Výše kupní ceny
V obchodě jsem si koupil vysavač. Vzhledem k tomu, že se porouchal, reklamoval jsem jej a požadoval vrácení kupní ceny. Prodávající mi řekl, že reklamaci uznává, ale vzhledem k tomu, že v mezidobí došlo ke zlevnění vysavače, vrátí mi pouze jeho současnou kupní cenu. Má na to právo?
Ve zkratce lze říci, že nemá. Pokud došlo z důvodu vady vysavače a jeho následné reklamace ke zrušení kupní smlouvy, vzniká oběma stranám (tj. jak tazateli jakožto kupujícímu, tak obchodníkovi jakožto prodávajícímu) povinnost vrátit si vše, co si podle zrušené kupní smlouvy vzájemně poskytly.
Na tom nic nemůže změnit ani ta skutečnost, že v mezidobí prodávající cenu stejného zboží snížil. Pokud bychom vyložili argumentaci prodávajícího do důsledků, znamenalo by to, že v případě zdražení vysavače by musel kupujícímu vrátit více peněz, než od něj za vysavač dostal. To je samozřejmě absurdní.
Tazatel má tak právo na vrácení plné výše kupní ceny, kterou za vysavač zaplatil. Pokud bude prodejce i nadále toto odmítat, bude bohužel nezbytné obrátit se na soud. V takovém případě však musí tazatel mimo jiné disponovat nějakým dokladem, ze kterého bude zřejmé, za jakou cenu vysavač skutečně zakoupil (např. pokladním dokladem). Zároveň doporučuji tazateli oznámit protiprávní postup obchodníka při vyřizování reklamace na Českou obchodní inspekci.
© EPRAVO.CZ – Sbírka zákonů, judikatura, právo | www.epravo.cz