Výpis z katastru nemovitostí
Novela zákona o informačních systémech veřejné správy, kterou tento měsíc definitivně schválil parlament, doplňuje pravidla pro elektronickou komunikaci s veřejnou správou, ukládá povinnosti veřejné správě ve vztahu k tělesně postiženým a rozšiřuje okruh míst, která jsou oprávněná k vydávání ověřených výpisů z úředních rejstříků a databází.
Novela zákona reaguje na rychlý vývoj v oblasti informačních technologií a vytváří podmínky pro bezpečnou elektronickou výměnu informací uvnitř veřejné správy, a to mimo jiné tím, že rozšiřuje povinné atestování veřejnou správou používaných informačních systémů. Vedle způsobu, jakým mají informační systémy komunikovat mezi sebou, obsahuje novela i pravidla pro zveřejňování informací na internetu. Informace, které veřejná správy zveřejňuje, musejí být publikovány takovým způsobem, aby byly přístupné zdravotně postiženým a odpovídaly metodice Ministerstva informatiky, která měla doposud pouze doporučující charakter.
Novela zákona také rozšiřuje okruh subjektů, které jsou oprávněny k vydávání ověřených výpisů z rejstříků a databází (například katastru nemovitostí, obchodního rejstříku nebo živnostenského rejstříku). Zatímco dnes mohou výpisy vydávat pouze správci jednotlivých databází (katastrální úřad, soud), díky novele budou tuto službu moci nabízet pobočky České pošty, některé obce, notáři a Hospodářská komora. Schválením zákona dá parlament vyjmenovaným institucím pravomoc úřední výpisy vydávat, ovšem neřekne, které výpisy to mají být. Bude záležet na jednotlivých institucích a správcích konkrétních rejstříků a evidencí, jak se mezi sebou dohodnou. Konkrétně Česká pošta i katastr nemovitostí se na změnu připravují už dnes tak, aby první pobočky České pošty mohly výpisy z katastru nemovitostí začít vydávat ještě v průběhu letošního roku.
Do budoucna podstatná je pak rovněž ta část novely, která označuje Portál veřejné správy za elektronickou podatelnu státu, jedno přístupové místo, přes které je možné komunikovat s celou veřejnou správou. Novela umožňuje, aby elektronické podání, zpráva podepsaná zaručeným elektronickým podpisem, odeslané na adresu www.portal.gov.cz mohlo být považováno za úřadům doručené. Tato změna v zákoně je prostředkem k dalšímu rozvoji rychlé a pro firmy i úřady méně nákladné komunikace se státem.
Vzhledem k tomu, že některé technické změny nelze uskutečnit okamžitě, je účinnost zákona rozdělena na několik období (ověřené výstupy z rejstříků 15 dnů po vyhlášení zákona ve Sbírce zákonů, k 1. 1. 2007 atestace informačních systémů a k 1. 1. 2008 přístupné webové stránky).
Zdroj: MI ČR
© EPRAVO.CZ – Sbírka zákonů, judikatura, právo | www.epravo.cz