Úhrada za rigorózní zkoušku jako nezdanitelná část základu daně
Při podávání daňového přiznání k dani z příjmů fyzických osob za loňský rok jsem se setkal se zajímavým problémem. A to, jestli je možné od základu daně odečíst úhradu za rigorózní zkoušku. Podle finanční správy to možné není. [1] Podle mého názoru by to však možné být mělo a níže vysvětlím proč.
Podle § 2 písm. b) zákona č. 179/2006 Sb. , o ověřování a uznávání výsledků dalšího vzdělávání se
Jak vyplývá z výše uvedeného, rigorózní studium nelze podřadit pod počáteční vzdělávání, jelikož se nejedná o akreditovaný studijní program na vysoké škole (k tomu viz https://aspvs.isacc.msmt.cz ). Jestliže tedy není počátečním vzděláváním, musí se jednat o další vzdělávání, podle výše uvedené definice. Podle mého názoru by tak mělo být možné odečíst úhradu za rigorózní zkoušku od základu daně, jelikož se jedná o zkoušku ověřující výsledek dalšího vzdělávání.
Finanční správa však k tomu zaujímá jiný postoj. Podle výkladu finanční správy lze podle § 15 odst. 8 ZDP odečíst od základu daně pouze úhradu za zkoušky ověřující profesní kvalifikaci. K tomu pak odkazují na internetové stránky www.narodnikvalifikace.
Domnívám se tak, že se finanční správa dopouští nepřípustného restriktivního výkladu daného ustanovení v neprospěch poplatníka. Abychom mohli souhlasit s výkladem finanční správy, muselo by dané ustanovení znít přibližně nějak takto: „Od základu daně ve zdaňovacím období lze odečíst úhradu za zkoušky ověřující profesní kvalifikaci...“. Jenže takto dané ustanovení nezní.
Závěr
Pokud ještě k výše uvedenému vezmu v potaz zásadu daňového práva In dubio mitius [2], musím konstatovat, že by finanční správa měla úhradu za rigorózní zkoušku považovat podle § 15 odst. 8 ZDP za nezdanitelnou část základu daně. Podle mého názoru se jedná o zbytečnou diskriminaci, kdy úhradu za zkoušky např. na pokladní, sekretářku, instruktora kondiční chůze, atp. je možné podřadit pod § 15 odst. 8 ZDP, ale na druhou stranu např. úhradu za advokátní zkoušky, jazykové zkoušky a právě za rigorózní zkoušku možné není. Proto se domnívám, že by finanční správa měla v tomto svůj výklad upravit. Nelze se ani obávat nějakého zneužívání daného ustanovení, pokud by finanční správa upravila svůj výklad, jelikož v § 15 odst. 8 ZDP je stanovena maximální částka, kterou lze za zdaňovací období odečíst. Bohužel si nemyslím, že by finanční správa svůj výklad jen tak upravila, cílem článku je tak spíše otevřít odbornou diskuzi k danému tématu.
JUDr. Ing. Martin Dirhan,
advokátní koncipient
---------------------------
[1] Dostupné na www, k dispozici >>> zde.
[2] K tomu např. Nález Ústavního soudu IV. ÚS 666/02, kde je uvedeno: „za situace, kdy právo umožňuje dvojí výklad, nelze pominout, že na poli veřejného práva mohou státní orgány činit pouze to, co jim zákon výslovně umožňuje; z této maximy pak plyne, že při ukládání a vymáhání daní dle zákona (čl. 11 odst. 5 Listiny), tedy při de facto odnětí části nabytého vlastnictví, jsou orgány veřejné moci povinny ve smyslu čl. 4 odst. 4 Listiny šetřit podstatu a smysl základních práv a svobod – tedy v případě pochybností postupovat mírněji (in dubio mitius).“
© EPRAVO.CZ – Sbírka zákonů, judikatura, právo | www.epravo.cz