Veřejné právo: Malá rozpočtová pravidla a jeden nový malý otazník
Jak mi potvrdí většina pracovníků a pracovnic městských (obecních, krajských) úřadů po celé ČR asi máloco je tak neklidné a dynamické jako český právní řád. Legislativní změna stíhá změnu.
Od 1. června 2021 došlo mj. k novelizaci ustanovení § 10a zákona č 250/2000 Sb. , o rozpočtových pravidlech územních rozpočtů. V praxi též nazývaný jako „malá rozpočtová pravidla“.
Zmíněný právní předpis upravuje především tvorbu, postavení, obsah a funkce rozpočtů územních samosprávných celků, jimiž jsou obce (města) a kraje, a stanoví pravidla hospodaření s finančními prostředky územních samosprávných celků. Upravuje mimo jiné rovněž zřizování nebo zakládání právnických osob územních samosprávných celků. Dodejme, že ustanoveními citovaného zákona se řídí taktéž hospodaření dobrovolných svazků obcí (DSO), pokud tento zákon nestanoví jinak, a dále pak i zřizování příspěvkových organizací v oblasti školství svazkem obcí.
Předmětný právní předpis také upravuje problematiku dotací a návratných finanční výpomocí ze strany obcí a krajů. Doplňme, že dotací zde rozumíme peněžní prostředky poskytnuté z rozpočtu územního samosprávného celku, městské části hlavního města Prahy, svazku obcí nebo Regionální rady regionu soudržnosti právnické nebo fyzické osobě na stanovený účel. Za tzv. návratnou finanční výpomoc tady pokládáme peněžní prostředky poskytnuté bezúročně (!) z rozpočtu územního samosprávného celku, městské části hlavního města Prahy, svazku obcí nebo Regionální rady regionu soudržnosti právnické nebo fyzické osobě na stanovený účel, které je jejich příjemce povinen vrátit do rozpočtu poskytovatele ve stanovené lhůtě.[1]
Řešený problém z oblasti malých rozpočtových pravidel
Nedávno se na mne obrátil s aktuálním dotazem z této oblasti místostarosta jedné moravské obce. Zeptal se: Musí být tzv. úplný výpis z Evidence skutečných majitelů, podepsaný kvalifikovaným certifikátem soudu, dodán žadatelem výhradně elektronicky anebo jej žadatel o dotaci může dodat i ve fyzické podobě, jak jsou (resp. byli) žadatelé de facto zvyklí do předmětné novelizace zákona č. 250/2000 Sb. ?
In medias res: Dle účinné právní úpravy je nutné zmíněný úplný výpis z Evidence skutečných majitelů, podepsaný kvalifikovaným certifikátem soudu, dodávat elektronicky. Pakliže jej dotační žadatel dodá ve fyzické podobě, musí provést jeho autorizovanou konverzi. Tato autorizovaná přeměna je dostupná pomocí služby CzechPointu. Jestliže autorizovaná konverze není řádně a včas provedena, tak zde nedojde k naplnění požadavků rozpočtového zákona. [2]
V souladu s ustanovením § 37 odst. 3 správního řádu by obec (město, městská část,kraj) měla žadatele vyzvat, tak jako u jiných chybějících náležitostí žádosti, aby ji v přiměřené lhůtě doplnil. V našem případě tedy o citovaný úplný výpis z Evidence skutečných majitelů, podepsaný kvalifikovaným certifikátem soudu, přímo elektronicky anebo provést autorizovanou konverzi, jak bylo popsáno výše.
Určitě by bylo užitečné, aby obce (i další poskytovatelé dotací či návratných finančních výpomocí) na tuto novou povinnost žadatele preventivně upozornili.[3] Nechci malovat pověstného čerta na zeď radnic, ale možno presumovat, že se zde asi vyskytnou zbytečné problémy a nedorozumění spojené s faktem, že zde došlo ke změně právní úpravy.
Komplexnější otázku - zda byla novelizace zákona č 250/2000 Sb. , o rozpočtových pravidlech územních rozpočtů, a to nejen v tomto bodu, nyní[4] opravdu nutná, necháme zase na jiný text.
JUDr. Petr Kolman, Ph.D.,
VŠ pedagog, právník a publicista
© EPRAVO.CZ – Sbírka zákonů, judikatura, právo | www.epravo.cz