Vládní návrh změny o.s.ř. v části o doručování
Na základě shora uvedených skutečností lze již nyní dovozovat, že pokud právní úprava postupu při doručování soudních písemností v občanském soudním řádu nabude účinnosti dnem 1. ledna 2003, je sporné, zda bude možné prostřednictvím držitele poštovní licence docílit nepochybného a platného doručení soudní písemnosti - je potřeba zejména zvážit, zda tato úprava fakticky neznemožňuje soudům a dalším subjektům, jejichž písemnosti podléhají o.s.ř., použít legálně od 1.1.2003 pro doručení písemnosti, jejíž doručení má být vyznačeno na doručence, též poštovní zásilku.
Návrh zákona o volbách do Evropského parlamentu a o změně některých zákonů se mění takto:
A. Za část třetí se vkládá nová část čtvrtá, která zní:
ČÁST ČTVRTÁ
Změna občanského soudního řádu
§ 73
Zákon č. 99/1963 Sb. , občanský soudní řád, ve znění zákona č. 36/1967 Sb. , zákona č. 158/1969 Sb. , zákona č. 49/1973 Sb. , zákona č. 20/1975 Sb., zákona č. 133/1982 Sb. , zákona č. 180/1990 Sb. , zákona č. 328/1991 Sb., zákona č. 519/1991 Sb., zákona č. 263/1992 Sb., zákona č. 24/1993 Sb., zákona č. 171/1993 Sb. , zákona č. 117/1994 Sb., zákona č. 152/1994 Sb., zákona č. 216/1994 Sb., zákona č. 84/1995 Sb., zákona č. 118/1995 Sb. , zákona č. 160/1995 Sb., zákona č. 238/1995 Sb., zákona č. 247/1995 Sb., nálezu Ústavního soudu č. 31/1996 Sb., zákona č. 142/1996 Sb. , nálezu Ústavního soudu č. 269/1996 Sb. , zákona č. 202/1997 Sb., zákona č. 227/1997 Sb., zákona č. 15/1998 Sb. , zákona č. 91/1998 Sb. , zákona č. 165/1998 Sb. , zákona č. 326/1999 Sb. , zákona č. 360/1999 Sb. , nálezu Ústavního soudu č. 2/2000 Sb. , zákona č. 27/2000 Sb. , zákona č. 30/2000 Sb. , zákona č. 46/2000 Sb. , zákona č. 105/2000 Sb. , zákona č. 130/2000 Sb. , zákona č. 155/2000 Sb., zákona č. 204/2000 Sb., zákona č. 220/2000 Sb., zákona č. 227/2000 Sb., zákona č. 367/2000 Sb., zákona č. 370/2000 Sb., zákona č. 120/2001 Sb., zákona č. 137/2001 Sb., zákona č. 231/2001 Sb. , zákona č. 271/2001 Sb. , nálezu Ústavního soudu č. 276/2001 Sb. , zákona č. 317/2001 Sb. , zákona č. 451/2001 Sb. , zákona č. 491/2001 Sb. , zákona č. 501/2001 Sb. , zákona č. 151/2002 Sb. , zákona č. 202/2002 Sb. , zákona č. 226/2002 Sb. a zákona č. 309/2002 Sb. se mění takto:
1. § 48e včetně nadpisu a poznámky pod čarou č. 61a zní:
"§ 48e
Doručování soudním exekutorům
(1) Soudním exekutorům se písemnost doručuje na adresu jejich kanceláře, v níž vykonávají exekutorský úřad.61a) Jestliže o to soudní exekutor požádá, doručuje se mu písemnost na adresu, kterou sdělil soudu.
(2) Písemnost určenou soudnímu exekutorovi, včetně písemnosti doručované do vlastních rukou, mohou přijmout také exekutorští koncipienti, exekutorští kandidáti nebo jiní jeho zaměstnanci.
(3) Ustanovení § 46 odst. 6 a § 48b odst. 3 platí obdobně.
(4) Při doručování písemnosti zástupci soudního exekutora se postupuje přiměřeně podle odstavců 1 až 3.
-----------------------------
61a) § 13 odst. 1 zákona č. 120/2001 Sb., o soudních exekutorech a exekuční činnosti (exekuční řád) a o změně dalších zákonů.".
2. Za § 48e se vkládá nový § 48f, který zní:
„§48f
Vystupuje-li za stát před soudem Úřad pro zastupování státu ve věcech majetkových (§ 21c), doručuje se písemnost na adresu jeho územního pracoviště. Pro přebírání písemnosti se použije obdobně § 48 odst. 3 věta druhá.".
3. § 50a až 50e se včetně nadpisu zrušují.
B. Dosavadní část čtvrtá a § 73 se označují jako část pátá a § 74.
O d ů v od n ě n í :
K bodům 1 a 2: Jedná se o nápravu prakticky administrativního nedopatření, kdy podle části šesté čl. VI bodu 14 zákona č. 151/2002 Sb, kterým se mění některé zákony v souvislosti s přijetím soudního řádu správního, byl do občanského soudního řádu vložen nový § 48e, kterým se s účinností od 1. ledna 2003 upravuje doručování soudním exekutorům, a podle části první čl. 1 bodu 5 zákona č. 202/2002 Sb. , kterým se mění zákon č. 99/1963 Sb. , občanský soudní řád, ve znění pozdějších předpisů, zákon č. 182/1993 Sb. , o Ústavním soudu, ve znění pozdějších předpisů, zákon č. 89/1995 Sb. , o státní statistické službě, ve znění pozdějších předpisů, zákon č. 77/1997 Sb. , o státním podniku, ve znění pozdějších předpisů, zákon č. 218/2000 Sb. , o rozpočtových pravidlech a o změně některých souvisejících zákonů (rozpočtová pravidla), ve znění pozdějších předpisů, zákon č. 65/1965 Sb. , zákoník práce, ve znění pozdějších předpisů, a zákon č. 219/2000 Sb. , o majetku České republiky a jejím vystupování v právních vztazích, ve znění pozdějších předpisů, byl s účinností od 1. července 2002 do občanského soudního řádu rovněž vložen nový § 48e, upravující doručování Úřadu pro zastupování státu. Pokud by nedošlo k opravě, mohlo by být po 1. lednu 2003 sporné, které ustanovení § 48e o.s.ř. platí (občanský soudní řád byl zákonem 202/2002 Sb. novelizován již ve znění zákona č. 151/2002 Sb. ).
K bodu 2: Novelizací občanského soudního řádu, provedenou s účinností od 1. ledna 2003 v rámci zákona č. 151/2002 Sb. , kterým se mění některé zákony v souvislosti s přijetím soudního řádu správního, byla do o.s.ř. doplněna samostatná úprava postupu při doručování písemností soudu. Podle znění nového ustanovení § 50a odst. 4 o.s.ř. se na doručování soudních písemností, jejichž doručení má být vyznačeno na doručence, nemají nadále vztahovat obecné předpisy o dodávání poštovních zásilek. Podle stanoviska Ministerstva dopravy a spojů a České pošty to vylučuje možnost, aby k doručení písemnosti použily soudy a příp. další orgány poštovní zásilky. Jakýkoli provozovatel poštovních služeb včetně držitele poštovní licence, protože jde o podnikatelskou činnost (ohlašovací živnost vázaná), však nemohou jinou formou než prostřednictvím poštovní zásilky doručení písemnosti zprostředkovat, neboť by šlo o rozpor se zákonem, podle něhož podnikají. Zákon č. 29/2000 Sb. o poštovních službách a o změně některých zákonů (zákon o poštovních službách) v § 3 odst. 1 uvádí, že písemnost, která obsahuje sdělení určené konkrétní osobě, lze dodávat v České republice nebo odesílat do zahraničí jen podle tohoto zákona. To neplatí, jde-li o písemnou zprávu dodávanou bezúplatně, průvodní listiny dodávané současně s věcmi, jichž se týkají, nebo písemnou zprávu dodávanou nebo odesílanou na základě mezinárodní smlouvy, jíž je Česká republika vázána.
Úprava postupu při doručování v o.s.ř. jako v procesním předpisu se přitom týká pouze samotného doručení písemnosti a neřeší otázku práv a povinností pošty při předání písemností k doručení, jejich přepravy z místa odeslání do místa doručení ani jejich případného vrácení, což při vyloučení obecného režimu poštovních podmínek pro doručování poštovních zásilek může vést k řadě nejasností při doručování. Pokud doručování soudních zásilek nebude probíhat v rámci služby poskytované držitelem poštovní licence podle zákona č. 29/2000 Sb. (s modifikacemi podle občanského soudního řádu), nebude vůbec jasné, jakým způsobem se vůbec právní vztah, na jehož základě bude doručováno, s poštou naváže a jak bude pošta postupovat při tomto doručování (kromě postupů, jež jsou upraveny v o.s.ř.). Podle informací Ministerstva dopravy a spojů nebude pošta schopna na základě neúplné právní úpravy doručování soudních písemností od 1. ledna 2003 realizovat.
Podle informací Ministerstva dopravy a spojů a České pošty by bylo třeba v případě, kdy doručování soudních písemností mělo být upraveno pouze v občanském soudním řádu, brát v úvahu i následující problémy:
1. protože by šlo o činnost poskytovanou jen některým subjektům a nešlo by o poštovní zásilky, musel by být vytvořen samostatný produkt a speciální systém identifikace jednotlivých písemností s ohledem na používanou výpočetní techniku;
2. vytvoření samostatného produktu mimo poštovní služby a zavedení speciálních postupů by znamenalo zvýšení nákladů a administrativní náročnosti na takovou činnost oproti běžně provozovaným poštovním zásilkám, náklady na nepoštovní služby by bylo potřeba účetně oddělit a nebylo by k jejich úhradě možno používat stejných způsobů jako za služby poštovní (poštovní známky, výplatní stroje);
3. protože by šlo o činnost jen pro omezený okruh odesílatelů, nebylo by zejména z ekonomických důvodů možno zajistit přijímání písemností u všech provozoven. To by zřejmě představovalo značnou komplikaci zejména pro orgány Policie ČR, která má svá oddělení v mnoha spádových obcích, příp. pro soudní exekutory;
4. stanovení doby, kdy mají být písemnosti doručovány (zpravidla mezi 15. a 22. hodinou) rovněž představuje nárůst nákladů na doručování, neboť jde o požadavek na vytvoření nových kapacit pošty, kterých k jinému účelu není třeba.
Na základě shora uvedených skutečností lze již nyní dovozovat, že pokud právní úprava postupu při doručování soudních písemností v občanském soudním řádu nabude účinnosti dnem 1. ledna 2003, je sporné, zda bude možné prostřednictvím držitele poštovní licence docílit nepochybného a platného doručení soudní písemnosti - je potřeba zejména zvážit, zda tato úprava fakticky neznemožňuje soudům a dalším subjektům, jejichž písemnosti podléhají o.s.ř., použít legálně od 1.1.2003 pro doručení písemnosti, jejíž doručení má být vyznačeno na doručence, též poštovní zásilku. Vzhledem k tomu, že v současné době je takového způsobu používáno průměrně ve 40 tisících případů denně, stává se tato situace krajně vážnou a vyžadující rychlé řešení. To podporuje i to, že v současné době je dopracováváno nové znění návrhu správního řádu, které musí doručování ve správním řízení rovněž řešit, a již po delší dobu se stále více ukazuje potřeba jednotné úpravy doručování pro soudy i pro ostatní státní orgány, pouze s nezbytnými odchylkami, vyplývajícími z rozdílnosti soudního a správního řízení.
Lze proto považovat za potřebné zpracovat komplexní úpravu doručování písemností v soudním a správním řízení prostřednictvím pošty, respektující na jedné straně postavení pošty jako poskytovatele poštovních služeb, a na druhé straně i potřeby soudů a jiných státních orgánů, vyplývající pro doručování písemností v soudním a správním řízení z příslušných procesních předpisů. Proto je navrhováno zrušit úpravu postupu při doručování písemností soudu provedenou nově v občanském soudním řádu; doručování písemností soudů takto zůstane prozatím i nadále upraveno v jednacím řádu soudů (vyhláška č. 37/1992 Sb. ). Zrušení sporných ustanovení občanského soudního řádu by mělo vést k urychlené přípravě komplexní právní úpravy této problematiky.
© EPRAVO.CZ – Sbírka zákonů, judikatura, právo | www.epravo.cz