Území obce, jejich sloučení a oddělení nové obce
Podle Ústavy ČR se Česká republika člení na obce, které jsou základními územními samosprávnými celky, a kraje, které jsou vyššími územními samosprávnými celky. Obce jsou tedy základními organizačními jednotkami systému místní správy. Mezi základní znaky každé obce patří vedle občanů obce a vlastního majetku obce také území.
Podle Ústavy ČR se Česká republika člení na obce, které jsou základními územními samosprávnými celky, a kraje, které jsou vyššími územními samosprávnými celky. Obce jsou tedy základními organizačními jednotkami systému místní správy. Mezi základní znaky každé obce patří vedle občanů obce a vlastního majetku obce také území.
V současné době lze říci, že celé území České republiky je součástí obcí. Výjimkou jsou pouze tzv. vojenské újezdy, které jsou spravovány újezdními úřady v čele s přednostou, jejichž sídla nemusí být na území újezdu, a které jsou jako vojenské orgány podřízeny Ministerstvu obrany. Z tohoto faktu tak vyplývá skutečnost, že každý případný vznik nové obce v budoucnosti je možno realizovat pouze změnou v obecním území, tedy buď cestou oddělení nebo cestou sloučení obcí.
Oddělením části obce může vzniknout nová obec, jestliže má samostatné katastrální území a sousedí nejméně se dvěma obcemi a tvoří souvislý územní celek. Zákon o obcích tedy zakazuje jednak dělení obcí s jedním katastrálním území a také vznik vnitroobecních enkláv a územních exkláv. Zákon dále přikazuje, že po oddělení musí mít obec nejméně 1.000 občanů. Stejné podmínky musí splňovat i obec po oddělení její části.
Základní podmínkou, která umožňuje oddělení části obce je schválení rozhodnutí o oddělení v místním referendu.. Souhlas v místním referendu musí vyslovit občané žijící na území té části obce, která se chce oddělit. V té části obce, která se chce oddělit, ustanoví občané obce přípravný výbor, který tvoří oprávněný občan a jeho zástupci (přípravný výbor může být pouze jeden). Počet členů přípravného výboru musí být lichý s minimálním počtem tří členů, přičemž členy mohou být pouze občané obce, kteří mají trvalý pobyt v té části obce, která se chce oddělit.
Základními úkoly přípravného výboru je navrhnout uspořádání místního referenda o oddělení části obce a podílet se na jeho přípravě o provedení, dále podílet se na přípravě návrhu na oddělení části obce a být účastníkem řízení o oddělení části obce. Jeho činnost končí buď dnem vyhlášení výsledků místního referenda (pokud občané vyslovili nesouhlas s oddělením části obce), nebo právní mocí rozhodnutí krajského úřadu o oddělení části obce.
Z uvedeného vyplývá, že o oddělení části obce rozhoduje krajský úřad na návrh obce, který podá obec na základě kladného výsledku místního referenda konaného v té části obce, která se chce oddělit. Jestliže obec takovýto návrh do 30 dnů ode dne vyhlášení výsledků místního referenda nebo jestliže v návrhu na oddělení části obce provede změny, která jsou v rozporu s rozhodnutím občanů obce, může tak učinit kterýkoliv občan obce. Pokud jsou splněny všechny zákonem vyžadované podmínky, krajský úřad svým rozhodnutím návrh obce na oddělení její části chválí. Opis pravomocného rozhodnutí zašle krajský úřad Ministerstvu vnitra, příslušnému katastrálnímu úřadu a finančnímu úřadu.
© EPRAVO.CZ – Sbírka zákonů, judikatura, právo | www.epravo.cz