do skupin propojených podniků. Transfer pricing, tedy nastavení cen mezi spojenými osobami, je oblast, kterou daňové správy intenzivně monitorují. Aby se předešlo daňovým rizikům, je třeba zajistit, že transakce mezi propojenými stranami odpovídají pravidlům tržně obvyklých cen (arm’s length principle). V tomto článku si představíme nejdůležitější aspekty, na které by společnosti měly myslet při přípravě na blíží se konec roku.
TP Adjustment: Finální kontrola ziskovosti
Jedním z klíčových kroků souvisejícím s koncem roku je ověření, zda ziskovost jednotlivých společností ve skupině odpovídá tržně obvyklé úrovni stanovené benchmarkingovou analýzou. Pokud zjistíte, že vaše ziskovost je mimo tržně obvyklé pásmo, je vhodné provést tzv. TP adjustment – úpravu převodních cen tak, aby se zajistila shoda s principem tržního odstupu. Možnost provedení TP adjustmentu by měla být upravena smluvně, proto je vhodné provést také revizi smluvních vztahů a případně zajistit jejich úpravu ještě před koncem roku.
Vyhodnocení odchylek od plánu
V závěru roku je vhodné revidovat, zda a jak moc se liší plán daného roku a skutečnost. Klasicky by měly být revidovány zejména vnitroskupinové služby. U těchto transakcí totiž velmi často dochází ke stanovení ceny metodou nákladů a přirážky (cost plus metoda), přičemž do nákladové základy vstupují plánované náklady poskytovatele. Na základě těchto plánovaných nákladů dochází k fakturaci v průběhu roku. Na konci roku by pak mělo dojít k vyhodnocení plánu a skutečnosti a k případnému narovnání ve formě konečného vyúčtování (tzn. true-up či true-down). Při tomto kroku je také vhodné vyhodnotit, zda byly v průběhu roku čerpány všechny typy služeb či se rozsah skutečného plnění oproti plánu snížil nebo zvýšil.
Obdobná situace může nastat v případě kalkulace cen výrobků či prodávaného zboží na základě plánu. Stejně tak licenční poplatky mohou být průběžně fakturovány dle plánovaného obratu a na konci roku mají být dorovnány dle skutečně realizovaných hodnot. Úvěrové rámce bývají otevřené na období jednoho roku. A takto bychom mohli pokračovat dál a vyjmenovat v podstatě všechny typy vnitroskupinových transakcí.
Kontrola transakcí a výjimečných situací
Velmi důležité je reflektovat výjimečné situace, které mohly nastat během roku. Aktuálně se bohužel stále nabízí nejistá geopolitická situace a její dopad na podnikání. Jistě máme všichni v živé paměti nárůst cen energií a související inflaci, možná stále i mimořádnosti spojené s COVID-19. Tyto faktory mohou mít vliv na chování nezávislých obchodních partnerů a ovlivnit tak tržně obvyklé ceny. Proto by měly být v rámci skupiny propojených podniků takové situace analyzovány a pokud jsou z pohledu podnikání relevantní, tak i řádně zdokumentovány.
Dokumentace převodních cen
Tím se dostáváme k dalšímu velkému tématu, kterým je dokumentace převodních cen a její aktualizace. S blížícím se koncem roku je vhodné zrevidovat a případně aktualizovat dokumentaci převodních cen. Tato dokumentace je základním důkazním prostředkem při daňových kontrolách a měla by být připravena v souladu s legislativními požadavky. Důraz by měl být vždy kladen na funkční a rizikovou analýzu. U té je vhodné ověřit, zda stále odpovídá skutečným funkcím a rizikům jednotlivých subjektů a jejich obchodnímu modelu. Další zásadní částí jsou benchmarkingové studie. U nich je vhodné zkontrolovat, zda jsou aktualizované a zohledňují aktuální ekonomickou situaci. Například vliv inflace nebo narušení dodavatelských řetězců může významně ovlivnit tržní podmínky. Vhodné je samozřejmě také prověřit soulad dokumentace s aktuálními legislativními pravidly a jejich případnými změnami. Různé státy mají totiž specifické požadavky na TP dokumentaci a tyto požadavky se v průběhu času mohou měnit.
Příležitost k optimalizaci
Konec roku může být také příležitostí k optimalizaci převodních cen. V případě, že plánujete změnu obchodního modelu nebo reorganizaci skupiny, je vhodné se již nyní připravit a zohlednit budoucí požadavky na změnu TP nastavení a související TP dokumentaci. Správné nastavení převodních cen může pomoci řídit daňová rizika a zároveň optimalizovat daňovou zátěž.
Hrozby plynoucí z nedodržení TP pravidel
Nedostatečná pozornost věnovaná transfer pricingu může vést k výrazným daňovým doměrkům, penále a úrokům z prodlení. Rostoucímu riziku jsou vystaveny také statutární orgány. Daňové správy jsou stále více vybaveny nástroji pro analýzu TP a využívají automatizované systémy, které umožňují identifikovat nesrovnalosti. Riziko správně cílené daňové kontroly je tak vyšší než dříve. Poměrně novým rizikem jsou také možné přeshraniční kontroly, kde různé daňové správy spolupracují nejen v rámci výměny informací, ale také při provádění samotných daňových kontrol.
Závěr
Blížící se konec roku je pro společnosti ideálním momentem pro kontrolu a optimalizaci převodních cen. Správná příprava na závěr účetního období může nejen snížit rizika daňových doměrků, ale také přinést úspory a zvýšit efektivitu řízení skupiny. Transfer pricing není jen o dodržování pravidel – je to i nástroj strategického řízení.
Na nic nečekejte a využijte příležitost k nastavení převodních cen, které budou odpovídat nejen pravidlům, ale také vašim obchodním cílům.
Ing. Martin Koldinský
soudní znalec
Associate Partner
Platnéřská 2
110 00 Praha 1
Tel.: +420 236 163 111
e-mail: martin.koldinsky@roedl.com
© EPRAVO.CZ – Sbírka zákonů, judikatura, právo | www.epravo.cz