Veřejné zakázky v roce 2006 nově?
V současné době je v Poslanecké sněmovně připraven k projednání ve druhém čtení návrh nového zákona o veřejných zakázkách. Jaké jsou důvody pro přijetí nového zákona, když stávající zákon o veřejných zakázkách je účinný teprve od 1. května 2004?
Tyto a podobné otázky si může klást kterýkoli zadavatel, který v rámci své obchodní činnosti musí postupovat v souladu s tímto zákonem a zadávat veřejné zakázky některým z upravených způsobů či fyzické nebo právnické osoby, které se účastní zadávacích řízení jako dodavatelé.
Stávající zákon o veřejných zakázkách byl přijímán mimo jiné i pod velkým časovým tlakem, a přestože byl v minulosti již několikrát novelizován, nebyly odstraněny veškeré problematické oblasti, které se následně ne vždy podařilo překlenout výkladem.
V souvislosti s přijetím nových předpisů upravujících oblast zadávání veřejných zakázek v Evropské unii, konkrétně směrnic č. 2004/17/ES a č. 2004/ES/18, vznikla České republice povinnost transponovat tyto směrnice do českého právního řádu, a to nejpozději do 31. ledna 2006. Výsledkem této povinnosti je připravený a zcela nový návrh zákona o veřejných zakázkách, který je v současné době projednáván Parlamentem České republiky. Nový zákon o veřejných zakázkách by měl, v případě jeho schválení Parlamentem České republiky, nabýt účinnosti dne 1. ledna 2006.
Nová právní úprava by měla mimo jiné obsahovat nové vymezení zadavatele (včetně zavedení nových institutů sdružení zadavatelů a centrálního zadavatele) a rozšířit možné způsoby zadávacího řízení.
Novým způsobem zadávacího řízení by měl být soutěžní dialog použitelný v případech se zvláště složitým předmětem plnění veřejné zakázky, který umožní zadavateli, aby na základě jednání s jednotlivými zájemci nalezl a vymezil jedno nebo více vhodných řešení způsobilých splnit jeho požadavky. Po proběhlém jednání v soutěžním dialogu by zájemci, kteří byli vyzváni k účasti na tomto dialogu, měli být vyzváni zadavatelem k podání nabídek.
Další novinkou by měla být i možnost využití tzv. dynamického nákupního systému, který má představovat plně elektronický sytém pro pořizování běžného a obecně dostupného zboží, služeb nebo stavebních prací, jakož i zavedení institutu takzvané elektronické aukce umožňující předkládání nových snížených nabídkových cen, příp. nových hodnot nabídek.
V porovnání se stávajícím zněním zákona o veřejných zakázkách by nový zákon měl opět zavést možnost plnit určité části veřejné zakázky prostřednictvím subdodavatelů, která byla dle platného zákona o veřejných zakázkách vyloučena. Totéž bude umožněno v rámci plnění kvalifikačních předpokladů.
Výše zmíněné oblasti představují pouze stručný výčet připravovaných změn zadávacího řízení a jejich budoucí konkrétní podoba je stále předmětem schvalovacího procesu v Parlamentu České republiky a může tak být předmětem dalších úprav a změn.
Návrh nového zákona o veřejných zakázkách je dostupný na internetu, a to na stránkách Poslanecké sněmovny www.psp.cz jako sněmovní tisk 1077.
© EPRAVO.CZ – Sbírka zákonů, judikatura, právo | www.epravo.cz