Tržní řády a jejich vydávání
V živnostenském zákoně nalezneme ustanovení § 18 účinné od roku 1997, které upravuje vydávání tržních řádů obcemi. Podle tohoto ustanovení může obec v přenesené působnosti vydat tržní řád formou obecně závazné vyhlášky. (§ 18 byl do živnostenského zákona včleněn za platnosti předchozího zákona o obcích č. 367/1990 Sb. , který byl zrušen novým zákonem o obcích č. 128/2000 Sb. Podle tohoto nového zákona je obec oprávněna při výkonu přenesené působnosti vydávat nařízení obce.)
V živnostenském zákoně nalezneme ustanovení § 18 účinné od roku 1997, které upravuje vydávání tržních řádů obcemi. Podle tohoto ustanovení může obec v přenesené působnosti vydat tržní řád formou obecně závazné vyhlášky. (§ 18 byl do živnostenského zákona včleněn za platnosti předchozího zákona o obcích č. 367/1990 Sb. , který byl zrušen novým zákonem o obcích č. 128/2000 Sb. Podle tohoto nového zákona je obec oprávněna při výkonu přenesené působnosti vydávat nařízení obce.)
Vydat tržní řád v souladu s živnostenským zákonem je oprávněním obce nikoli její povinností. Živnostenský zákon přesně stanoví, jaké obsahové náležitosti musí tržní řád vydaný obcí v rámci přenesené působnosti mít. V této souvislosti je zapotřebí zdůraznit, že tržním řádem lze upravit nabídku, prodej zboží a poskytovaní služeb pouze mimo provozovnu určenou k tomuto účelu kolaudačním rozhodnutím podle stavebního zákona. (Provozovnou se rozumí prostor, v němž je živnost provozována, přičemž se za provozovnu považuje i stánek, pojízdná prodejna a obdobné zařízení, sloužící k prodeji zboží nebo k poskytovaní služeb.) S jistými omezeními (viz níže) se tržní řád vztahuje i na prodej zboží a poskytování služeb na tržištích majících charakter stavby podle stavebního zákona.
V tržním řádu je nutné vymezit místa pro prodej a poskytování služeb, jimž jsou zejména tržnice a tržiště a jejich rozdělení například podle druhu prodávaného zboží nebo poskytované služby. Živnostenský zákon tedy přenechává na vlastní úvaze obce, aby stanovila místa pro prodej a poskytování služeb.
Dále je obec povinna v tržním řádu vymezit stanovení kapacity a přiměřené vybavenosti tržišť. Obci je tak dán prostor, aby určila počet prodejců a poskytovatelů služeb a jiné podmínky týkající se například osvětlení, pitné vody, zkušebních kabinek, zrcadel apod. Obec je též oprávněna k tomu, aby určila dobu prodeje a poskytování služeb na tržišti. Dále je obec povinna v tržním řádu vymezit pravidla pro udržování čistoty a bezpečnosti na tržišti. V rámci tohoto oprávnění tak obec může upravit otázky osobní hygieny a čistoty oděvu prodávajících a poskytovatelů služeb, úklid v prostorách tržiště, nakládání s odpadem atd. Obec v tržním řádu vymezí i pravidla, která musí dodržet provozovatel tržiště k zajištění jeho řádného provozu. Může jít například o povinnost uspořádaní prostoru tržiště s požadavkem na bezpečný pohyb osob, evidence prodejních míst, požární ochrana tržiště, jeho deratizace, vyvěšení plánku tržiště a provozního řádu a řadu dalších pravidel.
Jak bylo výše uvedeno, tržní řád se v určitém omezení vztahuje i na prodej zboží a poskytování služeb na tržištích majících charakter stavby podle stavebního zákona. Konkrétně se na něj vztahují pravidla pro udržování čistoty a bezpečnosti na tržišti a pravidla, která musí dodržet provozovatel tržiště k zajištění jeho řádného provozu.
Obec může také stanovit, že nařízení, kterým vydává tržní řád, se nevztahuje na některé druhy prodeje zboží a poskytování služeb prováděné mimo provozovnu a stanovit, že některé druhy prodeje zboží nebo poskytování služeb prováděné mimo provozovnu v obci nebo její části jsou zakázány.
© EPRAVO.CZ – Sbírka zákonů, judikatura, právo | www.epravo.cz
© EPRAVO.CZ – Sbírka zákonů, judikatura, právo | www.epravo.cz